15 100 läst · 79 svar
15k läst
79 svar
Tak med integrerade solceller i Sverige
Det sparas redan så mycket vatten det går till vintern. Trots att kärnkraften underhålls på sommaren. Så det finns just ingen vinnst med solkraften.L lunxer skrev:
Med de antaganden som är gjorda i beräkningen ovan så är 55 öre/kWh det totala slutpriset du betalar för elen som solcellsanläggningen producerar under sin livstid, så det ska du alltså jämföra med ditt slutliga pris på el + överföring inklusive alla skatter.J j-o75 skrev:
Man får även uppskatta snittpriset på elen under anläggningens livslängd (30 till 60år) + nya energiskatter.H Hajjen skrev:
Att Sverige har fulla magasin till vintern stämmer inte.D Daniel 109 skrev:
Så här ser det ut enligt Energimarknadsinspektionen
Jo, det är ju många antaganden inbakade i beräkningen och hur elpriset ser ut framöver får man ju ta med som en osäkerhetsfaktor. Något som det verkar som att de missat i den där uträknignen (tror jag?) är en reinvestering i ny växelriktare. Den behöver troligtvis bytas ut en gång under anläggningens livstid.L lunxer skrev:
Edit: Jag får rätta mig själv, jag ser nu under antaganden att de har med ett byte av växelriktare som standardantagande.
Byte av växelriktaren är med i beräkningen (under flikenH Hajjen skrev:Jo, det är ju många antaganden inbakade i beräkningen och hur elpriset ser ut framöver får man ju ta med som en osäkerhetsfaktor. Något som det verkar som att de missat i den där uträknignen (tror jag?) är en reinvestering i ny växelriktare. Den behöver troligtvis bytas ut en gång under anläggningens livstid.
Edit: Jag får rätta mig själv, jag ser nu under antaganden att de har med ett byte av växelriktare som standardantagande.
"grundläggande antaganden")
Man räknar med att byta växelriktare efter 15år
Edit: såg att du hittade
Det var inte heller det jag sa. Jag sa att man sparar så mycket det går. Det finns en massa regler om minimiflöden och marginaler som måste följas. Redan i dagsläget är det klar bättre betalt för elen på vintern, så om man kunde spara mer till vintern skulle man gör det. Man kan inte spara mer för att prisskillnaden växer.L lunxer skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
När man lägger sådana tak, lägger man solcellspaneler överallt eller enbart på de delar av taket som är riktat mot söder? Jag tänkte mest på utseendet som man numera verkar sträva efter. Att ha olika tak blir ju ingen jättetjusig lösning även om man slipper traditionella paneler som sitter på taket, men samtidigt så lär ju effekten på ett tak riktat mot norr vara obefintligt.
Det finns olika alternativ menn alla takytor mot öst till väst är helt klart bra ytor at lägga solceller på. Många firmor som säljer integrerade system säljer även "dummies" shingEL/takpannor med samma utseende fast utan inbyggda solceller för att man ska kunna få till ett enhetligr utseende på huset.
Självklart kan man spara vatten upp till 100% fyllnadsgrad om man väljer att ta ut något mindre vatten ur dammarna under dagtid/sommartid (utan att ens komma i närheten av att underskrida minflödet, pga aTT vi har ett stort elbehov under dagtid sommartid)D Daniel 109 skrev:Det var inte heller det jag sa. Jag sa att man sparar så mycket det går. Det finns en massa regler om minimiflöden och marginaler som måste följas. Redan i dagsläget är det klar bättre betalt för elen på vintern, så om man kunde spara mer till vintern skulle man gör det. Man kan inte spara mer för att prisskillnaden växer.
Nej. Man måste ha marginal i dammarna för skyfall. Det regleras i vattendomar. Om det gick att spara mer skulle man göra det. Redan i dag är det klar mer lönsamt att sälja el på vintern än på sommaren.
Haha, det finns väl ändå inga sådana skyfall som kan fylla på våra stora vattenkraftsdammar med 5-20% ???? Skulle det plötsligt och oförutsett komma sådana mängder med regn så kommer vi att få betydligt större och katastrofala problem i vårat samhälle....D Daniel 109 skrev:
Om vi för ett ögonblick förutsätter att jag har fel. Varför sparas det då inte mer vatten i dagsläget? Elen är ju redan billig på sommaren.