19 075 läst · 151 svar
19k läst
151 svar
Tillåtet att krossa och gräva ned gamla betongpannor på tomten?
Jag lägger inga personliga värderingar i det men efter några diskussioner hör på forumet så ser man ju att den moraliska/miljötänkande kompassen inte står rätt till hos många..D Dilato skrev:Vilket är typiskt Svenskt
Vi har lagar och regler som hela tiden bryts mot av stora spelare helt utan konsekvens, men individen kan knappt andas utan böter.
Ren ny betong som råkat spillas vid sidan av gjutformen under gjutning ska behandlas på samma sätt som kontaminerad gammal betong från låt oss säga en oven bilverkstads oljegrop.
Eller har jag missat något (jag erkänner att jag inte läst alltför djupt i den texten).
I våran kommun får vi inte elda ris o kvistar när man fäller träd och detta är sedan ett tiotal år bakot som jag blev anmäld av en förmodligen förbipasserande som hade tagit en bild varpå jag fick ett brev ifrån miljö och hälsa i kommunen att dom hade startat ett ärende om miljöbrott där jag riskerade en sanktionsavgift, dom kom och tog prover på askhögen till o med..
Jag slapp böterna med en skarp varning som tur är men miljöbrott ska man passa sig för då vem som helst kan göra anmälan och kommunen eller annan berörd myndighet måste utreda..
Så bor man inte ensam väldigt ensligt så finns det många miljövänner i detta land som anmäler till höger o vänster så det är upp till var och en att avgöra vad som är värt o riskera och inte!
Lite jobbigt när man står bredvid med grenar i handen och en stor eld, tro mig jag försökte både med brev och prata med dom som kom o tog prover men det var ganska stängt till att det skulle vara ok att elda..Alfredo skrev:
Som sagt. Inte undra på att kommunalskatten är hög. Minst två tjänstemän ryckte ut, i kommunens bil, kan tänkas. Plus analys och därefter ett gemensamt möte för genomgång av provresultaten och eventuella konsekvenser.R Rejäl skrev:
2 h./2 personer = 2000kr.
Hantering prov = 1000kr
Bil = 100
Hela miljökontoret. 4 Pers = 2000kr
Rapportskrivning = 1h = 500kr
Totalt. 5600kr.
Sannolikt betydligt mer.
Så ditt brott var att du inte eldade i en miljögodkänd kamin utan ordnade en utomhusgrill hemma?R Rejäl skrev:
Räcker inte jag skrev två brev som dom besvarade så handläggaren la säkert mer tid..Intet skrev:
Som sagt. Inte undra på att kommunalskatten är hög. Minst två tjänstemän ryckte ut, i kommunens bil, kan tänkas. Plus analys och därefter ett gemensamt möte för genomgång av provresultaten och eventuella konsekvenser.
2 h./2 personer = 2000kr.
Hantering prov = 1000kr
Bil = 100
Hela miljökontoret. 4 Pers = 2000kr
Rapportskrivning = 1h = 500kr
Totalt. 5600kr.
Sannolikt betydligt mer.
Om kommunerna kommer ikapp sig med arbetsbördan så är jag övertygad om att kontrollerna på privata byggen kommer att skärpas, än så länge hinner dom knappt med alla bygglovsärenden och anmälningar men skulle dom få tid över så blir det ingett roligt för den som hamnar i klorna på desss chalmerister😢
Ja ingett trädgårdsavfall får eldas..D Dilato skrev:
Det var ingen liten eld utan har för mig att jag hade fällt två tallar ca 70-80cm i diameter och ett par björkar det blir lite ris som eldades kanske under 3-4timmar..
Om det brinner naturligt är det ok och ingen är ansvarig (exempel: california today) men om det sker kontrollerat i en trädgård är det typ miljöbrott...R Rejäl skrev:
"Im surrounded by idiots" är mer giltigt i dag än någonsin.😢