S snowjim skrev:
Aha! Var annars inne på att köpa en HIKOKI DS18DBSL som klarar 70nm, kanske får bli Makita eller blå Bosch ändå. Vilken HIKOKI är det du har?
70 nm var ett uselt borrdjup (70 miljarddels meter) - räcker möjligen till att implantera stamceller med. ;) Fast du syftar kanske på ett kraftmoment på 70 Nm (newtonmeter) ??

No offence snowjim, jag kunde bara inte låta bli.. :p
 
  • Gilla
  • Haha
sallad och 2 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Synd att ni inte hade någon Festool maskin med i testet, vanliga mekaniska momentstopp känns lite stenålder faktiskt jämfört mot Festool digitala momentstopp som de har haft i flera år.
En ratt man vrider i ett antal fasta lägen är också digital...
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Aha! Var annars inne på att köpa en HIKOKI DS18DBSL som klarar 70nm, kanske får bli Makita eller blå Bosch ändå. Vilken HIKOKI är det du har?
ricebridge ricebridge skrev:
Tackolov för det, jag var på väg att låta mig bländas av deras ovanligt höga vridmoment för mutterdragare, men då skippar vi dem.
Åtminstone dom gamla Hitachi var inget att ha. Starka med mycket vrid men chucken höll inte utan det var nått som gick av så att maskinen började slira. På en tidigare arbetsplats köpte man in sju stycken Hitachi. Sex månader senare när samtliga var på service köpte man in sju stycken Makita. Det kan ju ha skett lite produktutveckling på senare tid men jag skulle inte chansa.
 
  • Gilla
Harpgear
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Aha! Var annars inne på att köpa en HIKOKI DS18DBSL som klarar 70nm, kanske får bli Makita eller blå Bosch ändå. Vilken HIKOKI är det du har?
S snowjim skrev:
Aha! Var annars inne på att köpa en HIKOKI DS18DBSL som klarar 70nm, kanske får bli Makita eller blå Bosch ändå. Vilken HIKOKI är det du har?
DS 18DBSL är ja!
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hur ett fint ett borrhål i trä blir har inte mycket med själva maskinen att göra, det är beroende på hur bra slipad borren är och hur virket är just där man borrar, så den bedömningen är inte mycket värd. Det är heller inte mycket värt att veta att skruvskallarna dras ner under ytan varken i träskiva eller gips för det beror ju på hur momentet är inställt och hur tungt skruven går i bakomliggandematerial. Ställ in ett visst moment och dra skruven genom en gipsskiva med en träregel bakom där det inte är någon kvist och dra sedan nästa skruv genom skivan där den hamnar mitt i en kvist så kommer skruvskallen knappast ner till skivan. Det som ni däremot inte verkar ha testat är hur många skruvar av en viss dimension maskinen klara på en laddning av batteriet. Det kan ju också variera lite beroende på hårdhet i det trämaterial man skruvar i, men det ska rimligen inte skilja alltför mycket mellan maskinerna.
 
  • Gilla
sallad och 5 till
  • Laddar…
Något jag saknar i testet är vilket högsta varvtal maskinen levererar. Det var för mig helt avgörande när jag valde 18V maskin och gjorde att jag valde Fein som är fyrväxlad och har ett varvtal på knappt 4000. Det är dubbelt mot de flesta andra.
 
  • Gilla
Otsef
  • Laddar…
Som hemmapulare har jag alltid valt ryobi verktyg pga när jag flyttade till hus första gången så var det typ enda märket som man kunde använda samma batteri och laddare till samma maskin.
Iaf bland märken som inte var svindyra :)
Jag har inte lyckas pajja nått verktyg men en skruvdragare sjunger nog på sista versen.

Använder heller väldigt sällan momentinställningen man får oftast gå på kännsla
 
Mats-S
A Anders_Nilsson skrev:
En nätansluten maskin med djupanslag är naturligtvis överlägsen för att bygga regelvägg hela dagen. Makita har även batteridrivna sådana. Men det här testet var ju av allmänbruksmaskiner som används mycket till att borra.
yes yes, jag vet.
Ville bara ge lite perspektiv på det hela. Alla dissar ju sladdmaskiner numera, kanske på felaktiga grunder. Det grundläggande är att ha en låååång "lätt" sladd direkt på maskinen (= byt orginalsladden direkt), då jädrans kan man mata gipsskivor hela dagen. Givetvis håller man inte på och duttar heller, fullt varv på maskinen hela tiden (öronskydd rekommenderas skarpt :)
 
JustDoIt JustDoIt skrev:
Är det fler som gör som i testet, dvs ställer in ett moment och hoppas på att skruven stannar på precis rätt djup hela tiden?

Djupet måste väl bero på hur hård regeln är exakt just där skruven går i, samma regel kan ju ha olika hårdhet. Trots tusentals skruvade skruvar har jag aldrig använt funktionen så, utan använder fingret till att bestämma djup med momentet ställt tillräckligt högt.

Hälsningar en undrande amatör
Momentväljaren fungerar nog bättre när man drar självborrande plåtskruv etc.
 
  • Gilla
Polacoloco
  • Laddar…
Nu är inte jag ett stort fan av AEG. Men. Det kan vara så att det problem som uppstod med AEG maskinen som yttrade sig i att den inte gick igång ibland skulle kunna bero på en inbyggd säkerhetsåtgärd som kallas för Anti-kickback. När det gäller så kraftiga maskiner som denna så får man med ett handtag för att inte totalt bryta handleden om det nyper när man borrar. Så utöver det handtaget så finns det på flera maskiner, några blå Bosch och Festool PDC 18/4 och troligen denna en inbyggd Anti-kickback som på något vis ska känna av när det finns risk för att det kan gå åt helskotta och därmed startar inte maskinen. På Festool PDC 18/4 så piper det lite när maskinen anser att man tänkt göra något galet, och den går inte igång.
Kan inte lova att det finns en sådan funktion på denna AEG, det står inget om det på deras hemsida eller i manualen vilket det borde göra, men det finns att läsa bland kommentarer från folk som köpt och recenserat maskinen samt på en annan sida som det står detta. Kommer inte in på själva sidan utan ser bara denna text.
AEG FUSION Hammer Drill – BSB18BL 18V Brushless ..... To protect you and your hands the motor has a built-in anti-kickback function.

Om så är fallet, vad får AEG maskinen för nytt betyg?
 
A
Mats-S John Smith skrev:
yes yes, jag vet.
Ville bara ge lite perspektiv på det hela. Alla dissar ju sladdmaskiner numera, kanske på felaktiga grunder. Det grundläggande är att ha en låååång "lätt" sladd direkt på maskinen (= byt orginalsladden direkt), då jädrans kan man mata gipsskivor hela dagen. Givetvis håller man inte på och duttar heller, fullt varv på maskinen hela tiden (öronskydd rekommenderas skarpt :)
Håller med om att sladdarna på de flesta maskiner som säljs är löjligt korta,byter på alla nya maskiner själv,i dagens batteriålder används dock sladdmaskiner mer och mer sällan:)
 
L Liljeros skrev:
Jag är inköpsansvarig för ett mindre byggföretag och vi kör makitas 484 (kombokit med 153z knacken) , otroligt bra maskin som tål mycket stryk för pengarna och är skön att jobba med. Våra montörer sätter utan problem 20-25 karm om dagen med programaskruv. En säljare lurade på vår tidigare inköpare milwaukee vilket var en miss, rasslade bara till så låg dom i trasigbacken, dessutom väldigt tunga maskiner. Makita har för övrigt ett väldigt komplett system så man slipper och olika batterier kan nyttja samma batterier till det mesta.

Andra märken som testats framgångsrikt är blå bosch, Hilti. Jag var privat väldigt nära att köpa Festool men körde ändå på makita då jag har bra pris genom jobbet och jag orkade inte vänta på Festools knackmaskin.
Makita är nog mest pris värd men långt i från tåliga maskiner, där ligger dewalt och milwaukee långt före enligt dom flesta man pratar med.
Alla märken har också någon skitmodell som är billigast och dom brukar gå sönder om dom hamnar på ett bygge.
Vårt bygge kör med makita prisvärda och lätta maskiner.
 
Cheesen
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har exakt samma maskin, och min gör likadant .. Det är som att den går ner i nån slags batterisparläge, man får trycka in avtryckaren en gång, sen funkar den som vanligt ... lite irriterade i början, men när man lärt sig att "torrvarva" lite då och då så funkar det bra ....
Så betedde sig Festool ctx:en jag hade på snickeriet... Underbar maskin men lite irriterande då den hade det beteendet... Trodde då att det berodde på nån failsafe grej i avtryckaren.
 
Cheesen
joham joham skrev:
varken jag eller nån jag känner använder momentstoppet. (jobbar som snickare) totalt onödig funktion som aldrig går lita på. antingen blir det för djupt eller för löst beroende på virket.
När du monterar möbler eller liknande där du behöver dra in 50-100 4*16 och inte skruva sönder spånskivan så är momentbegränsaren guld värd... Sparar 5 sekunder/skruv. Bara att stoppa dit skruven och hålla fullt.
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
...Det kan vara så att det problem som uppstod med AEG maskinen som yttrade sig i att den inte gick igång ibland skulle kunna bero på en inbyggd säkerhetsåtgärd som kallas för Anti-kickback
Tror även jag att det rör sig om en säkerhetsfunktion. Jag är inne på min tredje AEG, de senare modellerna har en massa säkerhetsfunktioner så det inte ska gå att köra sönder dem, vet inte om jag stött på just kickbackfunktionen men om man kör något elakt som en hålsåg eller stor borr länge så går stannar den och går inte att köra på nån minut eller så

Min första AEG (BS14G2) hade inte den här funktionen så den gick växel två sönder på för mig (fungerar fortfarande på växel ett), nästa AEG (BS18C) hade funktionen men den har chucken hakat upp sig på så det inte går att byta bit (kan fortfarande skruva med den med bithållare monterad) , men min senaste AEG (BSB18CBL) håller ännu och jag är helt lyrisk över den, inte bara att den är stark utan framförallt snabbfästet på chucken och vinkeltillbehöret:
AEG sladdlös skruvdragare med chuck och borrbit monterad, stående på laddat 4Ah-batteri på golv med rutigt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och att det även får plats en bi i axeln som kan sitta kvar när man har tillbehör monterade så maskinen blir superkort med bara en bit istället för chucken.
AEG sladdlöst borrskruvdragare modell BSB18CBL med 4Ah/18V batteri på ett svartvitt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska man köpa en AEG-maskin känns AEG BSB18CBL mycket mer prisvärd (jämfört med den testade väldigt snarlika BSB18BL), endast 2995:- inkl två 4Ah/18V batterier.på Bauhaus
(troligen även något smidigare med 4Ah batteriet när manskinen är så pass stor från början)

Saknar info i testet om ljudnivå på resp testad maskin, när det gäller AEG-maskinerna verkar de gått upp i ljudnivå för varje ny mer kraftfull modell.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.