B
I en separat kapsling, kanske vid beredaren om det inte passar att ha den vid elskåpet.

J johanschag skrev:
Ja, jag har inte hittat något billigare än Hager ESC425S för 200 kr på Amazon:
[länk]
Jag noterade dock att den är stötkänslig, för VVB blinkade till när jag stötte till kapslingen. Det är väl därför den är brumfri, för att fjädringen är svag.
Blinkade den till ska du nog kolla om du har ett glapp någon stans, den ska nämligen INTE påverkas bara för att man stöter till den. Gör den det är det nått som är fel.

Johan1975z skrev:
Hur monterar jag det om jag har porslinssäkringar?
Jag monterade den i egen kapsling mellan varmvattenberedares arbetsbrytare och elpatronen.
Shelly reläet styr till/frånslag av kontaktorn.

• Gilla
1
  • Laddar…
P Pragmatikern skrev:
Jag skaffade en enkel trefaskontaktor för värmepatronen och driver den med en shelly pro 1 som dels kan köras via wifi, lan blåtan , app mm samt integreras mot Tibber via Home assistant med deras API.
Man kan inte få se ett kopplingsschema hur du har kopplat?:) funderar på något liknande.

Testbänk med lampa, kontaktor, elpatronanslutningar och verktyg på ett metallbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slarvig bild med lampa i testbänk för att simulera beredaren.
Fas och nolla för att driva Shelly.
Fas in på plint 0, utgående fas på plint 1 vidare för att driva kontaktorns spole (A1). Plint A2 på spolen ansluts till nolla för att driva den.
Ingående faser till elpatronen ansluts till kontaktorns plint 2&4, och utgående faser till elpatron ansluts till kontaktorutgångar 1&3.
Mer info om Shellykoppling:
https://shelly.cloud/documents/user_guide/Shelly_PRO_1_multilanguage_v06_web.pdf

Redigerat:
  • Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
A
P Pragmatikern skrev:
[bild]
Slarvig bild med lampa i testbänk för att simulera beredaren.
Fas och nolla för att driva Shelly.
Fas in på plint 0, utgående fas på plint 1 vidare för att driva kontaktorns spole (A1). Vidare ansluts A2 på spolen till nolla för att driva den. Ingående faser till elpatronen ansluts till kontaktorns plint 2&4, och utgående faser till elpatron ansluts till kontaktorutgångar 2& 4.
Mer info om Shellykoppling:
[länk]
Sexigt!

För er som även vill se temperatur så skaffa en shelly uni och 3st onewire givare ds18b20
då får man ett mycket trevligt system, kräver dock löddning

E elmont skrev:
Blinkade den till ska du nog kolla om du har ett glapp någon stans, den ska nämligen INTE påverkas bara för att man stöter till den. Gör den det är det nått som är fel.
Kontaktorer är stöt- och vibrationskänsliga. Det är därför det finns speciellt utformade varianter för fordon och fartyg eller liknade. Utan att koppla isär allt testade jag om varje pol på kontaktorn sluter vid stötar. På multimetern slog jag på indikering av spänningspeakar (eftersom spänningen varierar) relativt PE, och alla poler sluter momentant av stötarna. Inget förvånande i sig.

• Gilla
Siouxsic och 1 till
  • Laddar…
Om man vill få in mätning också, är det en shelly 3EM som blir enklast då?

J johanschag skrev:
Kontaktorer är stöt- och vibrationskänsliga. Det är därför det finns speciellt utformade varianter för fordon och fartyg eller liknade. Utan att koppla isär allt testade jag om varje pol på kontaktorn sluter vid stötar. På multimetern slog jag på indikering av spänningspeakar (eftersom spänningen varierar) relativt PE, och alla poler sluter momentant av stötarna. Inget förvånande i sig.
[video]
Du har en shelly 1 - alltså pucken?( https://www.styrahem.se/p/451?gclid...1Zudf6H5-MsD-A-nMqtf2exI2y-jfb6xoCo9YQAvD_BwE)

Inte shelly 1 PRO?

jag har precis beställt hem esc425 kontaktorn men ej shellyn än, går alltså lika bra med shelly-pucken?

S Siouxsic skrev:
Du har en shelly 1 - alltså pucken?( [länk])

Inte shelly 1 PRO?

jag har precis beställt hem esc425 kontaktorn men ej shellyn än, går alltså lika bra med shelly-pucken?
Pucken går utmärkt. Det du får i PRO är DIN-fäste och lysdioder (edit: och Ethernet). Inte nödvändigt i en ändamålsbyggd undanstoppad låda. Hade möjligtvis önskat mig bättre signalstyrka på WiFi.

• Gilla
Siouxsic
  • Laddar…
J johanschag skrev:
Pucken går utmärkt. Det du får i PRO är DIN-fäste och lysdioder (edit: och Ethernet). Inte nödvändigt i en ändamålsbyggd undanstoppad låda. Hade möjligtvis önskat mig bättre signalstyrka på WiFi.
Topp! Då plagierar jag ditt upplägg då pucken är drygt 300kr billigare! tack.

B
J johanschag skrev:
Såg att shelly 1 plus (som kostar ca 20kr extra) har bättre antenn.

• Gilla
  • Wow
johanschag och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Såg att shelly 1 plus (som kostar ca 20kr extra) har bättre antenn.
Än bättre, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.