51 088 läst · 183 svar
51k läst
183 svar
Tidsstyra varmvattenberedare 3-fas?
Har inget tips om kontaktor, men jag litar på att den elmont rekommenderade funkar.
Om du bara skall styra kontaktorn så kan du ha vilken Shelly som helst så länge den har en brytare i sig. Siktar man på en normkapsling blir det väl mest elegant med något ur Pro-serien, billigast blir då Shelly Pro 1. Är man inte så noga med prydligheten så går det med den absolut billigaste, Shelly 1.
Vill du däremot mäta energin så behöver du en Shelly 3EM, men då är det en hel del extra pyssel med monteringen.
Om du bara skall styra kontaktorn så kan du ha vilken Shelly som helst så länge den har en brytare i sig. Siktar man på en normkapsling blir det väl mest elegant med något ur Pro-serien, billigast blir då Shelly Pro 1. Är man inte så noga med prydligheten så går det med den absolut billigaste, Shelly 1.
Vill du däremot mäta energin så behöver du en Shelly 3EM, men då är det en hel del extra pyssel med monteringen.
Eller en Shelly PRO 3, och skippa kontaktorn. Dock mäter den inte förbrukning.A alfista skrev:Har inget tips om kontaktor, men jag litar på att den elmont rekommenderade funkar.
Det är just det att specifikationen är lite mysko när det gäller huruvida den egentligen klarar en trefaslast eller tre enfaslaster på varsin fas (brytförmågan anges till 240V). Kanske är det helt OK, kanske inte, jag känner inte att jag kan det här tillräckligt bra för att säga vilket.N Nikorasu skrev:
Enligt specen bryter den 3 oberoende faser med Max 240VAC/16A vardera.A alfista skrev:
Exakt, och om du tittar på kopplingsexemplet för den så visar den tre enfasiga laster som matas från varsin fas. Kollar man stora anäggningar med exempelvis lysrörsarmaturer så fördelas dessa ofta mellan tre faser som bryts av en kontaktor, men det är trots det enfasiga laster.N Nikorasu skrev:
Väcker liv i tråden igen 1.5 år senare. Tittar också på en lösning för att tidstyra uppvärmningen av varmvattnet. Ser att Tibber har den här lösningen. https://tibber.com/se/store/produkt/futurehome-smart-rele-16a
Skulle en sådan funka för mig som har en VVB som går på 3fas och porslinsäkringar i skåpet?
Skulle en sådan funka för mig som har en VVB som går på 3fas och porslinsäkringar i skåpet?
Den produkten styr bara en fas, så nej tyvärr, det är ingen enkel lösning för 2 eller 3-fas vvb.F Forslind skrev:
Nja. Dem från tibber är ju 16a 1 fas. Du har 3-fas. Så nej, går inte att använda rakt av. Teoretiskt skulle man kanske kunna koppla in den i serie med överhettningsskyddet i beredaren eller något liknande, men det är inte säkert att pucken får plats i beredaren. Och det kanske inte är så lätt att koppla in den där heller, beroende på hur det ser ut.F Forslind skrev:
Går ju att kombinera reläet med en kontaktor
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0065WI8OC/ref=ox_sc_act_image_1?smid=ANU9KP01APNAG&psc=1
Dvs relät styr kontaktorn som sköter beredarens matning.
Men då mäts ju bara 1 fas, eller ingan alls beroende på hur du kopplar in det smarta reläet. Dvs inte hela elmängden som registreras i mätaren, men funkar gör det.
shelly har ju ett bra sortiment för det här annars. De har ju även med tempmätning. Kan ju vara fint att t.ex. ha smart styrning som värmer när elen är billig. Men även slår på om beredaren är för kall, eller kall för lång tid...
Ja det vore ju absolut bäst att kunna styra när och även om det är för kallt. Antar att det är Shellys produkter som redan nämnts i tråden som fortfarande gäller? Ska ta kontakt med en elektriker som får kika på det.B BSOD skrev:Nja. Dem från tibber är ju 16a 1 fas. Du har 3-fas. Så nej, går inte att använda rakt av. Teoretiskt skulle man kanske kunna koppla in den i serie med överhettningsskyddet i beredaren eller något liknande, men det är inte säkert att pucken får plats i beredaren. Och det kanske inte är så lätt att koppla in den där heller, beroende på hur det ser ut.
Går ju att kombinera reläet med en kontaktor
[länk]
Dvs relät styr kontaktorn som sköter beredarens matning.
Men då mäts ju bara 1 fas, eller ingan alls beroende på hur du kopplar in det smarta reläet. Dvs inte hela elmängden som registreras i mätaren, men funkar gör det.
shelly har ju ett bra sortiment för det här annars. De har ju även med tempmätning. Kan ju vara fint att t.ex. ha smart styrning som värmer när elen är billig. Men även slår på om beredaren är för kall, eller kall för lång tid...
Ett alternativ kan vara att koppla om din beredare till 1-fas, det går på de flesta beredare.Totte_S skrev:Den produkten styr bara en fas, så nej tyvärr, det är ingen enkel lösning för 2 eller 3-fas vvb Väcker liv i tråden igen 1.5 år senare. Tittar också på en lösning för att tidstyra uppvärmningen av varmvattnet. Ser att Tibber har den här lösningen. [länk]
Givetvis med reducerad effekt, men det kanske räcker.