Angående den blåa boschen så tycker jag att denna variant med fast stålchuck blir märkligt tung och med konstig viktfördelning för att vara en skruvdragare. Med stort batteri blir det ett monster som passar bättre bland hantlarna på gymmet än i verktygslådan....

...föreslår därför att man går på FC-varianten av denna maskin. Då gör man allt skruvande utan chucken på plats. Maskinen blir kortare, viktfördelningen perfekt, totalvikten minskar. Stålchucken använder jag bara när jag kör stora hålsågar eller borrar som inte har sexkantfäste.
 
Har Makita någon med utbytbar Chuck?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har Makita någon med utbytbar Chuck?

Snabbchuck 13mm
Artnr: 763196-5
Modell BHP451, BHP454, BDF451, BDF454

Artnr: 199154-9. Chuck 13 mm, 1/2" - 20UNF, 1,5-13 mm. Passar Modeller DDF, BDF och BHP 440/442/450/452/456/482 ...

Finns mer att kika på här
https://www.makita.se/products/sladdlösa-borrmaskiner-18v.html
Välj maskin sen tillbehör så ser du vad som finns.


F.ö så för den som kikar på makita så finns dom flesta DDF maskinerna (borrskruvdragare) även som DHP vilket lägger till en 3e inställning nämligen slagfunktion så man kan borra i betong.
T.ex DHP484 har samma specs som DDF484 fast med slag och kostar bara några hundra mer och gör den till en vettig all around.

Kan även tipsa om att prishammeren.dk har stort utbud och bättre priser än i sverige. 2-3dagars leverans.
 
  • Älska
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är bra att moment inställningarna testas men hade gärna sett lite seriösare test av funktionen.
Det ställbara momentet används för att inte överdra skruvar.
 
  • Gilla
Polacoloco och 1 till
  • Laddar…
H
Ni som skriver att ni har ett specifik märke och modell så och så många år. Skriv gärna om det är privat eller i yrket med daglig användning skruvdragaren brukas.
Privat blir det ofta i etapper med lång vila där i melln medans i yrket blir den använd dagligen vilket sliter mera.
Själv har jag en Aeg privat sedan 2011 som jag är nöjd med. Den är stark och lätt med bra batterier.
På firman kör vi med Makita 18 V och 5 ah batteri. Dom håller bra men är lite tunga kan jag tycka med det stora batteriet som doc räcker länge.
 
Cheesen
joham joham skrev:
varken jag eller nån jag känner använder momentstoppet. (jobbar som snickare) totalt onödig funktion som aldrig går lita på. antingen blir det för djupt eller för löst beroende på virket.
Måste bara få vädra en tanke till angående momentet... När man läser i skitskruvstråden (den om ankarskruv från Byggmax och Biltema) så inser man att dom som drar sönder skruvarna antagligen gör detta för att dom inte använder momentbegränsaren på skruvdragare. En modern 18v skruvdragare med rätt bits kan dra av en 6x80 oavsett hur bra kvalitet det är på skruven. Skulle till och med kunna hävda att det händer lättare på en skruv av hög kvalité då skruvskallens spår inte går sönder på den skruven.

Snickare och andra proffs som inte använder begränsaren jobbar därmed varken effektivt eller säkert då man riskerar att överdra skruvarna titt som tätt.
 
  • Haha
twoody
  • Laddar…
....men en skruv drar man ju till ett visst djup, inte till ett specifikt moment. Hur skulle det du bygger annars se ut....

=> moment är rätt hopplöst.

Själv använder jag det ibland, men när jag jobba med min egen skruvdragare som jag känner väl så blir det lika bra och går snabbare att ha manuell momentbegränsning (snabbare för att jag inte behöver göra omtag med ny inställning om momentet begränsas innan jag har fått i skruven tillräckligt).
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag drar alltid skruvarna så långt in dom ska dras oavsett vilket moment som behövs. Ställer man in momentbegränsningen så att inte skruvarna ska gå sönder så kan ju en del hamna flera mm utanför.
 
Ställbart moment kan väl vara bra för den som inte skruvar så ofta, och inte har vanan inne, eller de dom saknar känsla för en skruv.

Själv skruvar jag hela dagarna, alla tänkbara material och storlekar. Allt med slagskruvdragare ställd på max moment.
 
När man t.ex. monterar skenor till lådor på ett Ikea kök är det skönt med momentbegränsningen. Bara att skruva på tills det klickar, sparar masa tid och frustration på det viset
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Cheesen
MathiasS MathiasS skrev:
....men en skruv drar man ju till ett visst djup, inte till ett specifikt moment. Hur skulle det du bygger annars se ut....
).
Inte när du är modern snickare. Då använder du spikbleck ock dylikt. Där drar man till rätt moment.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Inte när du är modern snickare. Då använder du spikbleck ock dylikt. Där drar man till rätt moment.
Jag förstår ungefär vad du menar, men det blir fel ändå.

Saker som ska dras till ett specifikt moment kan inte dras till det momentet med en skruvdragare.

Därför handlar det ändå om en känsla för hur hårt man drar och det gör man lika bra manuellt. Om du verkligen provat att dra skruv med skruvdragarens momentinställning i olika material och förhållanden (speciellt genom en splikplatta!) så kommer du se att det är många saker som avgör hur hårt man måste dra för att få skruven dit den ska.

Sett till effektivitet och snabbhet tycker jag inte ens det är någon hjälp när man drar gipsskivor, där förhållandena är lika skruv efter skruv. Det går precis lika bra att dra exakt rätt manuellt när man tränat lite.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Inte när du är modern snickare. Då använder du spikbleck ock dylikt. Där drar man till rätt moment.
Hur momentdrar du träskruv? Du kan inte momentdra den som metallgängad då "muttern" ger olika motstånd beroende på material, förborrat osv.
 
Cheesen
R Robert-san01 skrev:
Hur momentdrar du träskruv? Du kan inte momentdra den som metallgängad då "muttern" ger olika motstånd beroende på material, förborrat osv.
Nej du ska inte momentdra, men momentbegränsa... Annars står du där med spikblecket i takstolen med fyra avdragna ankarskruvar.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Nej du ska inte momentdra, men momentbegränsa... Annars står du där med spikblecket i takstolen med fyra avdragna ankarskruvar.
Blir du stående med blecket i handen och fyra avdragna ankarskruv i regeln var det nog en mening med det och du skall ta det som ett tecken på att du skall hålla på med något annat.
 
  • Gilla
Xaktly och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.