R Robban7911 skrev:
Schysst. Funkar det att seriekoppla 3 st då det är 3 st proppar till VVB?
Har inga sjäv med jag gissar att man får köpa 3 st och sedan sätta samma inställningar på dom i appen..

R Robban7911 skrev:
Det är bättre att parallellkoppla dom.

Sitter i samma fundering och tänkte sätta utrustningen i utrymmet under VVB, inte i proppskåpet, eftersom det är gammalt med porslinssäkringar.

Ser 2 alternativ:

Sonoff 4CHPRO smart strömbrytare för DIN-skena med diagram och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sonoff 4CHPRO
https://www.styrahem.se/p/654

Två elektriska komponenter: övre delen visar en digital LCD kraft veckoprogrammerare, nedre en Hager kretsbrytare.
Skapa konto

Traditionell DIN-monterad lösning av timer och 3-fasrelä. Billigast på Amazon.

Tveksamt hur mycket klockan driver iväg på timern. Har en digital Schuko-timer som driver 1 timme per år, och det är lite väl dåligt.

Den traditionella är ju såklart enklast och begriplig för andra än mig, men Sonoffen gissar jag går att koppla ihop med Home Assistent för mer avancerad styrning på spotpris eller som effekvakt den dag man har tillgång till sina nätströmmar på sekundnivå.

Redigerat:
J johanschag skrev:
Sitter i samma fundering och tänkte sätta utrustningen i utrymmet under VVB, inte i proppskåpet, eftersom det är gammalt med porslinssäkringar.

Ser 2 alternativ:

[bild]
Sonoff 4CHPRO
[länk]

[bild]
Traditionell DIN-monterad lösning av timer och 3-fasrelä. Billigast på Amazon.

Tveksamt hur mycket klockan driver iväg på timern. Har en digital Schuko-timer som driver 1 timme per år, och det är lite väl dåligt.

Den traditionella är ju såklart enklast och begriplig för andra än mig, men Sonoffen gissar jag går att koppla ihop med Home Assistent för mer avancerad styrning på spotpris eller som effekvakt den dag man har tillgång till sina nätströmmar på sekundnivå.
Yes. Har oxå funderat på det. Följer med spänning på svar i fall någon mer kunnig svarar. Min VVB är en 2009 års Metrotherm 2003 kopplad 2 poligt på 400V med max effekt 3kW.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
R Robban7911 skrev:
Yes. Har oxå funderat på det. Följer med spänning på svar i fall någon mer kunnig svarar. Min VVB är en 2009 års Metrotherm 2003 kopplad 2 poligt på 400V med max effekt 3kW.
R Robban7911 skrev:
Vad hände med iden om shelly och normkontaktor?

V mutalisken skrev:
Vad hände med iden om shelly och normkontaktor?
Räknade på totalkostnad för Shelly 3EM, kontaktor, inkoppling av elektriker (>2KSEK). Tar ett bra tag att räkna hem. Tänkte eventuellt hitta en billigare lösning att koppla in direkt på VVB. Typ en billigare Shelly med lämplig brytare för 2-polig 400V. Elanslutningar och isolering på en varmvattenberedare med synliga kablar och rör.
Skapa konto

Frågan är ju dock hur mycket man sparar och om det är värt det.....Jag hade tidigare beredare i pannan men satte in elbereredare för att jag ev skulle byta pannan och jag kan ärligt inte säga att elräkningen barkat iväg bara för den sakens skull. Vi är 7pers varav tre tonårsungar som duschar jämt känns det som. Tycker mer det känns som räkningen stiger i takt med allt annat. Inte för att jag nu har en beredare.

• Gilla
BoC011
  • Laddar…
Attitudeswe
R Robban7911 skrev:
Bara vrida termostaten i botten då (0) och sen se hur länge varmvattnet räcker och[bild] innan någon skriker från duschen?
Den där kan du sätta en raspeberry pi och ett servo att vrida på automatiskt olika tider på dygnet.

500kr och ingen elektriker behövs

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Den där kan du sätta en raspeberry pi och ett servo att vrida på automatiskt olika tider på dygnet.

500kr och ingen elektriker behövs
Okej? Skicka gärna länk?

Attitudeswe
Attitudeswe
R Robban7911 skrev:
Okej? Skicka gärna länk?

Jag har 3st av dessa servon att sälja i gbg. 80kr/st

S Stefan1972 skrev:
Frågan är ju dock hur mycket man sparar och om det är värt det.....Jag hade tidigare beredare i pannan men satte in elbereredare för att jag ev skulle byta pannan och jag kan ärligt inte säga att elräkningen barkat iväg bara för den sakens skull. Vi är 7pers varav tre tonårsungar som duschar jämt känns det som. Tycker mer det känns som räkningen stiger i takt med allt annat. Inte för att jag nu har en beredare.
De fina är just timmätning.
Nu tex kostar elen 2öre per kwh.
Men kl 20 idag kostar den 178öre....
Har du en beredare på 3kw så är skillnaden 660öre mellan dessa timmar.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
[media]
Jag har 3st av dessa servon att sälja i gbg. 80kr/st
Tack för tips och länkar. Dock en del trixande för att få det att fungera.

A Alexn72 skrev:
De fina är just timmätning.
Nu tex kostar elen 2öre per kwh.
Men kl 20 idag kostar den 178öre....
Har du en beredare på 3kw så är skillnaden 660öre mellan dessa timmar.
Jag tänkte rent enkelt bara be en elektriker stt sätta in ett tidsur. Kommer gå på 2000 som du säger. Men vvbn drar runt 3-4000 kwh om året. Flyttar jag timmarna till 30-40öre från 180 som jag kan binda till så har jag sparat in det på ett år. Och varmvattnet tar inte slut för oss på 18h. Tänkte ha den igång 1-5. Har ingen effekttariff hos vattenfall så min tanke är att kräma ut 17kw från 1-6. 2 tvättmaskiner, bvp mot ackar, vvb, luftavfuktare, diskmaskin, bil.

Attitudeswe
V mutalisken skrev:
Jag tänkte rent enkelt bara be en elektriker stt sätta in ett tidsur. Kommer gå på 2000 som du säger. Men vvbn drar runt 3-4000 kwh om året. Flyttar jag timmarna till 30-40öre från 180 som jag kan binda till så har jag sparat in det på ett år. Och varmvattnet tar inte slut för oss på 18h. Tänkte ha den igång 1-5. Har ingen effekttariff hos vattenfall så min tanke är att kräma ut 17kw från 1-6. 2 tvättmaskiner, bvp mot ackar, vvb, luftavfuktare, diskmaskin, bil.
Låter vettigt. Minst en av förbrukarna behöver nog ha en effektvakt dock...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.