pokasd pokasd skrev:
dum fråga kanske, men hur mäter du temp på vatten UT, vatten IN och tanken? Förstår jag det rätt om din 1PM enbart är därt för att få in temperaturdata och lika gärna kunna bytas mot en vanlig shelly 1?
Hej, det är kall o varmvatten rör anslutna till VVB tanken och jag har satt sensorer på dessa rör (med isolation).
Du förstår rätt: 1PM Shelly används för temperatur (relä o temp). En Shelly Uni skulle kunna användas istället (relä och temp).
För relä funktion så skulle en Shelly 1 eller liknande användas istället. Shelly 3em används för att mäta elåtgång.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Shelly 1 skulle också fungera rakt av, "Temperature Addon" är kompatibelt med både 1 och 1PM.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Kollade under min varmvattenberedare och det är tre faser framdraget och två av dom är kopplade mot varmvattenberedaren. Skyddsjord finns men ingen neutralledare (0:a) är framdragen. Tittar på kopplingsschemat för Shelly Plus 1 och det ser ut som att neutralledare krävs? Hur löser man detta?
 
Det är säkert inga problem, dels är det så billigt att skulle det inte bli bra så kan du ta förlusten. Dels är det en "snäll" last du ska reglera med en effekt långt under kontaktorns märkström.
 
  • Gilla
LJN1954
  • Laddar…
Tack, beställt nu:)
 
L LJN1954 skrev:
Kollade under min varmvattenberedare och det är tre faser framdraget och två av dom är kopplade mot varmvattenberedaren. Skyddsjord finns men ingen neutralledare (0:a) är framdragen. Tittar på kopplingsschemat för Shelly Plus 1 och det ser ut som att neutralledare krävs? Hur löser man detta?
Är det bara framdraget 2 faser till elpatronen utan nolla, det kan inte stämma.

Framdraget till min VVB så är det 5G kabel (inklusive Nollan).
Jag kan välja att bryta 3-fasen med kontaktorn i husets normskåp (vid säkringarna) eller i ett nytt normskåp vid VVB. Där kan jag även installera Shellyn då Nolla finns.

I min elpatron kopplings schema så är Nollan inkopplad (och framdragen) men används endast för signallampans 230V. Det går ingen ström i nollan som egentligen inte behövs (förutom signallampan).
Vid symmetrisk 3-faslast (samma motstånd i alla tre elementen) går all effekt i fasledarna (och Nollan behövs inte).
 
J jayal1972 skrev:
Är det bara framdraget 2 faser till elpatronen utan nolla, det kan inte stämma.

Framdraget till min VVB så är det 5G kabel (inklusive Nollan).
Jag kan välja att bryta 3-fasen med kontaktorn i husets normskåp (vid säkringarna) eller i ett nytt normskåp vid VVB. Där kan jag även installera Shellyn då Nolla finns.

I min elpatron kopplings schema så är Nollan inkopplad (och framdragen) men används endast för signallampans 230V. Det går ingen ström i nollan som egentligen inte behövs (förutom signallampan).
Vid symmetrisk 3-faslast (samma motstånd i alla tre elementen) går all effekt i fasledarna (och Nollan behövs inte).
Det är mycket vanligt att VVB kan kopplas endera enfas med nolla eller tvåfas utan noll (VVB klarar bägge sätten men får högre effekt med två faser), jag skulle drista mig att påstå att det är det "normala".
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
J jayal1972 skrev:
Är det bara framdraget 2 faser till elpatronen utan nolla, det kan inte stämma.

Framdraget till min VVB så är det 5G kabel (inklusive Nollan).
Jag kan välja att bryta 3-fasen med kontaktorn i husets normskåp (vid säkringarna) eller i ett nytt normskåp vid VVB. Där kan jag även installera Shellyn då Nolla finns.

I min elpatron kopplings schema så är Nollan inkopplad (och framdragen) men används endast för signallampans 230V. Det går ingen ström i nollan som egentligen inte behövs (förutom signallampan).
Vid symmetrisk 3-faslast (samma motstånd i alla tre elementen) går all effekt i fasledarna (och Nollan behövs inte).
E elmont skrev:
Det är mycket vanligt att VVB kan kopplas endera enfas med nolla eller tvåfas utan noll (VVB klarar bägge sätten men får högre effekt med två faser), jag skulle drista mig att påstå att det är det "normala".

Man lär sig något nytt varje dag .-) verkar som om det finns två fas elpatroner...
E elmont skrev:
Det är mycket vanligt att VVB kan kopplas endera enfas med nolla eller tvåfas utan noll (VVB klarar bägge sätten men får högre effekt med två faser), jag skulle drista mig att påstå att det är det "normala".
Jahapp, då har man lärt sig något nytt, att det tydligen finns 2-fas elpatroner :)
Mina elpatroner i VVB och i Poolen (3st) är alla 3-fas .-)
 
Ringde en elfirma för att höra mig för om dom kan installera nån timerlösning för vvb (innan jag hittade denna tråd). Han pratade om en Plejdlösning, men sa också att det beror på hur ny vvb man har. Han sa att tillverkarna inte rekommenderar såna lösningar för nya vvb pga känslig elektronik… nu har ju jag en tio år gammal Nibe Compact, det borde väl inte räknas som ny tycker jag. Nån som har nån mer input om detta med ”känsliga” vvb?
(Får tillägga att jag är helt okunnig om el, säkringar och kopplingar, så jag överlåter installationer åt proffs)
 
A
L LJN1954 skrev:
Hittade denna billiga "Kina" kontaktorn med inbyggt tidur och som inte kräver neutralledare? [länk]

Törs man köpa denna ur elsäkerhetssynpunkt?
Ja, öka på deras krigskassa lite till. Taiwan står på tur efter Ukraina.
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
E edthwes skrev:
Ringde en elfirma för att höra mig för om dom kan installera nån timerlösning för vvb (innan jag hittade denna tråd). Han pratade om en Plejdlösning, men sa också att det beror på hur ny vvb man har. Han sa att tillverkarna inte rekommenderar såna lösningar för nya vvb pga känslig elektronik… nu har ju jag en tio år gammal Nibe Compact, det borde väl inte räknas som ny tycker jag. Nån som har nån mer input om detta med ”känsliga” vvb?
(Får tillägga att jag är helt okunnig om el, säkringar och kopplingar, så jag överlåter installationer åt proffs)
Plejd o Shelly är liknande produkter.
I min gamla VVB som är mellan 10-20 år så är det en 3-fas elpatron som värmer, Kapillärrörstermostat (mekanisk till skillnad mot moderna sensorer) som aktiverar värmaren, ett värmeskydd (som liknar kapilläröret till termostaten). Allt detta under en lucka liknande den i post #87. Öppna din VVB och se efter hur den ser ut.

I och med att min VVB inte innehåller någon känslig elektronik så kan man med fördel styra den med en kontaktor. Om jag hade en VVB innehållandes finelektronik så skulle jag försöka påverka VVB temperatur sensorns PTC / NTC motstånd med ett motstånd för att simlulera att temperaturen är uppnådd i beredaren.
// J
 
J jayal1972 skrev:
Hej, en elektriker vet hur det hela ska installeras, det är inga konstigheter.

Angående installationen:
Normcentral 12 platser
Shelly 3em (kopplingsschema i #1)
Shelly 1pm + temperatur add-on + 3 st sensorer.
Kontaktor 25A (400V)

Om jag hade haft plats i husets normcentral så skulle jag installera det hela där. Jag ville undvika att dra en lång kabel för Shelly 1pm temp sensorer (i VVB) från normcentralen till Shelly1pm så införskaffade en 12 platsers normcentral och installerade den på väggen vid VVB.

på bilden av VVB i post #87, under luckan så sitter det en elpatron. Elpatronen styrs av kapillärrörstermostat + överhettningsskydd som är instoppade i ett hål bredvid elpatronen (var försiktig med termostatens "kablar"). Stoppa in en av temp sensorerna där. Om du sedan vill styra på temperatur så kopplad du "O" utgången på Shelly 1pm till Kontaktorn (som bryter strömmen till VVB). Shelly 3em har oxå en "O" utgång men jag använder 3em för att mäta el åtgången.

// J
Tack så mycket!
 
Följer med intresse.
Erbjuder era lösningar stöd för att styra både varmvattenproduktion och uppvärmning?
När jag är i kontakt med firman som installerat min vp (scandinavia 9000, från 2022) menar de att kontaktor och ex shelly funkar bra till varmvatten men att jag bör satsa på ngenic till uppvärmningen.
Är det verkligen så?
 
B Bergdalen skrev:
Följer med intresse.
Erbjuder era lösningar stöd för att styra både varmvattenproduktion och uppvärmning?
När jag är i kontakt med firman som installerat min vp (scandinavia 9000, från 2022) menar de att kontaktor och ex shelly funkar bra till varmvatten men att jag bör satsa på ngenic till uppvärmningen.
Är det verkligen så?
Ja det låter som ett vettigt tips. En eldriven VVB är enkel och går utmärkt ihop med brytning av strömmen. En värmepump med ackumulatortank är komplex och mer känslig så där ska du inte fippla nåt utan använda det styrsystem som finns. Ngenic är väl smarta termostater som gör att du kan reglera effektuttaget ur din värmepump för att antingen uppnå stabilare innertemperatur eller för andra syften. Men det ligger helt utanför den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.