Visst en billig maskin kan hålla men det handlar också om hur den är att använda, jag hatar att ta fram ett verktyg som inte känns bra och tycker lätt det är värt att betala mer för att trivas.
 
  • Gilla
Miljardprogram och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Visst en billig maskin kan hålla men det handlar också om hur den är att använda, jag hatar att ta fram ett verktyg som inte känns bra och tycker lätt det är värt att betala mer för att trivas.
Absolut! Är dessutom stor skillnad på maskiner hur de känns kontrollen med avtryckaren och allmänt i handen. Det är värt varenda krona i min mening då det både sparar tid och frustration.
 
Jag har inte så mycket att jämföra med förutom 200-kronorsmaskinen jag hade innan. Men den pajade. Alla reglage sitter ergonomiskt och chucken har betydligt bättre precision än julamaskinen jag köpte sist som inte ens tar 1 mm borr. Den har en sån där fånig lampa som ändå skuggas av chucken.
 
Min personliga lista över viktigheter:
1. Greppet - ska passa DIN hand, inte någon annans så kläm och känn för att hitta rätt
2. En bra laddare - ingen blir glad över att behöva vänta på den
3. Övriga reglage på maskinen

För just mig innebär det Makita då de passar bra i mina händer.
484 blev den fjärde i listan efter en 7,2V, en 12V och en 14,4V
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MrJay
Synd att ni inte testade Festool :(
 
  • Gilla
Otsef och 1 till
  • Laddar…
P
MrJay MrJay skrev:
Synd att ni inte testade Festool :(
Eller Hilti.
 
  • Gilla
Otsef
  • Laddar…
Själv har jag gått över till Milwaukee M12-system. Superstarka lätta maskiner, lilla billiga M12 BDD på max 38 Nm räcker till det mesta, behöver jag dra högt moment kör jag med mutterdragaren FIWF-12 som ger variabelt ca 60 - 120 - 340 Nm. Batteridrivna spärrskaftet i M12-systemet FIR-12 kör ca 80 Nm som max, behöver man dra mer litet momentant så gör man det manuellt på ett kick. Enormt arbets/tidsbesparande små kraftpaket.

Har inget behov längre personligen att dras med tunga klumpiga 18V-maskiner som ofta är svåra att fysiskt komma åt med.
 
  • Gilla
hscn och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Själv har jag gått över till Milwaukee M12-system. Superstarka lätta maskiner, lilla billiga M12 BDD på max 38 Nm räcker till det mesta, behöver jag dra högt moment kör jag med mutterdragaren FIWF-12 som ger variabelt ca 60 - 120 - 340 Nm. Batteridrivna spärrskaftet i M12-systemet FIR-12 kör ca 80 Nm som max, behöver man dra mer litet momentant så gör man det manuellt på ett kick. Enormt arbets/tidsbesparande små kraftpaket.

Har inget behov längre personligen att dras med tunga klumpiga 18V-maskiner som ofta är svåra att fysiskt komma åt med.
Den enklaste vinkelmutterdragaren drar 81Nm (FIR12) men det finns en lite kraftigare som lossar 300Nm och drar 270Nm (FRAIWF12).
Sedan finns det även en svindyr vinkelmutterdragaren med inbyggd momentnyckel (16.9-203.4Nm) (ONEFTR12).
Milwaukee M12 imponerar med sina små och lätta verktyg.
 
Förväxla inte den batteridrivna spärrnyckeln M12FIR12 (max 80 Nm) med vinkelmutterdragaren som har typ 300 Nm, som du nämner. Den sistnämnda har ett klumpigare format helt naturligt. Momentdragningsmaskinen är inget jag skulle fundera på alls som hobbymekaniker men visst jag ser ju vad det kan användas till om man har dylika uppgifter som jobb.

Den enkla batteridrivna spärrnyckeln M12 FIR12 ser ut så här, mycket användbar:

Hand håller en batteridriven Milwaukee M12 FIR12 spärrnyckel på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag är inköpsansvarig för ett mindre byggföretag och vi kör makitas 484 (kombokit med 153z knacken) , otroligt bra maskin som tål mycket stryk för pengarna och är skön att jobba med. Våra montörer sätter utan problem 20-25 karm om dagen med programaskruv. En säljare lurade på vår tidigare inköpare milwaukee vilket var en miss, rasslade bara till så låg dom i trasigbacken, dessutom väldigt tunga maskiner. Makita har för övrigt ett väldigt komplett system så man slipper och olika batterier kan nyttja samma batterier till det mesta.

Andra märken som testats framgångsrikt är blå bosch, Hilti. Jag var privat väldigt nära att köpa Festool men körde ändå på makita då jag har bra pris genom jobbet och jag orkade inte vänta på Festools knackmaskin.
M18F eller M18 serien? Om det va M18F dom köpte så undrar man ju vad dom gör för något. Precis tvärtom på vårat jobb. Senast köpte en jobbarkompis makitas bandsåg,
2 veckor senare beställde han milwaukees. Makitan kurkade ju ihop fullständigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.