50 240 läst · 183 svar
50k läst
183 svar
Tidsstyra varmvattenberedare 3-fas?
Nibe brukar gå att köra på 2-fas = 3kW eller 1-fas 1kW.F Forslind skrev:
Jag kopplade om min nibe just så för att kunna ha koll på förbrukningen med ett Shelle 1PM.
Men inget du gör själv om du känner dig osäker på vad som behöver göras.
Nu har jag inte läst hela tråden, men denna har ju i alla fall även Tibber sålt tidigare:
https://aeotec.com/products/aeoteo-heavy-duty-switch/
Jag har varit lite sugen på en sån men ännu inte blivit något köp eller konkret behov.
https://aeotec.com/products/aeoteo-heavy-duty-switch/
Jag har varit lite sugen på en sån men ännu inte blivit något köp eller konkret behov.
Kör du Z-wave?/Z-wave+?J JFrisk skrev:
Lite tråkigt att den kan US split phase, men bara 1fas 240V även om Max 40A resistivt är lite imponerande.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 575 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 575 inlägg
Just en sådan styr jag. Tycker det går fint att undvika dyrtid med termostat styrning för 200kr (inget elektriker krav).F Forslind skrev:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter ju kanon! Du får ursäkta min okunskap i ämnet men vad behöver jag då? Har inga problem med att koppla in sådant som jag får koppla in men har dålig koll på vad det är för grejer man ska använda sig av snarare.Attitudeswe skrev:
Ja, jag kör z-wave. Inser ju dock med ditt svar att jag inte alls kollat specifikationerna på mitt "tips". Har förutsatt att detta är en 3-fas-brytare, så var ju inte fallet och således inte relevant för TS. Ursäkta för vilseledande tips.blackarrow skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 575 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 575 inlägg
Allt är dokumenterat på github. Jag har ett extra servo och sladdar i partille...F Forslind skrev:
Video på servot in action: https://www.byggahus.se/forum/threads/flytta-vvb-foerbrukningen-till-natten-foer-300kr.465761/
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Hänvisar till mitt inlägg #86 där tvåfaspatronen slås på/av via kontaktor via Shelly via homeassistant & Tibbers Nordpolpris som input. Har fungerat finfint sedan installationen utfördes, värmer vattnet minst en period per dag.
Det känns som en bra lösning för min del. Jag är väll inte helt insatt i hur Home Assistant samt hur Tibbers API funkar men det kanske inte är så svårt. Krävs det något annat från min sida? Har precis börjat använda Tibber med timpris och laddar min elbil med deras smartladdning som är väldigt smidigt måste jag säga.P Pragmatikern skrev:
Jag kör sedan före elpriskrisen ren tidstyrning på vår vvb. Kontaktor styrd av plejd med timerfunktion. Kör 4-5 timmar på natten. Finns ju bättre puckar för automstion.
Funkar för oss, men vi är bara två i hushållet på en 200l beredare.
Att köra på en fas med runt 1kW fungera utmärkt för att värma vattnet, men det tar väldigt lång tid att värma upp 300 liter om ni kör slut. Rekommenderar inte det. Att bygga ihop en kontaktor och puck i en liten kapsling är inte svårt, men man bör ju fråga nån som vet om man är osäker. (Auktorisation etc osv…)
Att köra på en fas med runt 1kW fungera utmärkt för att värma vattnet, men det tar väldigt lång tid att värma upp 300 liter om ni kör slut. Rekommenderar inte det. Att bygga ihop en kontaktor och puck i en liten kapsling är inte svårt, men man bör ju fråga nån som vet om man är osäker. (Auktorisation etc osv…)
Jag tackar för era svar! Lutar nog åt en lösning med kontaktor och shellby puck i en separat kapsling. Men bara så jag förstår. Om man ska ha en separat kapsling bredvid min central, förlänger man då ut inkommande kablar och utgående kablar till VVB ut till kapslingen? Är det någon som har ett kopplingsschema på hur det skulle kunna se ut? Vill gärna förstå hur det fungerar innan jag tar hit en elektriker.Totte_S skrev:Jag kör sedan före elpriskrisen ren tidstyrning på vår vvb. Kontaktor styrd av plejd med timerfunktion. Kör 4-5 timmar på natten. Finns ju bättre puckar för automstion.
Nu står ju VVB bredvid elcentralen men det är kanske enklare ändå att placera den under beredaren. Då skarvar man alltså bara på kontaktor och shelly i kapslingen på inkommande till VVB och upp i VVB igen?Totte_S skrev: