Du menar tiden tills jag får ett vettigt svar på frågan? Jag planerar inte att hålla andan tills dess.

D Daniel 109 skrev:
Om vi för ett ögonblick förutsätter att jag har fel. Varför sparas det då inte mer vatten i dagsläget? Elen är ju redan billig på sommaren.
Exempelvis så är timspotpriset just nu 39öre (årsmedel 2016 27öre) så självklart så finns det incitament att producera nu.

D Daniel 109 skrev:
Det sparas redan så mycket vatten det går till vintern. Trots att kärnkraften underhålls på sommaren. Så det finns just ingen vinnst med solkraften.
Det var ju iaf vattenbrist i höstas så 2016 hade det ju hjälpt.
Och i takt med att kärnkraften avvecklas så ökar nyttan.

J j-o75 skrev:
Men vad jag inte riktigt förstår här är att produktionskostnaden på 55 öre är betydligt dyrare än vad man kan köpa el för? jag betalar 32,61 för elen just nu.
Knappast någon köper el under 1:- om du räknar skatter och överföringsavgift.

D Daniel 109 skrev:
Hur kom du fram till att 55öre/kWh var lämpligt. Just nu är det dubbelt mot vad elen kostar. Är det skatteavdraget som fixar resten?

Mycket subventioner blir det till elproduktion som inte alls matchar efterfrågan. Men det är ju någon annan som betalar.
På det man förbrukar själv så spar man ju den totala elkostnaden som är minst 1:- så ett snitt på 60 öre är nog rimligt helt utan subventioner.

L lunxer skrev:
Exempelvis så är timspotpriset just nu 39öre (årsmedel 2016 27öre) så självklart så finns det incitament att producera nu.
Då har du jämfört en av dygnets dyraste timmar med ett årsmedel. Om vi i stället kolat samma tid i januari så är priset 187öre. Elen är dyrare på vintern, så om man kan flytta produktion till vintern så gör man det.

D Daniel 109 skrev:
Då har du jämfört en av dygnets dyraste timmar med ett årsmedel. Om vi i stället kolat samma tid i januari så är priset 187öre. Elen är dyrare på vintern, så om man kan flytta produktion till vintern så gör man det.
Generellt så är elen dyrare på vintern, ja, men inte alla timmar och alla dagar.
Tar jag samma tid på dygnet men 22 Jan så kostade elen 30,28öre, högre än årssnittet men faktiskt lägre än samma tid nu på sommaren.
Tar man månadssnittet så är det inte enormt stor skillnad i spotpriser mellan sommar och vinter.
Billigaste månaden senaste 12mån är Februari 2016.

SE3
16 - Dec 32,235
16 - Nov 40,408
16 - Oct 35,112
16 - Sep 27,943
16 - Aug 28,937
16 - Jul 27,417
16 - Jun 31,482
16 - May 21,981
16 - Apr 20,315
16 - Mar 20,073
16 - Feb 18,300
16 - Jan 28,771

Vore intressant att läsa lite om när det kostade 187öre :surprised: Fick man sätta igång dyraste effektreserven då? :surprised:

H Hajjen skrev:
Med de antaganden som är gjorda i beräkningen ovan så är 55 öre/kWh det totala slutpriset du betalar för elen som solcellsanläggningen producerar under sin livstid, så det ska du alltså jämföra med ditt slutliga pris på el + överföring inklusive alla skatter.
Men om man inte förbrukar elen själv utan säljer den, då får man väl inte 55 öre för den eller hur funkar det? Finns det någon poäng med att ha en anläggning som producerar mer än vad man själv gör åt?

J j-o75 skrev:
Men om man inte förbrukar elen själv utan säljer den, då får man väl inte 55 öre för den eller hur funkar det? Finns det någon poäng med att ha en anläggning som producerar mer än vad man själv gör åt?
Dom där 55 är investering delat på kWh tillverkad under anläggningens livslängd (30år)
Man ska inte producera mer än man gör av med på årsbasis, då blir det såklart mer sålt än köpt sommartid och tvärtom.
Jag får ca 150 öre / kWh för såld el och köper för 110 (kör mycket nattetid tex varmvattenberedare på timer)

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
För elen man säljer får man minst spotpris 30 öre +elcertifikat 10öre +nätnytta 5 öre+ skattereduktion 60 öre, slr så runt 1 kr i sämsta fall :)

D Daniel 109 skrev:
Om vi för ett ögonblick förutsätter att jag har fel. Varför sparas det då inte mer vatten i dagsläget? Elen är ju redan billig på sommaren.
Vi sparar inte mer vatten pga att det finns begränsningar i överföringskapaciteten från ex Tyskland o Danmark som har billig el att sälja sommartid. Vi kan alltså inte importera hur mycket el som helst även om vi skulle vilja det, samtidigt uppstår det ju en del nätförluster vid långa transporter av el vilket minskar det ekonomiska incitamentet. (Den största importen av el till Sverige sker föresten redan under sommarhalvåret)

M magnetens skrev:
För elen man säljer får man minst spotpris 30 öre +elcertifikat 10öre +nätnytta 5 öre+ skattereduktion 60 öre, slr så runt 1 kr i sämsta fall :)
Så man skulle egentligen kunna få ihop det även om man inte förbrukar elen själv? Varför bygger dom flesta då så att det precis räcker till det egna behovet? Varför inte fylla hela taket när man ändå är igång?

J j-o75 skrev:
Så man skulle egentligen kunna få ihop det även om man inte förbrukar elen själv? Varför bygger dom flesta då så att det precis räcker till det egna behovet? Varför inte fylla hela taket när man ändå är igång?
Skattereduktionen gäller inte om du producerar mer än man förbrukar på årsbasis så lönsamheten blir betydligt sämre på överproduktion som levereras ut på nätet.

Intressant i sammanhanget är att montaget av solcellspalnelerna kommer att räknas som ett elinstallationsarbete efter 1/7 2017. Det innebär att endast elinstallationsföretag eller auktoriserade elinstallatörer får utföra det jobbet.

F Fredrik Sjödin skrev:
Intressant i sammanhanget är att montaget av solcellspalnelerna kommer att räknas som ett elinstallationsarbete efter 1/7 2017. Det innebär att endast elinstallationsföretag eller auktoriserade elinstallatörer får utföra det jobbet.
Även montage av paneler? alltså skruva fast dom
Bygga stativet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.