646 475 läst · 14 155 svar
646k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det var bittert skrivet, jag skulle väl säga att titta bakåt är enda sättet att säga något om framtiden, blicka framåt går ju inte.mikethebik skrev:
En motståndare blickar tillbaka så långt det behövs för att markera sin inställning mot den man vill racka ner på, blickar du tillräckligt långt tillbaka finns det massor av lik i garderoberna att hitta oavsett parti eller organisation att gå till storms mot, åtminstone med dagens rådande inställning till hur vi bedömer människor.
Sen tror jag nog inte att någon skulle påstå att det saknar betydelse hur en person eller organisation har agerat tidigare i vissa situationer, eller hur de i efterhand förhåller sig till eventuella missdåd. Någon som erkänner och visar ånger blir lättare förlåten än den som gör tvärtom.
Bittert är det kanske men det är så argumentation går till, särskilt i politiken där ingen vill ta ansvar vad man gjort eller underlåtit att ha gjort tidigare, all skuld läggs på den som har makten för närvarande.D djac skrev:Det var bittert skrivet, jag skulle väl säga att titta bakåt är enda sättet att säga något om framtiden, blicka framåt går ju inte.
Sen tror jag nog inte att någon skulle påstå att det saknar betydelse hur en person eller organisation har agerat tidigare i vissa situationer, eller hur de i efterhand förhåller sig till eventuella missdåd. Någon som erkänner och visar ånger blir lättare förlåten än den som gör tvärtom.
Välkommen till verkligheten.
Men vänsterpartiet ska fortfarande belasta för att de en gång var ett kommunistiskt parti?P PHPersson skrev:
Vi ska tydligen glömma historien lite selektivt...
Bra skrivet, får väl bara hoppas att USA inte går till att bli en regim likt de andra du räknar upp, inte bra för övriga världen.H heimlaga skrev:Hur menar du?
Jag får ofta skäll för att jag varnar för Putinregimen. De vill hare en fortsättning på den brutala ryska monarkin och den ännu brutalare kommunistregimen och de är på god väg att uppnå sitt mål.
Jag får ofta skäll för att jag varnar för Kina och den till namnet kommunistiska diktaturen där.
Som jag ser det är högerdiktatur och vänsterdiktatur exakt samma sak. Den ända skillnaden är vissa detaljer i retoriken. I grunden är auktoritarismen en och samma ideologi var den än dyker upp. Därför kan de auktoritära regimerna samarbete. Nordkorea, Iran, Kina, Ryssland och nu senast USA.
Men som det ser ut nu med ett internet och tillhörande sociala medier där det tycks saknas broms för när man postar så ser det onekligen mörkt ut.
Ingen bra grogrund för dialog direkt när diplomatin ersätts av konfrontation.
Nja, V har väl "gjort upp" med sitt förflutna medan SDs pågår framför ögonen, det kommer kanske en tid då SD kan bli fria sitt arv men det kräver då också att de är öppna i sina ställningstaganden och förmodligen justerar sin politik.mikethebik skrev:
En liten notering är att det är underhållande att se varje gång de ska bryta med något i sitt arv, konvulsionerna i partiet är stora, min gissning är att det inte kommer att gå och att det vid någon tidspunkt bryts i delar.
Jo man får ju beundra SD för att de ideligen utesluter Nazister ur sitt icke Nazistiska parti.mikethebik skrev:
Sedan vägrar de ju att göra upp med sitt förflutna till skillnad från Vänsterpartiet
"Elektrikerna varslar om stopp för arbetet på fyra av Teslas nya superchargers i syd- och västsverige"
https://da.se/2025/02/elektrikerna-stoppar-arbetet-pa-nya-laddstationer/
Kommer detta ge effekt, annat än att bolag utan kollektivavtal får mer jobb?
https://da.se/2025/02/elektrikerna-stoppar-arbetet-pa-nya-laddstationer/
Kommer detta ge effekt, annat än att bolag utan kollektivavtal får mer jobb?
Det är en, din, åsikt, jag skulle dock säga att det har allt med konflikten att göra, saker som fackets historia, arbetsmarknadens historia, fackets ledning och ambitioner, likaså detsamma med Tesla och ju mer Tesla och dess ledning visar av korten ju mer kan man förstå konflikten, i det sammanhanget ser jag inte att den kan få en naturlig lösning, det är lite som Thåströms "Fred", det bör inte vara acceptabelt för någon av sidorna.Jonatan79 skrev:
Min gissning är det krävs något idag okänt för att stoppa den, ny lagstiftning eller annan juridisk abrovink, annars ser jag inget slut.
Konflikten kommer sluta när facket lägger ner och tar en torsk eller när den sista strejkande anställda tar ett nytt jobb...D djac skrev:Det är en, din, åsikt, jag skulle dock säga att det har allt med konflikten att göra, saker som fackets historia, arbetsmarknadens historia, fackets ledning och ambitioner, likaså detsamma med Tesla och ju mer Tesla och dess ledning visar av korten ju mer kan man förstå konflikten, i det sammanhanget ser jag inte att den kan få en naturlig lösning, det är lite som Thåströms "Fred", det bör inte vara acceptabelt för någon av sidorna.
Min gissning är det krävs något idag okänt för att stoppa den, ny lagstiftning eller annan juridisk abrovink, annars ser jag inget slut.