D Daniel 109 skrev:
Var menar du att det utrymmet finns? Om det gick skulle man spara mer vatten till vintern, eftersom elpriset är högre då redan i dagsläget. Men krav på säkerhetsmarginaler för höstregn och vattendomar gör att man inte kan spara mer till vintern.

Solceller är lönsamma för att de får en massa bidrag.
Solcellsstödet motsvarar ungefär momsen man betalar för anläggningen och skatteavdraget kompenserar energiskatten.

Så att få dra av 25% på prisetvoch slippa energiskatt är inte subventioner menar du? Jag tycker att det är rätt stora subventioner.

D Daniel 109 skrev:
Så att få dra av 25% på prisetvoch slippa energiskatt är inte subventioner menar du? Jag tycker att det är rätt stora subventioner.
Att få tillbaka energiskatten på el du säljer tycker jag känns rimligt. Samma med momsen.
Självfallet är det en subvention, men det blir ett nollsummespel när det motsvarar övriga skatteintäkter.

Om du tycker att det känns orättvist så föreslår jag att du sätter upp lite paneler själv ;)

Hur kan det bli ett nollsummespel? Staten förlorar ju skatteintäkterna.

Jag tycker att det är orimligt att dubentionera vissa elproducenter på det viset. Särskilt som det är producenter som ökar på obalansen i elnätet.

Hej

Vi har 8.7kw installerad effekt, samt ett superisolerat hus på 148kvm, vår anläggning installerades 2013, projjade samt importerade, och installerade själv, fick bidrag, anläggningen betald på 5-6år beroende på elpriset.

Idag får vi spotpris plus 40öre, samt 60öre på skattsedeln, vi brukar sälja mer el än vi köper, nätägaren ”hotar” lite löst med att det igentligen kostar 5000:- eftersom jag igentligen är elproducent, och jag måste köpa mätningen av dem.

Spabad installerat, så detta borde äta upp överskottet.

Våra solceller syns ej på taket, vi har brutet sadeltak, så fult, Nä! Bara underbart snyggt!

Ser man ekonomiskt så har vi noll kr i driftkostnad, elförsäljningen täcker stor del av säkringsavgiften också.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.