M MrDizzy skrev:
Mjo men det spelar ju eg inte så stor roll om det ligger något annat bakom eller om det är en oduglig chef.
Arbetsdomstolen går extremt mycket på vad som är skrivet i avskedsbeskedet och skiter nästan mer eller mindre i resten (enl flertalet domar jag läst genom åren)
Så om den anställde inte klantat sig rejält då han skrev verksamhetsbeskrivningen så åker Tesla dit i just detta fall. Det är jag helt övertygad om.
Har inte heller påstått något annat. Utan kommenterade mest i allmänhet att folk sällan blir sparkade utan orsak, såvida chefens inkompetens uppmärksammats av en anställd. Då ligger denne risigt till och kan kickas av annan orsak. Som det kan vara i detta fall.

Det kan väl ha stått i det hemliga anställnings avtalet att han inte får ägna sig åt annan verksamhet på sin fritid som kan påverkar hans prestation på arbetstid.

Då kan det väl räcka med några gäspningar och chefens godtycke om hans prestation på arbetstiden?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan väl ha stått i det hemliga anställnings avtalet att han inte får ägna sig åt annan verksamhet på sin fritid som kan påverkar hans prestation på arbetstid.

Då kan det väl räcka med några gäspningar och chefens godtycke om hans prestation på arbetstiden?
Inte enl Arbetsdomstolen.
Du får dessutom inte ha oskäliga avtal
6.4.1 Oskäligt avtalsinnehåll(a) Om betungande avtalsvillkor inte uppvägs av andra fördelaktiga avtalsvillkor. (b) Om avtalsvillkor är ovanliga och överraskande. (c) Om avtalsvillkor avviker från god affärssed. (d) Om parterna inte uppmärksammat eller inte beretts möjlighet att uppmärksamma avtalsvillkoren.
Då är avtalen inte giltiga i de bitarna.
Och detta med konkurrerande verksamhet så är det redan praxis på att det inte gäller vanliga arbetare utan bara ledningspersonal

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
PS som en del förstått är jag ganska kraftigt anti-vissa-fack
Detta inte för att iden är dålig med fack per se , utan dels för att jag och min släkt drabbats av idioter och maktfullkomliga fackpersoner mer än en gång och dels för att jag varit med och startat en fackklubb och därmed vet hur saker fungerar på insidan enl rekommendation från centrala facket.
Ganska mycket av det jag kan och lärt mig är via fackklubben jag faktiskt var ordförande på då vi drog i gång den och ett tag framöver.

Min grundåsikt:
Fackförbund ska ställa upp att hjälpa den enskilde medlemmen så långt det går på de saker den enskilde medlemmen vill ha hjälp med. (det är tydligen FEL sätt att hantera fackfrågor på enl Central organisationerna)
KA är till för medel & större företag (minst 50 anställda) där MINST hälften av dem vill ha ett KA, annars ska facket hålla sig borta utan undantag.
Strejkåtgärder, svartlistningar & sympatiåtgärder mot mindre företag (under 50 anställda) ska straffas mot fackförbunden med 50Miljoner per dag. (blir lite incitament för facken att hålla sig undan då)
Inte riktigt "fackligt politiskt korrekta åsikter" som skär sig rätt friskt mot fackens centralorganisationer 😎🤣

• Gilla
  • Älska
Heidina och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Undersökningen består av att jämföra nyregistreringssiffror,
Citerar mig själv.

Att Tesla förlorar marknadsandelar beror "nog" på att de andra kommit ikapp. Electrolux var världsledande när de lanserade frysboxen. Numera tillverkas det frysar överallt. Samma sak.
D djac skrev:
du är helt klart oerhört Trumpsk som inte klarar jämföra två tal och beskriva vilket som är störst.
Citerar mig själv, igen.

Eftersom detta är ett diskussionsforum där okända personer dryftar diverse spörsmål de inte alltid har någon närmare kunskap om, blir det en diskussion byggd på mer eller mindre kvalificerade gissningar. Därför brukar jag lägga till ett "nog", "anar", "jag tror" etc. för att inte falla i samma grop som mina forumkombattanter som då och då druttar ner i, genom att beteckna sin egen övertygelse/gissning som en sanning eller fakta om något det uppenbarligen inte kan känna till. Som andra personers tankar eller avsikter.

Diskussien skulle underlättas om du först läste inläggen du citerar och kommenterar. För allt du kommenterade stod redan i inlägget du citerade.😉

Tråden handlar bla. om Musk. Inte Trump. Du kanske är lite smygkär i den lille gosige Trumpelumpingen, ändå?🥰

På min frus arbetsplats nekas anställda ersättning för att använda egen bil i jobbet, nekas ersättning för tid då chefen drar över tiden på möten som läggs vid dagens slut.

Den där kompassen för vad som är rätt och fel, teamwork, vad chefen gör för sina anställda har enligt min mening spårat ur.

En gång råkade en pärm trilla ner så det blev en spricka i skärmen så den blev oanvändbar. Chefen fixade då inte en ny dator utan hon fick låna en dator av en annan chef som inte är en del av hennes organisation ut intern kund.

Jag tycker det är mer mobbing än chefskap. Bobbing som går ut över möjligheten att utföra sitt dagliga arbete.

Facket tycker det är okay

Helt otroligt

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Facket tycker det är okay
Det är väl så att "facket" och chefen är gamla kompisar. På mitt gamla jobb var nästan alla chefer fd. fackligt aktiva. Det finns många olika sätt vänskapskorruption kan uppstå.
På samma jobb var nästan alla KPMLr:are och på en annan, innom samma företag var det stor dominans av bögar.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Historien fortsätter..

[länk]
Detta är väl ett exempel på hur det går när ett företag inte har KA och inte vet vad som står i ett KA samt är ganska oinsatt i lagar och regler. Med minsta koll på hur regelverket ser ut hade arbetsgivaren inte agerat så.

I denna konflikt vill Tesla gå sin egen väg dvs inte LOs väg. Det är ganska klart. Men det betyder inte att man kan göra som man vill.

Att avskeda någon för att denne bedriver hobbyverksamhet som arbetsgivaren anser konkurrera med företagets verksamhet är helt enkelt inte lagligt.

Betänk att det står att Tesla "avskedat" inte "sagt upp". Det är nästan samma sak. men skillnaden är faktiskt enorm. Avsked genomförs på sekunden, arbetstagaren får gå direkt. Utan uppsägningstid med fortsatt lön. För att kunna avskeda någon krävs grov misskötsel. Typexempel är att misshandla chefen.

Aftonbladet, SVT eller Expressen kanske inte har koll men artikeln står i "Dagens Arbete - industriarbetarnas tidning" de bör rimligen veta skillnaden.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Detta är väl ett exempel på hur det går när ett företag inte har KA och inte vet vad som står i ett KA samt är ganska oinsatt i lagar och regler. Med minsta koll på hur regelverket ser ut hade arbetsgivaren inte agerat så.

I denna konflikt vill Tesla gå sin egen väg dvs inte LOs väg. Det är ganska klart. Men det betyder inte att man kan göra som man vill.

Att avskeda någon för att denne bedriver hobbyverksamhet som arbetsgivaren anser konkurrera med företagets verksamhet är helt enkelt inte lagligt.

Betänk att det står att Tesla "avskedat" inte "sagt upp". Det är nästan samma sak. men skillnaden är faktiskt enorm. Avsked genomförs på sekunden, arbetstagaren får gå direkt. Utan uppsägningstid med fortsatt lön. För att kunna avskeda någon krävs grov misskötsel. Typexempel är att misshandla chefen.

Aftonbladet, SVT eller Expressen kanske inte har koll men artikeln står i "Dagens Arbete - industriarbetarnas tidning" de bör rimligen veta skillnaden.
Det återstår att ske efter AD sagt sitt. Hade förmodligen inte skett om facket inte agerat som de gjort.

Det återstår att ske efter AD sagt sitt. Hade förmodligen inte skett om facket inte agerat som de gjort.
Det spelar ingen som helst roll vad facket gjort. Endast arbetstagarens agerande påverkar. Kraven för att kunna avskeda är mycket höga.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det spelar ingen som helst roll vad facket gjort. Kraven för att kunna avskeda är mycket höga.
De hade förmodligen inte sparkat honom om det inte fanns en strejk.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
De hade förmodligen inte sparkat honom om det inte fanns en strejk.
Oavsett verkar det hela väldigt märkligt. Att säga upp någon är en sak. Man i detta fallet står det att arbetstagaren avskedats.

O O skrev:
Oavsett verkar det hela väldigt märkligt. Att säga upp någon är en sak. Man i detta fallet står det att arbetstagaren avskedats.
Troligen vill Tesla bli av med alla strejkande för att få stopp på strejken. Nu blev det -1.

R
O O skrev:
Men om den avskedade vinner i arbetsdomstolen så blir hen återinsatt i sitt arbete alltså ogillas avskedningen..
Felaktig uppsägning brukar leda till böter/avgifter men personen blir utan jobb..

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Troligen vill Tesla bli av med alla strejkande för att få stopp på strejken. Nu blev det -1.
Så kan det ju vara. Och det är väl kanske inte helt omöjligt att de försöker. Men att avskeda på detta sätt tyder inte på någon speciellt smart svensk företagsledning. Om man skall uttrycka sig försiktigt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.