50 428 läst · 183 svar
50k läst
183 svar
Tidsstyra varmvattenberedare 3-fas?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 366 inlägg
legionelladrift brukar kopplas in veckovis, dvs en gång i veckan, alt. En gång i månaden.T Thomas_Blekinge skrev:Om allt detta stämmer finns ju otroliga möjligheter att spara pengar. Att köra legionelladrift varje dag är ju alldeles bortkastade pengar.
För ett privathushåll kan man värma upp vvb på billig nattström (enklast är tidsstyrt) så räcker det över dagen. Duschbehovet är väl störst på morgonen. Om vattnet sedan är bara 35C mot eftermiddagen, vem bryr sig?
har nog hört talas om denna tanke tidigare, men man avviker väll någon från bbr om man börjar stänga av vvc och reglering i större nya fastigheter.
Finns ju krav där på 50 grC i vvc.
finns andra sätt att ta igen pengar i en ny fastighet helt enkelt.
finns måååååånga driftkort i detta rike med vvc i kontinuerlig vvc igång.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 366 inlägg
lär inte vara några problem alls då, 300 liter på kvällen bör ju funka. payoff tiden har jag ingen aning om på material samt en behörig elinstallatör, desto mer ni spolar i kranen på kvällen desto kortare blir payofftiden tänker jag.R Robban7911 skrev:Varmvattenberedaren är 300 liter tror jag. Vi är 5 st i familjen. Jag, frun, dotter 11 år och tvillingar 2 år. Det duschas 1 ggr varje morgon ca 10 min. Sen duschar/badas det någon gång på kvällen. Inga längre sessioner.
Min tanke är enbart att inte "tillåta" elvärmning vara igång under ex morgondagens dyrast spotpriser kl 18-23.
[bild]
Spolas det inget kliver inte beredaren kanske inte ens igång.
Vilken typ av kontaktor ska jag komplettera med till Shelly 3EM enligt kopplingsschemat nedan? Funkar det med en något sådant? Eller ska det vara någon annan typ?M -MH- skrev:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 366 inlägg
var det inte 3-fas?R Robban7911 skrev:
Dom du visar ser nog ut som 1-fas i mina ögon.
låt din installatör köpa in materialet om du ej har koll kan ju vara ett tips.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 366 inlägg
Att styra ett relä via telefon är inte automation.A Alexn72 skrev:Tex en shelly uni har temp ingång.
Jag hade snarare kollat så jag vet att min lilla vvb på ca 100 liter klarar 2 st duschar per dygn.
Vill jag duscha mer än så startar jag manuellt vvb via telefonen.
Sen har jag en "vvb" med 500liter som får gå om elpriset är några öre.
Detta tittar jag själv på och ändrar schemat.
I ditt fall skull det vara möjligt att tex starta vvb om den går under 35 grader och stoppa på 40grader... Då är där aldrig helt tomt på värme
Få lösningen att fungera utan manuella knapptryck är nr 1 enligt mig,
Ex. Mäta flöde/volym varmvatten för aktuell dag> behövs nästa beredare? Osv.
Tror tyvärr inte shelly produkterna stödjer iec standard kod för sådan. Ex. Strukturerad text, ladder, cfc.
Eller gör dom det? Verkar ju inte vara så dyra när jag kollade nu, med en sådan modbusslav hade ju varit smidigt om man skall pyssla med automation!
Du får läsa på om uniR Robin Lindberg skrev:Att styra ett relä via telefon är inte automation.
Få lösningen att fungera utan manuella knapptryck är nr 1 enligt mig,
Ex. Mäta flöde/volym varmvatten för aktuell dag> behövs nästa beredare? Osv.
Tror tyvärr inte shelly produkterna stödjer iec standard kod för sådan. Ex. Strukturerad text, ladder, cfc.
Eller gör dom det? Verkar ju inte vara så dyra när jag kollade nu, med en sådan modbusslav hade ju varit smidigt om man skall pyssla med automation!
Men nä de stödjer inte kod i den bemärkelsen men de klarar de som efterfrågas här.
I mitt fall styr en dator med switchking brytarna med automation.
Och med telefonen kan jag enkelt lägga mig i.
Dock styrs de inte av spotpriset. Har inte hittat något smidigt sätt att läsa de och switchking verkar vara döende...
De ser väl ändå ut att vara 2poliga.R Robin Lindberg skrev:
Och de är inte helt ovanligt med 2fas beredare. Min från just metro är 1 eller 2 fas... Utan nolla
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 366 inlägg
ja den sista fasenA Alexn72 skrev:
tror inte jag kommer läsa på där tyvärr, kör nog en beckhoff plc tills vidare...!A Alexn72 skrev:Du får läsa på om uni
Men nä de stödjer inte kod i den bemärkelsen men de klarar de som efterfrågas här.
I mitt fall styr en dator med switchking brytarna med automation.
Och med telefonen kan jag enkelt lägga mig i.
Dock styrs de inte av spotpriset. Har inte hittat något smidigt sätt att läsa de och switchking verkar vara döende...
verkar ju ändå mer beprövat! Kan den packa medicin på astra kan den nog sköta mitt hem..!
Låter er harva vidare med era produkter
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 366 inlägg
Kan tilläggas! Den sköter minimalt, älskar känslan av en dimmer ansluten direkt via tråd...!
Inget som kan gå fel!
att ha total kontroll och stoppa in alldeles för mycket teknik har sina nackdelar dock, tänk på det.
samt att huset skall ev skall kunna säljas, hade nån tryckt in 20st shelly som lever sitt egna liv i ett hus jag skulle köpa hade jag nog räknat med att hiva ut det. Men det är jag då... vill ha det på mitt sätt
Inget som kan gå fel!
att ha total kontroll och stoppa in alldeles för mycket teknik har sina nackdelar dock, tänk på det.
samt att huset skall ev skall kunna säljas, hade nån tryckt in 20st shelly som lever sitt egna liv i ett hus jag skulle köpa hade jag nog räknat med att hiva ut det. Men det är jag då... vill ha det på mitt sätt