joham joham skrev:
varken jag eller nån jag känner använder momentstoppet. (jobbar som snickare) totalt onödig funktion som aldrig går lita på. antingen blir det för djupt eller för löst beroende på virket.
Håller med!

Blir bara irriterad när man inte drar utan man behöver ställa om för att dra klart. Kör oftast så även med knacken och känner inte att det är något problem med de bra styrningarna nyare maskiner har.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Hitachi dåå

Nej, nej, nej.

Hikkoki (stavning?) som de heter idag håller inte i längden.
Kört slut på tre chuckar de senaste 18 månader.
Stannar sällan då borret "hugger fast", fortsätter bara vrida sönder handlederna.

Batterierna hållet inte vad de borde.

Jämfört med Bosch och DeWalt, vilka är båda mycket bättre.
 
  • Gilla
  • Wow
rådmottagare och 2 till
  • Laddar…
Jag använder momentbegränsning då och då, men sällan på trä eller gips, när man borrar genom lite tunnare stål med små borr kan det vara bra för att inte ha sönder borren när det bryter igenom.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
L LEJW skrev:
Nej, nej, nej.

Hikkoki (stavning?) som de heter idag håller inte i längden.
Kört slut på tre chuckar de senaste 18 månader.
Stannar sällan då borret "hugger fast", fortsätter bara vrida sönder handlederna.

Batterierna hållet inte vad de borde.

Jämfört med Bosch och DeWalt, vilka är båda mycket bättre.
Aha! Var annars inne på att köpa en HIKOKI DS18DBSL som klarar 70nm, kanske får bli Makita eller blå Bosch ändå. Vilken HIKOKI är det du har?
 
joham joham skrev:
varken jag eller nån jag känner använder momentstoppet. (jobbar som snickare) totalt onödig funktion som aldrig går lita på. antingen blir det för djupt eller för löst beroende på virket.
Skönt att jag inte är ensam om att tycka det. Många andra tester man läser verkar dock lägga stor vikt vid momentinställningen, så det gäller att läsa noga och inte lita på slutbetygen.
 
  • Gilla
cosmonova
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skönt att jag inte är ensam om att tycka det. Många andra tester man läser verkar dock lägga stor vikt vid momentinställningen, så det gäller att läsa noga och inte lita på slutbetygen.
Provade det ett par gånger i början men insåg snabbt att det krävdes en hel del tester för att komma fram till rätt moment. Dessutom kan träet vara olika hårt på olika ställen så i slutändan är det enklare och snabbare att köra på känns, dessutom får man mycket bättre kontroll.
 
joham joham skrev:
varken jag eller nån jag känner använder momentstoppet. (jobbar som snickare) totalt onödig funktion som aldrig går lita på. antingen blir det för djupt eller för löst beroende på virket.
Härligt att höra att jag jobbar som ett proffs då! :rofl:
 
S snowjim skrev:
Aha! Var annars inne på att köpa en HIKOKI DS18DBSL som klarar 70nm, kanske får bli Makita eller blå Bosch ändå. Vilken HIKOKI är det du har?
Hikoki och Metabo är samma ägare numera. Hikoki heter Metabo HPT i USA.. farsans Hitachi har tagigt mycket stryk under många år och tuffar på ännu

Makita har ju även grästrimmer etc i sortimentet liksom DeWalt och Miluwakee
 
L LEJW skrev:
Nej, nej, nej.

Hikkoki (stavning?) som de heter idag håller inte i längden.
Kört slut på tre chuckar de senaste 18 månader.
Stannar sällan då borret "hugger fast", fortsätter bara vrida sönder handlederna.

Batterierna hållet inte vad de borde.

Jämfört med Bosch och DeWalt, vilka är båda mycket bättre.
Tackolov för det, jag var på väg att låta mig bländas av deras ovanligt höga vridmoment för mutterdragare, men då skippar vi dem.
 
Jag är inköpsansvarig för ett mindre byggföretag och vi kör makitas 484 (kombokit med 153z knacken) , otroligt bra maskin som tål mycket stryk för pengarna och är skön att jobba med. Våra montörer sätter utan problem 20-25 karm om dagen med programaskruv. En säljare lurade på vår tidigare inköpare milwaukee vilket var en miss, rasslade bara till så låg dom i trasigbacken, dessutom väldigt tunga maskiner. Makita har för övrigt ett väldigt komplett system så man slipper och olika batterier kan nyttja samma batterier till det mesta.

Andra märken som testats framgångsrikt är blå bosch, Hilti. Jag var privat väldigt nära att köpa Festool men körde ändå på makita då jag har bra pris genom jobbet och jag orkade inte vänta på Festools knackmaskin.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
ricebridge ricebridge skrev:
Tackolov för det, jag var på väg att låta mig bländas av deras ovanligt höga vridmoment för mutterdragare, men då skippar vi dem.
Låt dig inte skrämmas.
Min far kör med Hikoki mutterdragare, tror han är inne på sin andra eller tredje nu, men detta under en lång tid och det har blivit en ny när batterierna givit upp. Batterierna mår väl inte så bra av att åka servicebil.
Han kör även deras skruvdragare.
Tidigare körde han blå Bosch men det var för kort livslängd på batterierna i de ogynnsamma förhållandena i bilen.
 
Jag gillar Hikoki starkt.
Har 18DSAL och Har aldrig problem med styrka precision eller batteri och ergonomin är super.

Har blå Bosch och dewalt på jobbet som dekorsnickare. Fina maskiner det med men ergonomin är inte alls lika bra.
Jag kan gå flera veckor och bygga stora utomhusdekorer med dewalten och tänka -fan den här är ju riktigt bra, varför köpte jag hitachi?
sen går jag ut i min egen verkstad och tar tag i maskinen och blir påmind om varför.

alla maskinerna lever rätt tuffa liv. Tappas från stegar, får lite regn på sig, ligger framme när mdf-dammet ligger som en lützendimma i verkstan, får borra och skruva i alla möjliga material.

nu är det ju en skruvdragare, behöver jag borra många hål i något hårt så använder jag en dedikerad borrmaskin på sladd och ska jag dra i långa träskruv i feta balkar så kör jag knacken.

Jag tycker hitachin gör allt som dewalt och Bosch gör lika bra men med lite högre ergonomi.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
joham joham skrev:
varken jag eller nån jag känner använder momentstoppet. (jobbar som snickare) totalt onödig funktion som aldrig går lita på. antingen blir det för djupt eller för löst beroende på virket.
Instämmer till 100%
Jobbade som snickare på förra seklet i 16år, jag har fortfarande kvar min Makita skruvdragare med sladd :) Oslagbar om det gäller att mata tusentals skruvar med tempo. Djupet ställer man genom att skruva på en "ytterhals" som agerar stopp för iskruvningen, dvs den släpper skruven när halsen stöter i skivan. Kommer att fungera mitt liv ut garanterat ... sladden är absolut inget problem, bara man lärt sig hur man ska hantera den, som vi snickare på förra seklet fick lära oss :)
 
  • Gilla
Fredrik Estman och 3 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Instämmer till 100%
Jobbade som snickare på förra seklet i 16år, jag har fortfarande kvar min Makita skruvdragare med sladd :) Oslagbar om det gäller att mata tusentals skruvar med tempo. Djupet ställer man genom att skruva på en "ytterhals" som agerar stopp för iskruvningen, dvs den släpper skruven när halsen stöter i skivan. Kommer att fungera mitt liv ut garanterat ... sladden är absolut inget problem, bara man lärt sig hur man ska hantera den, som vi snickare på förra seklet fick lära oss :)
En nätansluten maskin med djupanslag är naturligtvis överlägsen för att bygga regelvägg hela dagen. Makita har även batteridrivna sådana. Men det här testet var ju av allmänbruksmaskiner som används mycket till att borra.
 
lopec
sunnis sunnis skrev:
Synd att ni inte hade någon Festool maskin med i testet, vanliga mekaniska momentstopp känns lite stenålder faktiskt jämfört mot Festool digitala momentstopp som de har haft i flera år.
Agreed, saknar Festool i testet.
 
  • Gilla
Otsef och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.