50 391 läst · 183 svar
50k läst
183 svar
Tidsstyra varmvattenberedare 3-fas?
V mutalisken skrev:Jag tänkte rent enkelt bara be en elektriker stt sätta in ett tidsur. Kommer gå på 2000 som du säger. Men vvbn drar runt 3-4000 kwh om året. Flyttar jag timmarna till 30-40öre från 180 som jag kan binda till så har jag sparat in det på ett år. Och varmvattnet tar inte slut för oss på 18h. Tänkte ha den igång 1-5. Har ingen effekttariff hos vattenfall så min tanke är att kräma ut 17kw från 1-6. 2 tvättmaskiner, bvp mot ackar, vvb, luftavfuktare, diskmaskin, bil.
Vad för typ av tidsur tänkte du?
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Jag vet inte. Pratade med elfirman. De kommer den 2:a augusti. De sa att de skulle installera ett digitalt tidsur mot en kontaktor mot vvbn om jag inte missminner mig. Verkade inte som att jag var den första som bett dem. Fotar och skickar hit när allt är klart.R Robban7911 skrev:
Det är en väldigt enkel lösning men vill du vara lite aktiv själv så är ett hett tips att kunna styra via telefon.V mutalisken skrev:
Men detta kräver nån form av mer invecklad lösning.
Sen är frågan hur du kan göra för att forcera timern när hela släkten är på besök... fast det är kanske då den behövs som mest
Jag har en sommarstuga med en vvb som alltid är igång. Om man permanentbor där kan jag gå med på att den kör så. Men om man sällan är där under vintern så känns det onödigt att den är igång. Jag hade tänkt köra en kontaktor med ett modbusrelä. Sen koppla in home assistent eller nått liknande. En rs485 till ethernet adapter så har man en ganska flexibel och pålitlig lösning.
Känns som du gör det krångligt.
Hur mycket tar en vvb att hålla vattnet varmt? Inte jättemycket.
Det som kostar är att värma 4gradigt vatten till 60grader.
Enklast är att inte spola varmvatten under de dyra timmarna och behöver du göra det så vrid ner termostaten.♂️
Hur mycket tar en vvb att hålla vattnet varmt? Inte jättemycket.
Det som kostar är att värma 4gradigt vatten till 60grader.
Enklast är att inte spola varmvatten under de dyra timmarna och behöver du göra det så vrid ner termostaten.♂️
1000 kWh per år verkar vara en rimlig siffra att estimera med.
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/varmvattenberedare/
Om vi sedan kopplar uppvärmningen av vatten till natten eller andra billiga timmar (t ex solel) så känns det inte helt orimligt att komma åt en del av dessa 1000kWh.
Dock så tror jag att tidsstyrning av VVB är en så pass bra lösning att andra mer komplicerade lösningar inte är värt det. Det finns ju andra aspekter att ta hänsyn till. I mitt fall sitter VVBn i krypgrunden. Vad händer med grunden om det inte är lika varmt där längre?
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/varmvattenberedare/
Om vi sedan kopplar uppvärmningen av vatten till natten eller andra billiga timmar (t ex solel) så känns det inte helt orimligt att komma åt en del av dessa 1000kWh.
Dock så tror jag att tidsstyrning av VVB är en så pass bra lösning att andra mer komplicerade lösningar inte är värt det. Det finns ju andra aspekter att ta hänsyn till. I mitt fall sitter VVBn i krypgrunden. Vad händer med grunden om det inte är lika varmt där längre?
Jag har funderat nu. Mitt elavtal löper ut den sista juli sen blir det som sagt timavtal.
Jag kommer börja med att ställa ner termostaten på noll när priset är för högt och att någon behöver spola varmvatten.
Sen vore det najs att ha någon lösning på detta så man inte glömmer att ställa tillbaka termostaten på ordinarie temperatur när priset är överkomligt igen.
Det lutar åt att det blir någon 3 fas kontaktor och typ shelly 1PM eller något?
Jag kommer börja med att ställa ner termostaten på noll när priset är för högt och att någon behöver spola varmvatten.
Sen vore det najs att ha någon lösning på detta så man inte glömmer att ställa tillbaka termostaten på ordinarie temperatur när priset är överkomligt igen.
vill också smidigt kunna stänga av VVB vid peaks. Vi pratar om kanske 2-3h för de absolut värsta peak:arna. kommer inte riskera bakterier i vattnet och vi har 288l vvb, så vi klarar oss. Det är egentligen på eftermiddagarna jag vill kunna stänga av smidigt. Vi duschar inte på morgonen. Visst, jag kan alltid komma hem och dra vredet till 0 men det är nice med wifi och apparR Robban7911 skrev:Jag har funderat nu. Mitt elavtal löper ut den sista juli sen blir det som sagt timavtal.
Poängen är att en vvb värmer alltid efter du duschat... dvs när du redan använt varmvatten. Och för en stor del av befolkningen så kommer det inte märkas att vvb värmer mitt i natten istället...K kanonkula skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 960 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
sant. Samtidigt så kostar 10 minuter med 3kw effekt under vanlig timtaxa under dagen (150öre+) mer än vad 2 timmars värmning på natten kostar (givet 30öre-).S Stefan1972 skrev:
Det blir 75 öre vs 60 öre. Och det 15 öres besparing för endast 10 minuters drift under en dag när kostnaden inte är extrem. Som jämförelse kan jag säga att jag haft tibber i mindre än 2 veckor och har förbrukat 250kwh till en kostnad av 46kr. Dvs snittpris på 18öre hittils. Detta samtidigt som prognosen för månadsrörliga priset är 80 öre men det kommer öka till ungefär 100 öre gissar jag. jag har alltså klippt mina kostnader med 80%. Så jag är inte så rädd för antal kwh. Jag vill däremot flytta den till natten.
Det är precis det jag säger. Duscha inte när det är dyrt bara.A Alexn72 skrev:
Anpassa din förbrukning istället, annars är risken att du får diska kallt istället.
Måste väl finnas större bovar än 6kr/dag(det är självklart om du har vvb till att göra vv konstant i 3h) i ditt hus? Vad har du för uppvärmning?fönster? Ventilation?
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Tänker att det finns annat än långa varmduschar som aktiverar den. Dels går den igång naturligt var tredje timme och spetsar pga naturligt värmeläckage. Sedan har vi barn och en hel familj som åtminstone vill tvätta händerna med ljummet vatten och handdiska med ljummet. Det enklaste är att folk först kan fortsätta som de gör. I andra hand, on det inte funkar så kan vi försöka ändra en hel familjs beteende. Tror det är svårare och dyrare energimässigt att försöka det än att automatisera en knapp.K kanonkula skrev:Det är precis det jag säger. Duscha inte när det är dyrt bara.
Anpassa din förbrukning istället, annars är risken att du får diska kallt istället.
Måste väl finnas större bovar än 6kr/dag(det är självklart om du har vvb till att göra vv konstant i 3h) i ditt hus? Vad har du för uppvärmning?fönster? Ventilation?
Känns omständigt att gå upp mitt i natten för att duscha...K kanonkula skrev:Det är precis det jag säger. Duscha inte när det är dyrt bara.
Själva duschningen är inte problemet.