P Pragmatikern skrev:
[bild]
Slarvig bild med lampa i testbänk för att simulera beredaren.
Fas och nolla för att driva Shelly.
Fas in på plint 0, utgående fas på plint 1 vidare för att driva kontaktorns spole (A1). Plint A2 på spolen ansluts till nolla för att driva den.
Ingående faser till elpatronen ansluts till kontaktorns plint 2&4, och utgående faser till elpatron ansluts till kontaktorutgångar 1&3.
Mer info om Shellykoppling:
[länk]
S
J johanschag skrev:
Ja, jag har inte hittat något billigare än Hager ESC425S för 200 kr på Amazon:
[länk]
Jag noterade dock att den är stötkänslig, för VVB blinkade till när jag stötte till kapslingen. Det är väl därför den är brumfri, för att fjädringen är svag.
Borde man inte sätta en NC-kontaktor så att det fungerar om Shelly-styrningen (eller vad man nu väljer) lägger av?

M maal20 skrev:
Borde man inte sätta en NC-kontaktor så att det fungerar om Shelly-styrningen (eller vad man nu väljer) lägger av?
Precis vad jag tänkt göra av den anledningen. Skrev om det ett par poster upp. Dessutom med en manuell brytare på manöverspänning till kontaktorn för att kunna koppla bort ”smarta styrningen” helt den dagen det strular och man inte kan fixa det ordentligt direkt.

Min VVB matas med 2 fas 400v

Vad är smidigaste lösningen om jag utöver att styra den trådlöst vill kunna mäta hur mycket el den förbrukar?

Kontaktor (NC eller NO?) typ Hagers ESC325S + Shelly Pro 1

Men sen då? hur mäter jag energiförbrukningen?

Vill helst sätta allt direkt i elcentralen på DIN skena (har plats)

M morgonspöket skrev:
Min VVB matas med 2 fas 400v

Vad är smidigaste lösningen om jag utöver att styra den trådlöst vill kunna mäta hur mycket el den förbrukar?

Kontaktor (NC eller NO?) typ Hagers ESC325S + Shelly Pro 1

Men sen då? hur mäter jag energiförbrukningen?

Vill helst sätta allt direkt i elcentralen på DIN skena (har plats)
Pro 1 PM behöver du om du ska mäta förbrukning. NC-kontaktor är väl bättre om du vill att VVB ska få spänning även om Shellyn av någon anledning slutar fungera.

M maal20 skrev:
Pro 1 PM behöver du om du ska mäta förbrukning. NC-kontaktor är väl bättre om du vill att VVB ska få spänning även om Shellyn av någon anledning slutar fungera.
Men en Pro 1 PM skulle väl i detta fall mäta förbrukningen på kontaktorn ?? dvs helt fel

Det är väl ändå kopplat i led: VVB -> Kontaktor -> Shelly Pro 1 PM

M morgonspöket skrev:
Men en Pro 1 PM skulle väl i detta fall mäta förbrukningen på kontaktorn ?? dvs helt fel

Det är väl ändå kopplat i led: VVB -> Kontaktor -> Shelly Pro 1 PM
Ah, sant, tankefel av mig. Om du istället för Pro1PM har en 3EM så fungerar det (om jag tänker rätt...)

Det funkar ju fint som ni gör. Jag som vill hålla det väldigt enkelt skulle tagit termostatens kabel över en timer som manöver för en kontaktor till elpatron. I princip som jag använder vvb i stugan, en fas. Men det är ju inte lika roligt...

• Gilla
DaliMannen
  • Laddar…
Nu har min tidsstyrning kört i 3 veckor och tack vare att VVB alltid går igång klockan 01 varje natt blir det lätt att göra lite datamining med data från min eldistributör (Eon) samt timprisdata från Vattenfall (Nordpool har stängt av funktionen för att lätt få ut stora mängder timprisdata).

Såhär mycket varmvatten förbrukar då alltså en familj med 2 småbarn varje dag:
Stapeldiagram som visar daglig varmvattenförbrukning för en familj med småbarn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och såhär skiljer sig priset mellan natt och dag i SE3: Linjediagram som visar jämförelse av varmvattenförbrukning dagtid och nattetid för en familj.
Skapa konto

Och använder man det datat kan man få fram vad kostnaden varit per dag, slänger även med var varmvattnet skulle kostat om jag inte haft tidsstyrning:
Linjediagram som visar förbrukning och kostnader för varmvatten med och utan tidsstyrning.
Skapa konto

Och om man ackumulerar datat kan man till slut få fram vad jag sparat hittills på 3 veckor:
Linjediagram som visar kostnaden för varmvatten med och utan tidsstyrning och den totala besparingen över tid.
Skapa konto

Beräkningen bygger på att jag räknar förbrukningen mellan 01-04 som VVB, men subtraherar baslasten som baseras på timme 00 och 05. Priset dagtid är snittet mellan 09-21.

Min totala investering var ca 500 kr så om ca 3 veckor till är det väl breakeven.

• Gilla
Hylman och 3 till
  • Laddar…
J johanschag skrev:
Nu har min tidsstyrning kört i 3 veckor och tack vare att VVB alltid går igång klockan 01 varje natt blir det lätt att göra lite datamining med data från min eldistributör (Eon) samt timprisdata från Vattenfall (Nordpool har stängt av funktionen för att lätt få ut stora mängder timprisdata).

Såhär mycket varmvatten förbrukar då alltså en familj med 2 småbarn varje dag:
[bild]
Och såhär skiljer sig priset mellan natt och dag i SE3:[bild]
Och använder man det datat kan man få fram vad kostnaden varit per dag, slänger även med var varmvattnet skulle kostat om jag inte haft tidsstyrning:
[bild]
Och om man ackumulerar datat kan man till slut få fram vad jag sparat hittills på 3 veckor:
[bild]
Beräkningen bygger på att jag räknar förbrukningen mellan 01-04 som VVB, men subtraherar baslasten som baseras på timme 00 och 05. Priset dagtid är snittet mellan 09-21.

Min totala investering var ca 500 kr så om ca 3 veckor till är det väl breakeven.
Kanon. Har du märkt någon försämring i komfort, dvs att vattnet inte räcker på kvällen?

Borde man inte kunna bryta termostaten(tempgivaren) i VV istället för att använda kontaktor? Kör själv med NC kontaktor+sonoff TH16+homey+tibber, men det hade varit gott och bli av med kontaktorn.

N Nikorasu skrev:
Kanon. Har du märkt någon försämring i komfort, dvs att vattnet inte räcker på kvällen?
Som sagt så använder vi vanligtvis 3-4 kWh varmvatten per dag, ibland uppåt 7 kWh. Hur det påverkar temperaturen i tanken beror på tankens storlek, vi har 270L, och vilken temp man ställt termostaten på, vi har den på 65 grader. Räknar man då med 4.18 kJ/(kg*K) så kan man få fram att tempen i vårt fall då brukar sjunka till 53 grader, i värsta fall 43 grader. Vid handfatet/duschen/badet märks inte detta. Möjligtvis att om man skulle vilja spola skållhett vatten på en tallrik att det skulle märkas, men sånt gör vi inte vid dagens slut.
Graf som visar relationen mellan använt varmvatten i kWh och temperatur i varmvattentanken för tankar på 150 och 270 liter.
Skapa konto

• Gilla
jayal1972
  • Laddar…
D DaliMannen skrev:
Borde man inte kunna bryta termostaten(tempgivaren) i VV istället för att använda kontaktor? Kör själv med NC kontaktor+sonoff TH16+homey+tibber, men det hade varit gott och bli av med kontaktorn.
Min varmvattenberedare har en kapillärrörstermostat så det går inte tyvärr. I mer moderna VVB så är det mycket möjligt att en annan termostat används.

Hej, nån som vet om man med en Shelly Pro 3 kan skippa kontaktorn och om denna har energimätning? Har en Nibe COMPACT-CU 300 (2- eller 3-fas vet ej 100 säkert men den ligger på 3 porslinssäkringar i alla fall). Eller om det finns nån annan smart lösning för just Nibe VVB? Vill kunna tidsstyra den enkelt att den t.ex. bara går på nätterna. Två personer i hushållet som duschar morgon sen används väldigt lite varmvatten resten av dagen.

Tack alla kloka :)

Flynn Jonsson Flynn Jonsson skrev:
Hej, nån som vet om man med en Shelly Pro 3 kan skippa kontaktorn och om denna har energimätning?
Den har inte mätning och det är inte helt givet att den klarar en flerfasig last, specifikationen är tvetydig.

• Gilla
Flynn Jonsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.