649 005 läst · 14 155 svar
649k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja det är trist, bra bilar men jag tror att flera saker påverkar, dels har vi hoppat av elektrifieringen, fossilt är det som gäller nu och dels tror jag att Musks person påverkar försäljningen väldigt mycket, anekdotiskt har jag flera trogna Teslaägare runt mig, som efter flera bilar nu köper annat, för vissa blir det liksom ett MAGA-statement att rulla upp en ny Muskbil på uppfarten.blackarrow skrev:
Lite mer anekdotiskt så kollar man de som skaffade elbil i Norrland (tex där mina föräldrar bor) så var det många som köpte Tesla.... men störredelen har sålt bilen och skaffat fossilbil.D djac skrev:Ja det är trist, bra bilar men jag tror att flera saker påverkar, dels har vi hoppat av elektrifieringen, fossilt är det som gäller nu och dels tror jag att Musks person påverkar försäljningen väldigt mycket, anekdotiskt har jag flera trogna Teslaägare runt mig, som efter flera bilar nu köper annat, för vissa blir det liksom ett MAGA-statement att rulla upp en ny Muskbil på uppfarten.
Varför? Tja permanent halvering av hur lång man kommer efter en vinter med -30 i en vecka och då mådde inte batteriet så bra.
Så nuförtiden är de flesta elbilar antingen sommarbilar eller små stadsbilar där de alltid parkerar inomhus på vintern. Fast den marknaden är ju inte så stor att den påverkar alls.
Det som mer troligt påverkar är ränteläget.
Tesla (och många elbilar) har bytt drivmedel & viss underhållskostnad mot kapitalkostnad då man köper bilen. Ligger räntan låg blir ändå totalkostnaden mindre än fossilbil.
Men ligger räntan över 4% (bil lån ligger idag på 5-8% för de flesta ) och då blir en elbil mycket dyrare än fossilbil.
Tror personligen inte att det är svårare än så.
Fast det förklarar inte ökningen av laddhybridsförsäljningen.M MrDizzy skrev:Det som mer troligt påverkar är ränteläget.
Tesla (och många elbilar) har bytt drivmedel & viss underhållskostnad mot kapitalkostnad då man köper bilen. Ligger räntan låg blir ändå totalkostnaden mindre än fossilbil.
Men ligger räntan över 4% (bil lån ligger idag på 5-8% för de flesta ) och då blir en elbil mycket dyrare än fossilbil.
Där ingår ju både ”elbil” och ”fosilbil” i priset.
Möjligen säljer de bra pga bra rabatter.
Rent objektivt är Tesla "mycket bil för pengarna", de har dessutom haft diverse kampanjer under året som borde öka försäljningen, inte minska.M MrDizzy skrev:Lite mer anekdotiskt så kollar man de som skaffade elbil i Norrland (tex där mina föräldrar bor) så var det många som köpte Tesla.... men störredelen har sålt bilen och skaffat fossilbil.
Varför? Tja permanent halvering av hur lång man kommer efter en vinter med -30 i en vecka och då mådde inte batteriet så bra.
Så nuförtiden är de flesta elbilar antingen sommarbilar eller små stadsbilar där de alltid parkerar inomhus på vintern. Fast den marknaden är ju inte så stor att den påverkar alls.
Det som mer troligt påverkar är ränteläget.
Visst kanske en del boende i Norrland väljer bort elbil men det spelar nästan ingen roll, i år har det nyregistrerats 11463 av Sveriges total på 243261 bilar, i Norrland. Däremot är den genomsnittliga körsträckan per bil i Sverige 1126mil och hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer, dvs väl inom marginalerna för alla elbilar på marknaden.
Sen är det klart att borttagandet av elbilspremien och att man fortsätter göra bensin och diesel billigare slår brett mot elbilar, inte specifikt Tesla.
Det tror jag också. Men med motstt resultat. Utan Musk hade försäljningen varit inte lika hög. Musk är bra för Tesla.D djac skrev:
Men mest troligt är nog att det stora flertalet fullständigt skiter I var bilen kommer ifrån eller hur den tillverkas.
Haha, ja jag hoppas din tro gör dig salig men ingenting pekar på det.Intet skrev:
Musk har nog haft en påverkan på bolagets utveckling, speciellt under de tidiga åren, det ska man inte ta ifrån honom men att de amerikaner som ser honom som något bra skulle byta sin pickups (med sydstatsflaggor) mot Teslabilar ställer jag mig enormt tveksam till.
En liten snabb undersökning visar också att Tesla backar på alla marknader som omnämns och att kunderna ofta uppger att de ser Musk som ett problem.
https://www.latimes.com/environment...musk-factor-tesla-sales-plummet-in-california
Historien fortsätter..
https://da.se/2024/12/tesla-sparkad...TZ-5w-f2dbpoqOU5_o_aem_qwgc0u82s_N1-9i7k0IdYQ
https://da.se/2024/12/tesla-sparkad...TZ-5w-f2dbpoqOU5_o_aem_qwgc0u82s_N1-9i7k0IdYQ
Den lär Tesla åka dit på.Jonatan79 skrev:
Fast beror lite på vad Mekanikern skrev i verksamhetsbeskrivningen för bolaget han startade.
Står det "Reparationer av elbilar inkl Tesla" kanske Tesla har en chans.
Men står det nått i stil med "Rekonditionering samt enklare reparation av fordon" ... då har de (Tesla) betydligt minde (näst intill noll skulle jag tro) chans att få rätt.
Och skrev han nått i stil med
"Rekonditionering samt enklare reparation av fordon (ej Tesla)" är de totalt körda
Alla blir saliga på sin egen tro. Du med, uppenbarligen😀!D djac skrev:
Eftersom detta är ett diskussionsforum där okända personer dryftar diverse spörsmål de inte alltid har någon närmare kunskap om, blir det en diskussion byggd på mer eller mindre kvalificerade gissningar. Därför brukar jag lägga till ett "nog", "anar", "jag tror" etc. för att inte falla i samma grop som mina forumkombattanter som då och då druttar ner i, genom att beteckna sin egen övertygelse/gissning som en sanning eller fakta om något det uppenbarligen inte kan känna till. Som andra personers tankar eller avsikter.
Vattenförsörgningstråden är ett bra exempel där ren hängiven personlig övertygelse påstås vara en absolut sanning istället för den gissning den egentligen är.
Det är uppenbarligen fler än några sydstatsbanjomusikanter som gillar Trump (eller ogillar Harris), för han fick flest röster. Så din hypotes läcker som ett såll.D djac skrev:
Att Tesla förlorar marknadsandelar beror "nog" på att de andra kommit ikapp. Electrolux var världsledande när de lanserade frysboxen. Numera tillverkas det frysar överallt. Samma sak.
Med en undersökning bevisas det beställaren vill. Som när SVT frågar "folk på stan". Hundra intervjuas, tre väljs ut.D djac skrev:
Gissningsvis låg det något annat bakom. Eller också hade han helt enkelt en oduglig chef. Det finns fler av dom än man kan ana.M MrDizzy skrev:Den lär Tesla åka dit på.
Fast beror lite på vad Mekanikern skrev i verksamhetsbeskrivningen för bolaget han startade.
Står det "Reparationer av elbilar inkl Tesla" kanske Tesla har en chans.
Men står det nått i stil med "Rekonditionering samt enklare reparation av fordon" ... då har de (Tesla) betydligt minde (näst intill noll skulle jag tro) chans att få rätt.
Och skrev han nått i stil med
"Rekonditionering samt enklare reparation av fordon (ej Tesla)" är de totalt körda
Mjo men det spelar ju eg inte så stor roll om det ligger något annat bakom eller om det är en oduglig chef.Intet skrev:
Arbetsdomstolen går extremt mycket på vad som är skrivet i avskedsbeskedet och skiter nästan mer eller mindre i resten (enl flertalet domar jag läst genom åren)
Så om den anställde inte klantat sig rejält då han skrev verksamhetsbeskrivningen så åker Tesla dit i just detta fall. Det är jag helt övertygad om.