645 428 läst · 14 155 svar
645k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Då kan det vara läge att hålla käften istället för att anklaga någon du aldrig träffat och än mindre känner.L lat skrev:
Rena Faschistfasoner eller vill du hellre fara med kärringskvaller. Välj själv.
Jag tycker du tramsar ganska mycket i den här frågan, i verkligheten så har man uppfattningar om vad som är moraliskt fel och rätt men en del av de sakerna är svåra att parera fullt ut.Intet skrev:
Bra, då var det som jag trodde.
Du låter siner om sist pengarna styra dina val. Billiga prylar från den aggressiva diktaturen Kina går bra medans billig energi från den aggressiva diktaturen Ryssland går inte bra.
Några inlägg tidigare svarade jag på Rejäls fråga. Jag hade förvisso svarat på den tidigare, men tog den en gång till för honom. Så nu, bara för dig kommer den här igen. Håll till godo.
Jag angriper inte. Jag ifrågasätter däremot de som vräker ur sig floskler, som att Musk är Faschist. Vilket ingen hittills kunnat bevisa. En sak är att tro något utan bevis. Då är det uppenbart ett personligt tyckande utan större värde. En annan sak är det att veta att Musk är faschist. Då krävs lite mer än en videosnutt som inte säger något i frågan.
Det är dessa pöbelfasoner jag kritiserar.
Nöjd nu?
Dina exempel med kinesisk elektronik och rysk energi är sådana, bägge är i princip omöjliga att praktiskt ta ställning mot för den enskilde, jag kanske får energi från Ryssland nu och kinesisk elektronik finns direkt eller indirekt i allt jag äger. Dessa tar man bäst ställning mot genom opinionsbildande och politik.
Annat kan vara prylar, kläder, mat, där de bättre alternativen oftast är dyrare och ens privatekonomi sätter gränser för vad man kan göra, tex prioriterar de flesta att barnen får ett varmt vinterplagg öht, även om det finns etiskt tillverkade plagg så kanske de inte ryms i budgeten, det är inget hinder för att någon ska få ha en åsikt i frågan.
Att du verkar ha drabbas av begränsat synfält gällande Musk är svårförklarat men kan kanske förklaras av att du kikar genom ett sugrör och bara ser hans heilning. Du ser inte de rally han deltagit i, där sydstatsflaggan sitter på samma stång som MAGA och den gamla tyska nazistfanan, du ser inte hans engagemang i fascistiska AfD, du ser inte hans förringande av den tysk nazitiden, osv, men för de som inte har drabbats av åkomman är bilden tydligt.
Min morsa sa att genom sig själv känner man andra.Intet skrev:
Det kan ju oxå vara så att det har med empati och rättvisetänk att göra.
Frun arbetade inom hemtjänsten länge i ett område med många gamla som hade det väldigt knapert. Det var påfallande ofta de skänkte pengar till olika behövande.
Frun frågade varför, jag vet hur det är att ha lite pengar, var svaret.
Kompassen, var har den inre kompassen tagit vägen?
Rätt och fel. The right thing to do?
Vid en bra affär ska båda "tjäna på" affären. Fair.
Men idag tänker alla bara på sig själva och företag får bete sig hur som helst...
Vi får väl se om Teslas ställda är lika nöjda med sina aktier eller optioner i framtiden. Kanske optionerna blir värdelösa om, eller när försäljningen rasar...
Vad är poängen med sekretessavtal vid tvist mellan Tesla och teslaägare?
Lite är bättre än inget och pratar du skit om Tesla skickar vi våra amerikanska advokater på dig (likt Northvolt)?
https://carup.se/tesla-koper-bilagares-tystnad-kor-over-arn/
Men idag tänker alla bara på sig själva och företag får bete sig hur som helst...
Vi får väl se om Teslas ställda är lika nöjda med sina aktier eller optioner i framtiden. Kanske optionerna blir värdelösa om, eller när försäljningen rasar...
Lite är bättre än inget och pratar du skit om Tesla skickar vi våra amerikanska advokater på dig (likt Northvolt)?
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-struntar-i-arn-men-gor-upp-i-hemlighetTesla vägrar att följa besluten i ARN. I stället har de köpt kunders tystnad med förlikningar mot att ägare skriver på tystnadslöften, avslöjar Vi Bilägare.
– Jag får inte säga någonting tyvärr, det är allt jag har att säga, säger en av Tesla-ägarna som skrivit på tystnadsavtal.
Att följa beslut i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) är en rekommendation, men inget legalt krav. Men alla seriösa bilföretag i Sverige väljer enligt branschsed att följa ARN. Men nu avslöjarVi Bilägareatt Tesla vid åtta olika tillfällen vägrat följa nämndens beslut och i flera fall köpt kunders tystnad genom förlikning och sekretessavtal. Bilägarna är förbjudna att berätta om sina fall. ARN:s chef anser att det är anmärkningsvärt att Tesla inte följer nämndens beslut
https://carup.se/tesla-koper-bilagares-tystnad-kor-over-arn/
Jag är lite förundrad för allas hat mot Tesla... det är som att det finns någon slags avund mot företaget Tesla som jag inte riktigt förstår. Jag säger inte att min åsikt är att Tesla gör rätt utan vad jag blir förvånad över att varenda sak som Tesla gör stort som smått blir rubriker av medans andra företag kommer igenom utan att det knappt märks när de lurar kunderna. Det tragiska är att det finns inga företag idag som inte gör allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt.blackarrow skrev:
Kompassen, var har den inre kompassen tagit vägen?
[länk]
[länk]
Likaså detta om Musks hälsning, de flesta förstår nog att Musk åtminstone inte är utvecklingsstörd utan någorlunda normalbegåvad. Tror ni då på riktigt att han skulle göra en Hitlerhälsning, oavsett vad hans politiska åsikter är, medvetet? Knappast...
Likaså högerpolitik vs vänster. Att extremisterna, oavsett riktigt, samlas i partierna längst ut känns inte konstig. SD, AFD etc. får såklart många sympatisörer som de inte vill ha eftersom de är höger. Jag delar absolut inga extrema politiska åsikter åt något håll så missförstå inte men varför får alltid extremhögern mer skit än extremvänstern. Kommunisterna har som vi alla vet begått ett större folkmord än nazisterna men av någon anledning är alltid det senare värre. Personligen sympatiserar jag inte ens i närheten med någon av dem men blir bara förundrad över varför det blir så att vissa framstår som värre än andra. Någon som har en bra förklaring till en som inte förstår?
Tex. kollektivavtal, varför så mycket tjafs om det med just Tesla och inte alla andra tex. Spotify. Ser ingen som klagar på dem eller något av alla andra företag som inte har det.
Om du uppfattar det som hat så förstår jag att du är förundrad, att bara konstatera faktum är inte hat.P PHPersson skrev:Jag är lite förundrad för allas hat mot Tesla... det är som att det finns någon slags avund mot företaget Tesla som jag inte riktigt förstår. Jag säger inte att min åsikt är att Tesla gör rätt utan vad jag blir förvånad över att varenda sak som Tesla gör stort som smått blir rubriker av medans andra företag kommer igenom utan att det knappt märks när de lurar kunderna. Det tragiska är att det finns inga företag idag som inte gör allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Likaså detta om Musks hälsning, de flesta förstår nog att Musk åtminstone inte är utvecklingsstörd utan någorlunda normalbegåvad. Tror ni då på riktigt att han skulle göra en Hitlerhälsning, oavsett vad hans politiska åsikter är, medvetet? Knappast...
Likaså högerpolitik vs vänster. Att extremisterna, oavsett riktigt, samlas i partierna längst ut känns inte konstig. SD, AFD etc. får såklart många sympatisörer som de inte vill ha eftersom de är höger. Jag delar absolut inga extrema politiska åsikter åt något håll så missförstå inte men varför får alltid extremhögern mer skit än extremvänstern. Kommunisterna har som vi alla vet begått ett större folkmord än nazisterna men av någon anledning är alltid det senare värre. Personligen sympatiserar jag inte ens i närheten med någon av dem men blir bara förundrad över varför det blir så att vissa framstår som värre än andra. Någon som har en bra förklaring till en som inte förstår?
Tex. kollektivavtal, varför så mycket tjafs om det med just Tesla och inte alla andra tex. Spotify. Ser ingen som klagar på dem eller något av alla andra företag som inte har det.
Tesla är ett förhållandevis ungt företag vars affärsidé är att vara "disruptive" (har inget bra svenskt ord) och då blir det ofta så att en del saker inte riktigt lirar. De har en annan försäljningsmodell, servicemodell och en annan intern ordning. Att det passar en del men inte alla är inte konstigt och att det diskuteras inte heller konstigt, absolut inte hat. Det har ju också varit en stor succé, både på börsen och på bilmarknaderna så att det spär på uppmärksamheten är också naturligt, inget hat här heller.
Som sagt femtioelva gånger, varför Musk heilar på scen vet bara han själv men att Trump har stort stöd bland grupper som tilltalas av detta är fakta, kika på lite bilder på hans supportrar så ser du både KKK, hakkors, sydstatsflaggor etc, att kattvissla åt de är inget konstigt i sak.
Det finns ju gott om Musk-fanboys som skyddar honom till varje pris och som, även med bevisen framför ögonen med en dåres envishet inte kan sätta ord på det de ser.
Medvetenheten kring Stalins handlingar är nog lägre än de kring nazitysklands, det ger jag dig, jag kan bara gissa att det har med sammanhanget att göra. Tyskland startade ju ett världskrig i samma veva medan nationella brott mot mänskligheten, tex folkmordet i Rwanda som trots ett högre "tempo" på dödandet, inte får samma uppmärksamhet som förintelsen.
Det som gör att du ser ett större motstånd mot nazismen idag, än mot ex kommunismen, beror sannolikt på att nazismen vaknat till liv i många länder och är på frammarsch, vi ser inte samma sak med kommunismen men om det skulle hända är jag ganska säker på att detta skulle uppmärksammas.
När det gäller Svenska Kommunisterna är de ju blott en spillra medan SD med sitt Nazistika förflutna faktiskt sitter i Sveriges riksdag och kanske det viktigaste är att SD vägrar göra upp om sitt förflutna.P PHPersson skrev:Jag är lite förundrad för allas hat mot Tesla... det är som att det finns någon slags avund mot företaget Tesla som jag inte riktigt förstår. Jag säger inte att min åsikt är att Tesla gör rätt utan vad jag blir förvånad över att varenda sak som Tesla gör stort som smått blir rubriker av medans andra företag kommer igenom utan att det knappt märks när de lurar kunderna. Det tragiska är att det finns inga företag idag som inte gör allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
En sak får man väl iaf beundra SD och Åkesson för och det är att han frekvent utesluter Nazister ur sitt icke Nazistiska parti.
Hur går det för Jomshof?
NMR läser man väl sällan om heller.
Att facken bara utser vissa företag som exempel är väl inte så svårt att förstå men de borde ha legat på för länge sedan med många fler.
Måste man alltid blicka tillbaka massor av årtionden av historia? Hur lång baka skall man blicka, är det inte mer rimligt att man bedömer det som är aktuellt istället för det som var för en evighets sen? Omvänt kanske inte Socialdemokraterna kan leva på det som de gjorde för 50år sedan?K kortis skrev:När det gäller Svenska Kommunisterna är de ju blott en spillra medan SD med sitt Nazistika förflutna faktiskt sitter i Sveriges riksdag och kanske det viktigaste är att SD vägrar göra upp om sitt förflutna.
En sak får man väl iaf beundra SD och Åkesson för och det är att han frekvent utesluter Nazister ur sitt icke Nazistiska parti.
Hur går det för Jomshof?
NMR läser man väl sällan om heller.
Att facken bara utser vissa företag som exempel är väl inte så svårt att förstå men de borde ha legat på för länge sedan med många fler.
En motståndare blickar tillbaka så långt det behövs för att markera sin inställning mot den man vill racka ner på, blickar du tillräckligt långt tillbaka finns det massor av lik i garderoberna att hitta oavsett parti eller organisation att gå till storms mot, åtminstone med dagens rådande inställning till hur vi bedömer människor.P PHPersson skrev:
Du har absolut rätt och vad gäller Socialdemokraterna och det ska bli spännande när de blir sossar igen.P PHPersson skrev:
Men det är viktigt med historia exempelvis så har ju borgarna alltid röstat mot alla förbättringar som arbetsmarknadslagar förälaledighet semester mm. Mm. som gagnar vanliga löntagare, med det i spegeln hur kan det då bli om högern får överväldigande majoritet? Högerns finansiärer är ju sådana som Svenskt Näringsliv och andra lobbingorganisationer
Hur menar du?P PHPersson skrev:Jag är lite förundrad för allas hat mot Tesla... det är som att det finns någon slags avund mot företaget Tesla som jag inte riktigt förstår. Jag säger inte att min åsikt är att Tesla gör rätt utan vad jag blir förvånad över att varenda sak som Tesla gör stort som smått blir rubriker av medans andra företag kommer igenom utan att det knappt märks när de lurar kunderna. Det tragiska är att det finns inga företag idag som inte gör allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Jag får ofta skäll för att jag varnar för Putinregimen. De vill hare en fortsättning på den brutala ryska monarkin och den ännu brutalare kommunistregimen och de är på god väg att uppnå sitt mål.
Jag får ofta skäll för att jag varnar för Kina och den till namnet kommunistiska diktaturen där.
Som jag ser det är högerdiktatur och vänsterdiktatur exakt samma sak. Den ända skillnaden är vissa detaljer i retoriken. I grunden är auktoritarismen en och samma ideologi var den än dyker upp. Därför kan de auktoritära regimerna samarbete. Nordkorea, Iran, Kina, Ryssland och nu senast USA.