Som en del andra påpekat så är det inte bara skruv i trä som borrskruvdragare används till. Har jobbat med att bygga om gamla hissar och då använde jag momentbegränsaren flitigt. Som nämnts när man använder självborrande plåtskkruv är det perfekt för när man då bara kan dra på med avtryckaren tills maskinen slirar och undviker då att runda borrhålet. Även vid användning av gängtapp är funktionen bra för att inte bryta av gängtappen. När maskinen börjar slira backar man den lite för att sen köra fram med fullt ös igen och på så sätt jobba sig ner med gängtappen i hålet.
En annan medlem nämnde montage av möbler som kommer i platta paket där det i beskrivningen finns en överkryssad skruvdragare på bild. Visst kan man med framgång använda skruvdragare även här om man använder sig utav denna begränsning i moment och man bygger då oftast ihop möbeln på hälften av tiden om inte snabbare. Kanske ingen funktion som funkar för att få rätt djup på skruvskallen men mer som en funktion för att inte ta itu saker. Visst funkar fingerkänsla här också men varför göra det svårt för sig?;)
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Vem skruvar utan bitshållare? Det blir lätt märken efter chucken och maskinen blir så mycket sämre att jobba med. Dessutom kan man ju aldrig trycka på utan att bitsen glider in då och då. Detta gäller alla märken då vibrationer gör att man får spänna chucken ytterligare såvida man inte har en lösning med chucknyckel.
 
Långa bits kör jag ofta utan bitshållare. Sitter stabilare, slår mindre och bättre kontroll
 
  • Gilla
SimonThn och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Långa bits kör jag ofta utan bitshållare. Sitter stabilare, slår mindre och bättre kontroll
Då har du inte heller problemet med att du går emot chucken.
 
richardtenggren
Om jag kör skruvdragare istället för slagskruvdragaren så har jag sällan chuck i den bemärkelsen på när jag skruvar:p Möjligen en centrotecchuck :)
 
Silver78 Silver78 skrev:
Vem skruvar utan bitshållare?
Jag.

ProductImage28854985.jpg
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Krilleman
MathiasS MathiasS skrev:
Jag.
Men din bitshållare är ju inbyggd i dragaren. Så du kör ju inte utan... ;)
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Men din bitshållare är ju inbyggd i dragaren. Så du kör ju inte utan... ;)
Med sådana messersmithkommentarer får man inga nya kompisar.

har en liten låda med bithållsre jag aldrig använder längre.


:)
 
Jag kör med Panasonic och har gjort i flera år. Gillar dem skarpt, men de får sällan vara med i tester vad det verkar. Hade varit intressant att se hur de mäter sig med övriga tillverkare.
 
Jag har knäckt 2 dewaltare under loppet av 4 år i yrkesmässigt bruk. Den första, en dcd 790 knäckte jag först chucken på, bytte den, ett tag senare rasade växellådan. Köpte en dcd 791, nu knäckte jag den häromdagen efter 1,5 år användning, motordelen sprack lös från greppet. Dom tål inte hugg från hålsågarna verkar det som... Dom är för starka för sitt eget bästa...
 
Putten Putten skrev:
Jag har knäckt 2 dewaltare under loppet av 4 år i yrkesmässigt bruk. Den första, en dcd 790 knäckte jag först chucken på, bytte den, ett tag senare rasade växellådan. Köpte en dcd 791, nu knäckte jag den häromdagen efter 1,5 år användning, motordelen sprack lös från greppet. Dom tål inte hugg från hålsågarna verkar det som... Dom är för starka för sitt eget bästa...
Det överensstämmer bra med mina erfarenheter av Dewalt, dom håller inte och växellådorna går sönder.
 
F fixarpelle skrev:
Det överensstämmer bra med mina erfarenheter av Dewalt, dom håller inte och växellådorna går sönder.
Kör enbart dewalt yrkesmässigt, förutom sänksåg och de bara levererar oavsett väderlek eller temperatur, va gör ni med verktygen?
 
buspojken buspojken skrev:
Kör enbart dewalt yrkesmässigt, förutom sänksåg och de bara levererar oavsett väderlek eller temperatur, va gör ni med verktygen?
Samma arbete som jag gör med Milwaukee och Hitachi/HiKOKI maskinerna som håller.
 
Batteriet på min blåa Bosch 14.4v 1.5Ah skruvdragare börjar bli dåligt efter ca 6 år. Denna gången köpte jag en BOSCH GSR 18V-55 inkl. 2 4Ah batterier för ca 2000 kr. Jag finner dock den lite väl klumpig med ett sådant batteri, tråkigt nog kostar 2.0Ah versionen 200-300 kr extra, kanske inga större pengar men det tar emot att betala mer för mindre.
 
Vår är lågprismaskinerna?

Jag köpte en ETC borrskruvdragare med ett NiMH-batteri för 18 år sedan på ÖB för under 500 kr. Med den har jag renoverat ett helt hus, totalt urblåst invändigt. Jag har använt skruv till nästan allt. Både stora och små. Den fungerar fortfarande, bara att batteriet laddar ur något snabbare nu än när den var ny. Värde per krona måste vara helt outstanding. Man måste inte ha den dyraste är slutsatsen.
 
  • Gilla
Bure
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.