51 251 läst · 183 svar
51k läst
183 svar
Tidsstyra varmvattenberedare 3-fas?
Sitter i samma fundering och tänkte sätta utrustningen i utrymmet under VVB, inte i proppskåpet, eftersom det är gammalt med porslinssäkringar.
Ser 2 alternativ:
Sonoff 4CHPRO
https://www.styrahem.se/p/654
Traditionell DIN-monterad lösning av timer och 3-fasrelä. Billigast på Amazon.
Tveksamt hur mycket klockan driver iväg på timern. Har en digital Schuko-timer som driver 1 timme per år, och det är lite väl dåligt.
Den traditionella är ju såklart enklast och begriplig för andra än mig, men Sonoffen gissar jag går att koppla ihop med Home Assistent för mer avancerad styrning på spotpris eller som effekvakt den dag man har tillgång till sina nätströmmar på sekundnivå.
Ser 2 alternativ:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sonoff 4CHPRO
https://www.styrahem.se/p/654
Logga in
Skapa konto
Tveksamt hur mycket klockan driver iväg på timern. Har en digital Schuko-timer som driver 1 timme per år, och det är lite väl dåligt.
Den traditionella är ju såklart enklast och begriplig för andra än mig, men Sonoffen gissar jag går att koppla ihop med Home Assistent för mer avancerad styrning på spotpris eller som effekvakt den dag man har tillgång till sina nätströmmar på sekundnivå.
Redigerat:
Yes. Har oxå funderat på det. Följer med spänning på svar i fall någon mer kunnig svarar. Min VVB är en 2009 års Metrotherm 2003 kopplad 2 poligt på 400V med max effekt 3kW.J johanschag skrev:Sitter i samma fundering och tänkte sätta utrustningen i utrymmet under VVB, inte i proppskåpet, eftersom det är gammalt med porslinssäkringar.
Ser 2 alternativ:
[bild]
Sonoff 4CHPRO
[länk]
[bild]
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
R Robban7911 skrev:
Vad hände med iden om shelly och normkontaktor?R Robban7911 skrev:
Räknade på totalkostnad för Shelly 3EM, kontaktor, inkoppling av elektriker (>2KSEK). Tar ett bra tag att räkna hem. Tänkte eventuellt hitta en billigare lösning att koppla in direkt på VVB. Typ en billigare Shelly med lämplig brytare för 2-polig 400V.V mutalisken skrev:
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 10 995 inlägg
Frågan är ju dock hur mycket man sparar och om det är värt det.....Jag hade tidigare beredare i pannan men satte in elbereredare för att jag ev skulle byta pannan och jag kan ärligt inte säga att elräkningen barkat iväg bara för den sakens skull. Vi är 7pers varav tre tonårsungar som duschar jämt känns det som. Tycker mer det känns som räkningen stiger i takt med allt annat. Inte för att jag nu har en beredare.
Profs guide för brytning av 3fas 25A med zigbee:R Robban7911 skrev:
https://blog.m.nu/styra-3-faser-ell...ontaktor alltid,är ansluten till en kontaktor.
De fina är just timmätning.S Stefan1972 skrev:Frågan är ju dock hur mycket man sparar och om det är värt det.....Jag hade tidigare beredare i pannan men satte in elbereredare för att jag ev skulle byta pannan och jag kan ärligt inte säga att elräkningen barkat iväg bara för den sakens skull. Vi är 7pers varav tre tonårsungar som duschar jämt känns det som. Tycker mer det känns som räkningen stiger i takt med allt annat. Inte för att jag nu har en beredare.
Nu tex kostar elen 2öre per kwh.
Men kl 20 idag kostar den 178öre....
Har du en beredare på 3kw så är skillnaden 660öre mellan dessa timmar.
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Jag tänkte rent enkelt bara be en elektriker stt sätta in ett tidsur. Kommer gå på 2000 som du säger. Men vvbn drar runt 3-4000 kwh om året. Flyttar jag timmarna till 30-40öre från 180 som jag kan binda till så har jag sparat in det på ett år. Och varmvattnet tar inte slut för oss på 18h. Tänkte ha den igång 1-5. Har ingen effekttariff hos vattenfall så min tanke är att kräma ut 17kw från 1-6. 2 tvättmaskiner, bvp mot ackar, vvb, luftavfuktare, diskmaskin, bil.A Alexn72 skrev:
Låter vettigt. Minst en av förbrukarna behöver nog ha en effektvakt dock...V mutalisken skrev:Jag tänkte rent enkelt bara be en elektriker stt sätta in ett tidsur. Kommer gå på 2000 som du säger. Men vvbn drar runt 3-4000 kwh om året. Flyttar jag timmarna till 30-40öre från 180 som jag kan binda till så har jag sparat in det på ett år. Och varmvattnet tar inte slut för oss på 18h. Tänkte ha den igång 1-5. Har ingen effekttariff hos vattenfall så min tanke är att kräma ut 17kw från 1-6. 2 tvättmaskiner, bvp mot ackar, vvb, luftavfuktare, diskmaskin, bil.