V mutalisken skrev:
Tänker att det finns annat än långa varmduschar som aktiverar den. Dels går den igång naturligt var tredje timme och spetsar pga naturligt värmeläckage. Sedan har vi barn och en hel familj som åtminstone vill tvätta händerna med ljummet vatten och handdiska med ljummet. Det enklaste är att folk först kan fortsätta som de gör. I andra hand, on det inte funkar så kan vi försöka ändra en hel familjs beteende. Tror det är svårare och dyrare energimässigt att försöka det än att automatisera en knapp.
Lättast är själva styrningen, kontaktor 2polig ca 400-500kr ink moms. Sedan hade jag satt något du kan sätta tider (exv 07-21 av) då hade jag nog kör en plejd, då kan du även logga in med telefonen om du måste köra vv trots dyrt. Beroende på vilken effekt du har på vvb kan du kanake köra kronreläet direkt och skippa kontaktorn.
Oavsett hur så kommer din familj göra ändringar i sina rutiner och hade jag inte haft vv kl 19 efter maten hade jag blivit lynchad

K kanonkula skrev:
Lättast är själva styrningen, kontaktor 2polig ca 400-500kr ink moms. Sedan hade jag satt något du kan sätta tider (exv 07-21 av) då hade jag nog kör en plejd, då kan du även logga in med telefonen om du måste köra vv trots dyrt. Beroende på vilken effekt du har på vvb kan du kanake köra kronreläet direkt och skippa kontaktorn.
Oavsett hur så kommer din familj göra ändringar i sina rutiner och hade jag inte haft vv kl 19 efter maten hade jag blivit lynchad
Har en 3kw 2 fas metrotherm vvb. Hade tänkt köra en:
Hager Brumfri kontaktor 2-pol 25A 230V 2NO 1-modul https://www.elbutik.se/product.html/kontaktor-esc225s-2-pol-25a-brumfri-230v

Och initialt ett enklare digitalt tidsur. Men mobila styrningen är nog att föredra. Antar att en shelly 2-polig skulle funka https://www.dustin.se/product/5011256487/pro-2pm-din-rela

V mutalisken skrev:
Har en 3kw 2 fas metrotherm vvb. Hade tänkt köra en:
Hager Brumfri kontaktor 2-pol 25A 230V 2NO 1-modul [länk]

Och initialt ett enklare digitalt tidsur. Men mobila styrningen är nog att föredra. Antar att en shelly 2-polig skulle funka [länk]
Sätt en sån så har du elmätare också,

Har kartlagt lite av hur min Metrotherm modul 2003E (3kW) beter sig efter handdisk, dusch resp. bad. Tänkte få lite koll hur länge den värmer efter respektive manöver och hur den underhåller värmen emellan varmvattenuttagen och om det är lönt att installera en kontaktor och/eller effektmätare.

Vid dusch på 10 min så tar det ca 12 min för termostatlampan att slockna, efter bad tar det nästan 20 min och vid handdisk några minuter beroende på hur varmt vatten som krävts och mängden.

VVB tänds även mellan dessa varmvattenuttag men då är det enbart 1-3 min (förmodligen underhållsvärmning) som lampan lyser.

Räknar man ihop detta så blir det inte många kWh att göra besparing på. Helst om man stänger ner med en kontaktor så går vattentempen ner mer och när väl VVB ska återställa tempen så får den gå bra mycket mer än 10-20 min.

Värst är nog om det är typ 5-6 kr de närmaste timmarna precis när man ska bada barnen (svårt att bada 2-åringar mitt i natten). Men då är den lika enkelt att sätta termostatratten på 0°C under de timmarna. Sen ställa tillbaka termostaten.

Sen är ju fråga hur länge dessa skyhöga priser i SE4 håller i sig? Rör det sig om flera år så är det givetvis lönt. Eller hur ska man resonera?

Är det inte väldigt tråkigt att leva livet efter elpriset?
Varför har du så stor beredare?
Vad blir installationskostaden för en sådan lösning?

raveper raveper skrev:
Poängen är väl inte att leva livet efter elpriset, men att skapa ett system där man drar nytta av lågt elpris med bibehållen komfort. I detta fall mycket enkelt - en timer som värmer vattnet på natten och där man förbrukar det under dagen.

och som sidoeffekt, att man värmer vattnet med vattenkraft istället för olja.

• Gilla
thomasrockar och 3 till
  • Laddar…
De flesta är väl ändå inte hemma på dagarna. Jobb skola mm.

Kan dela med mig av mina erfarenheter av att bara värma VVB under lågpris.
Vi hade en 300L beredare som va inkopplad över kontaktor som styrdes av samma klocka som hög/låg pris på elmätaren. Detta funkade bra med 2 vuxna som dushade kvällar och något enstaka bad. Märkte detta först några månader efter inflytt en helgdag då det varit mycket handtvätt av penslar och rollers och handdisk efter frukost,lunch och midag. Det blev en kall dusch den kvällen. Men detta va ju inget vi märkt av alls de månaderna innan vi bodde i huset.
Nu hade vi inte avtal för dubbeltaxa så stängde av styrningen så inget problem.
Idag när det är lättare att göra smarta lösningar för att styga via spotpris och vilken typ av dag det är så fungerar det säker bra för många att styra enligt pris utan att ge avkall på bekvämlighet med varma duschar.
Sedan är det ju upp till var och en att räkna på det detta rent ekonomiskt om kostnaden för utrusning och installation blir billigare än att betala en högre kostnad för elen.

• Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
De flesta är väl ändå inte hemma på dagarna. Jobb skola mm.
Trots de så kanske de duschar innan de åker .... Med resultatet att vvb är på och bidrar till toppen på morgonen.
Samma när man kommer hem och tar en dusch och sen lagar mat...

raveper raveper skrev:
Vi har två beredare i serie. En som är inbyggd i acktanken. Den är på 200liter. Sedan har vi en 160 liters elberedare efter acktanken. Vi skulle kunna ta bort den men sommaren värmer vi acktanken till 55 grader var tredje fjärde dag. En körning och det är ca 3-4kwh som går åt och tanken sjunker ungefär till 39 grader på 3-4 dygn. På vintern håller acktanken alltid över 55 så det är inget problem. Så för oss så kommer det räcka med att ha el vvb igång 3:00-5:00. Vi har ändå nog med varmvatten för att fylla badkaret och duscha och diska om vi så vill. Iom att det är så hög skillnad mellan högsta och lägsta kostnad så känns det helt klart värt det att köra tids eller tariffstyrning

raveper raveper skrev:
Tidigare ägare av huset badade mycket därav installation av en 300 liters VVB.
Antingen blir det en kontaktor för några hundralappar eller ytterligare en Shelly 3EM oxå.

N Nikorasu skrev:
Poängen är väl inte att leva livet efter elpriset, men att skapa ett system där man drar nytta av lågt elpris med bibehållen komfort. I detta fall mycket enkelt - en timer som värmer vattnet på natten och där man förbrukar det under dagen.

och som sidoeffekt, att man värmer vattnet med vattenkraft istället för olja.

Redigerat:
R Robban7911 skrev:
Tidigare ägare av huset badade mycket därav installation av en 300 liters VVB.
Antingen blir det en kontaktor för några hundralappar eller ytterligare en Shelly 3EM oxå.
Nu har jag fått en shelly 2pro installerad som styr kontaktorn. Hur smidigt som helst. kan både styra manuellt eller med automatik eller på tid. Jag har satt på tidsstyrning så att den endast är på på natten nu. Shellyn kostad 600kr. Inte fått elnotan än. Räknar med 2000 totalt.

• Smart hem-appskärm med Shelly 2pro styrning för "Pannrum" och två aktiva VVB faser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
preben89 och 2 till
  • Laddar…
Med de elpriser som är just nu (och det ser inte ut att bli mildare) så kan man säkert spara 10-30 kr per dag på tidsstyrningen. Har provat att den senaste veckan styra varmvattenberedaren manuellt när jag vaknar och går och lägger mig, utan att lida. Går åt ca 1-4 kWh per dag i varmvatten. Så jag beställde en vanlig shelly (160 kr) och en kontaktor (200 kr) och ska sätta in dem i en normkapsling med IP65 nästa vecka

Graf över dagspriset på el per timme med varierande kostnad över dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J johanschag skrev:
Med de elpriser som är just nu (och det ser inte ut att bli mildare) så kan man säkert spara 10-30 kr per dag på tidsstyrningen. Har provat att den senaste veckan styra varmvattenberedaren manuellt när jag vaknar och går och lägger mig, utan att lida. Går åt ca 1-4 kWh per dag i varmvatten. Så jag beställde en vanlig shelly (160 kr) och en kontaktor (200 kr) och ska sätta in dem i en normkapsling med IP65 nästa vecka

[bild]
En elektriker kommer hit och fixar lösning åt mig så jag kan styra min VVB nu äntligen! Antingen gör man ju ett fast schema att den är igång varje natt, eller så mini-maxar man och ställer in timmarna under natten som är billigast (såklart man mini-maxar). Många bäckar små. Allt handlar om att hamna under rörligt pris!

A
K kanonkula skrev:
kan du förklara hur man det funkar med kontakter. Jag har 3 eller 2 fas. Kan man alltså sätta dit en kontaktor och sen styra med Plejd? Kan du länka till en kontaktor?
Tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.