19 089 läst · 151 svar
19k läst
151 svar
Tillåtet att krossa och gräva ned gamla betongpannor på tomten?
Vad gäller betongpannor fattar alla vettiga personer att de är ofarliga. (De har ju t ex "avvattnas" i typ 30 år överallt i landet.)
Man ska definitivt inte fråga myndigheter om sådant här. Såvida inte man tycker om att få problem.
Men det kan bli problem i framtiden om man gräver ner dom på fel plats, t ex där man kommer att vilja plantera/odla.
Har verkligen vissa här i tråden glömt att betong används i enorma mängder överallt i landet vid grundläggningar och andra byggen? Och att det gjorts i mer än 80 år?
Man ska definitivt inte fråga myndigheter om sådant här. Såvida inte man tycker om att få problem.
Men det kan bli problem i framtiden om man gräver ner dom på fel plats, t ex där man kommer att vilja plantera/odla.
Har verkligen vissa här i tråden glömt att betong används i enorma mängder överallt i landet vid grundläggningar och andra byggen? Och att det gjorts i mer än 80 år?
Enligt betong.se, har betong använts sedan 500 år f.Kr. då etruskerna i Italien använde betong.TRJBerg skrev:
Vad gäller betongpannor fattar alla vettiga personer att de är ofarliga. (De har ju t ex "avvattnas" i typ 30 år överallt i landet.)

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 040 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 040 inlägg
Hej, vi har köpt ett gammalt hus med en fin tomt. När vi nu börjar gräva i trädgården för att plantera bärbuskar till våra barn har vi upptäckt att säljaren har grävt ned betongpannor i hela trädgården. Hur går vi vidare med dolt fel så att vi får ersättning för att ta bort detta rivningsavfall som har dumpats i vår trädgård? Vi är också oroliga över asbest i pannorna. Kan man anmäla den förre ägaren för miljöbrott?TRJBerg skrev:
Ett inte helt orimligt scenario, just saying.
Det blir en väldigt svår uppförsbacke för köparen att visa av vem och när det grävts ner. I stort sett alla äldre trädgårdar är fulla av nergrävt byggavfall. Det var så man gjorde förr i tiden. Jag hittade själv massor av nergrävt tegel, porslin, betong och metallskrot när jag dränerande om huset. Bland annat ett tre meter långt entumsrör. (Jag blev lite orolig innan jag hittade ändarna av det.)Claes Sörmland skrev:
Hej, vi har köpt ett gammalt hus med en fin tomt. När vi nu börjar gräva i trädgården för att plantera bärbuskar till våra barn har vi upptäckt att säljaren har grävt ned betongpannor i hela trädgården. Hur går vi vidare med dolt fel så att vi får ersättning för att ta bort detta rivningsavfall som har dumpats i vår trädgård? Vi är också oroliga över asbest i pannorna. Kan man anmäla den förre ägaren för miljöbrott?
Ett inte helt orimligt scenario, just saying.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 040 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 040 inlägg
Jag har haft i beskärda del av sopplockande här, tomten är från 1919. Men tiderna förändras och acceptansen för avfallsdumpning lär inte öka de närmsta åren tänker jag. Om vi nu inte skulle få någon sorts dominerande Mellanösterninfluens gällande detta som tar över. Låter inte troligt.E Eld skrev:Det blir en väldigt svår uppförsbacke för köparen att visa av vem och när det grävts ner. I stort sett alla äldre trädgårdar är fulla av nergrävt byggavfall. Det var så man gjorde förr i tiden. Jag hittade själv massor av nergrävt tegel, porslin, betong och metallskrot när jag dränerande om huset. Bland annat ett tre meter långt entumsrör. (Jag blev lite orolig innan jag hittade ändarna av det.)
Ok så därav är det ok enligt dig att gräva ned byggavfall?TRJBerg skrev:
Du skriver att dom är ofarliga, men meningen efter så ska man inte fråga myndigheter om sådana saker och så beskriver du att det kan bli problem i framtiden om man gräver ned dessa🙄hur smart är det då att gräva ned dessa?
Var det inte du som skrev i en annan tråd:
”Annars bränner jag sådant som skitiga resårsängar, böcker, pappersskräp, värdelösa möbler och många kubikmeter kartonger. M m. Sparar mig bensinpengar, pengar för transportjänster, smärta (försök knöla in kartonger i sopcontaintrar), tid, massor med tid, svordomar på pall och sopavgifter.”
Ja jag ställer mig på andra sidan mot dina bedömningar om vår närmiljö för det är uppenbart för mig att du ingett kan om avfallshantering och hur vi ska värna om vår närmiljö som än så länge är ganska bra, men med dessa resonemang är kanske frågan hur länge den kommer att vara det!
Redigerat:
P plan-g skrev:
Kan ej vara några problem jag köpte betong kross som fyllnad då jag anlade min gårdsplan istället för bergkrossP plan-g skrev:
Nej, jag har förstått det. Har också dragit slutsatsen att du är en sån som campar i vänsterfil, exakt på hastighetsgränsen (enligt mätaren) för att ”uppfostra” des om eventuellt har ambitionen att vara effektiva.R Rejäl skrev: