L lunxer skrev:
Enligt svenska kraftnät så är konsumtionen ca 15 000MWh/h dagtid och 10 000MWh/h nattetid.
Bra om vi kan spara vatten i magasinen tills vintern samt uppmuntra till att underhåll av kärnkraft sommartid.
Det sparas redan så mycket vatten det går till vintern. Trots att kärnkraften underhålls på sommaren. Så det finns just ingen vinnst med solkraften.

J j-o75 skrev:
Nej, men nu pratade vi väl elkostnad?
Med de antaganden som är gjorda i beräkningen ovan så är 55 öre/kWh det totala slutpriset du betalar för elen som solcellsanläggningen producerar under sin livstid, så det ska du alltså jämföra med ditt slutliga pris på el + överföring inklusive alla skatter.

H Hajjen skrev:
Med de antaganden som är gjorda i beräkningen ovan så är 55 öre/kWh det totala slutpriset du betalar för elen som solcellsanläggningen producerar under sin livstid, så det ska du alltså jämföra med ditt slutliga pris på el + överföring inklusive alla skatter.
Man får även uppskatta snittpriset på elen under anläggningens livslängd (30 till 60år) + nya energiskatter.

D Daniel 109 skrev:
Det sparas redan så mycket vatten det går till vintern. Trots att kärnkraften underhålls på sommaren. Så det finns just ingen vinnst med solkraften.
Att Sverige har fulla magasin till vintern stämmer inte.
Så här ser det ut enligt Energimarknadsinspektionen

• Linjediagram över Sveriges magasinfyllnadsgrad över tid med data för 2015, 2016 och 2017 samt en medianlinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
L lunxer skrev:
Man får även uppskatta snittpriset på elen under anläggningens livslängd (30 till 60år) + nya energiskatter.
Jo, det är ju många antaganden inbakade i beräkningen och hur elpriset ser ut framöver får man ju ta med som en osäkerhetsfaktor. Något som det verkar som att de missat i den där uträknignen (tror jag?) är en reinvestering i ny växelriktare. Den behöver troligtvis bytas ut en gång under anläggningens livstid.

Edit: Jag får rätta mig själv, jag ser nu under antaganden att de har med ett byte av växelriktare som standardantagande.

H Hajjen skrev:
Jo, det är ju många antaganden inbakade i beräkningen och hur elpriset ser ut framöver får man ju ta med som en osäkerhetsfaktor. Något som det verkar som att de missat i den där uträknignen (tror jag?) är en reinvestering i ny växelriktare. Den behöver troligtvis bytas ut en gång under anläggningens livstid.

Edit: Jag får rätta mig själv, jag ser nu under antaganden att de har med ett byte av växelriktare som standardantagande.
Byte av växelriktaren är med i beräkningen (under fliken
"grundläggande antaganden")
Man räknar med att byta växelriktare efter 15år
Edit: såg att du hittade :)

Duttarmajster
"ShingEl" haha kul namn :rofl:

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
L lunxer skrev:
Att Sverige har fulla magasin till vintern stämmer inte.
Så här ser det ut enligt Energimarknadsinspektionen
Det var inte heller det jag sa. Jag sa att man sparar så mycket det går. Det finns en massa regler om minimiflöden och marginaler som måste följas. Redan i dagsläget är det klar bättre betalt för elen på vintern, så om man kunde spara mer till vintern skulle man gör det. Man kan inte spara mer för att prisskillnaden växer.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
När man lägger sådana tak, lägger man solcellspaneler överallt eller enbart på de delar av taket som är riktat mot söder? Jag tänkte mest på utseendet som man numera verkar sträva efter. Att ha olika tak blir ju ingen jättetjusig lösning även om man slipper traditionella paneler som sitter på taket, men samtidigt så lär ju effekten på ett tak riktat mot norr vara obefintligt.

Det finns olika alternativ menn alla takytor mot öst till väst är helt klart bra ytor at lägga solceller på. Många firmor som säljer integrerade system säljer även "dummies" shingEL/takpannor med samma utseende fast utan inbyggda solceller för att man ska kunna få till ett enhetligr utseende på huset.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var inte heller det jag sa. Jag sa att man sparar så mycket det går. Det finns en massa regler om minimiflöden och marginaler som måste följas. Redan i dagsläget är det klar bättre betalt för elen på vintern, så om man kunde spara mer till vintern skulle man gör det. Man kan inte spara mer för att prisskillnaden växer.
Självklart kan man spara vatten upp till 100% fyllnadsgrad om man väljer att ta ut något mindre vatten ur dammarna under dagtid/sommartid (utan att ens komma i närheten av att underskrida minflödet, pga aTT vi har ett stort elbehov under dagtid sommartid)

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Nej. Man måste ha marginal i dammarna för skyfall. Det regleras i vattendomar. Om det gick att spara mer skulle man göra det. Redan i dag är det klar mer lönsamt att sälja el på vintern än på sommaren.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Man måste ha marginal i dammarna för skyfall. Det regleras i vattendomar. Om det gick att spara mer skulle man göra det. Redan i dag är det klar mer lönsamt att sälja el på vintern än på sommaren.
Haha, det finns väl ändå inga sådana skyfall som kan fylla på våra stora vattenkraftsdammar med 5-20% ???? Skulle det plötsligt och oförutsett komma sådana mängder med regn så kommer vi att få betydligt större och katastrofala problem i vårat samhälle....

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Om vi för ett ögonblick förutsätter att jag har fel. Varför sparas det då inte mer vatten i dagsläget? Elen är ju redan billig på sommaren.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Det kan bli det längsta ögonblicket i ditt liv så håll inte andan under tiden. :)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.