Johan1975z skrev:
kan du förklara hur man det funkar med kontakter. Jag har 3 eller 2 fas. Kan man alltså sätta dit en kontaktor och sen styra med Plejd? Kan du länka till en kontaktor?
Tack
Du sätter en plejd(där kan du ställa vilka tider som varmvattenbereddaren ska gå) plejden styr då kontaktorn och släpper på strömmen till varmvattenberedaren de tiderna du angett exv 00-06 varje natt. Ska du ha besök eller så öppnar du bara appen och tvångskör vvb.
https://www.elbutik.se/product.html/hager-kontaktor-brumfri-3no-25a-230v exv

A
K kanonkula skrev:
Du sätter en plejd(där kan du ställa vilka tider som varmvattenbereddaren ska gå) plejden styr då kontaktorn och släpper på strömmen till varmvattenberedaren de tiderna du angett exv 00-06 varje natt. Ska du ha besök eller så öppnar du bara appen och tvångskör vvb.
[länk] exv
ok, tack
hur sätter man den kontaktorn om man har en porslinscentral. I en box bredvid?

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
ok, tack
Låter rimligt.

Vill man ha tempmätning med så skulle jag titta på shelly uni...

Johan1975z skrev:
ok, tack
Ja, eller vid vvb. Finns en mängd olika puckar som kan styra. Shelly, raspberry pi etc, beror på hur mycket man vill och kan lägga ner

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Mitt tibber gick igång den 9e augusti. Jag missade alla superbilliga dagar i början av månaden. Nu när det är sista dagen på månaden vill jag såklart kunna se min förbrukning vs snittpris. Dock blir det lite fel eftersom jag missade 8 billiga dagar som drar ner snittet rejält. Kan jag på något sätt se snittkostnaden mellan 2 datum mitt i månaden?
Vet att man kan se på offpeak.se hur dagarna ser ut med hjälp av staplarna och allt men handlar just om husets förbrukning exklusive elbil.

K kanonkula skrev:
Ja, eller vid vvb. Finns en mängd olika puckar som kan styra. Shelly, raspberry pi etc, beror på hur mycket man vill och kan lägga ner
Vilken Shelly behöver jag för en tvåfasstyrning? Jag antar att det inte finns någon nolla framdragen till vvb (som är en tvåfas 3kW Metro)

Du behöver inte sätta styrningen vid VVB utan kan lika väl ha den vid centralen, för högst troligt har VVB en helt egen matning från centralen.

• Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du behöver inte sätta styrningen vid VVB utan kan lika väl ha den vid centralen, för högst troligt har VVB en helt egen matning från centralen.
Bra tänkt, tackar!

A
Verkar som det kommer bli lika dyrt på natten framöver. En vedpanna är nog säkrast.

Vi har en VVB Nibe Compact SC 2x400V. Vad jag kunde se så verkar det inte finnas några möjligheter att köra Nibe Uplink på dessa. Däremot så finns det en knapp att trycka på för att toggla till "semesterläget". Det kändes onödigt att bryta strömmen samt att man då förmodligen även tappar den eventuella statistik den lagrar på förbrukningen i sitt egna sk smartläge. Jag satte därför istället en så kallad switch bot (batteridriven) som kör bluetooth till home assistant som i sin tur skickar kommandon när det är lämpliga att ha igång den på natten. Kostnad ca 300kr

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Jochi och 10 till
  • Laddar…
Jag skaffade en enkel trefaskontaktor för värmepatronen och driver den med en shelly pro 1 som dels kan köras via wifi, lan blåtan , app mm samt integreras mot Tibber via Home assistant med deras API.

• Hand håller en Shelly Pro 1 smart reläenhet ovanpå en trefaskontaktor från Hager, framför en röd kabelvinda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
Driftsatte min styrning på kvällen den 30:e och den dagen hade barnen badat badkar, sambon duschat och så tog jag en extra slösig dusch innan jag gick och la mig. Inget ljummet vatten. Klockan 01 gick Shelly igång och det laddades på typ 7.5 kWh i VVB till 36 öre/kWh istället för 800 öre/kWh som var medelvärdet under dagstimmarna. Besparing på 1 dag: 57 kr
Styrningsenhet ansluten till en varmvattenberedare under en diskbänk med rörkopplingar och en instruktionsdiagram på väggen.
Skapa konto
Elektricitetsförbrukningsdiagram som visar jämförelse mellan den 31 augusti 2021 och 2022.
Skapa konto

• Gilla
solskenspojken och 8 till
  • Laddar…
Imorgon får jag samma! Då slipper jag ställa larmet för att vakna och manuellt vrida på VVB :p

P Pragmatikern skrev:
Jag skaffade en enkel trefaskontaktor för värmepatronen och driver den med en shelly pro 1 som dels kan köras via wifi, lan blåtan , app mm samt integreras mot Tibber via Home assistant med deras API.
Köps de billigast via Amazon?

A
P Pragmatikern skrev:
Hur monterar jag det om jag har porslinssäkringar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.