Tänker ni ta Covid-19 Boostervaccindosen?

• Antal röster
    295
Lill72 Lill72 skrev:
Det är väl frivilligt att ta så många/få doser man vill men den allmänna rekommendationen för min grupp år fortfarande tre doser så jag lyssnar på det.
Lyssna istället på din kropp. Hur sjuk brukar du bli av influensan? Hur sjuk var du förra gången du hade Covid?

Första halvåret 2020 var jag rejält sjuk tre gånger, influensan, Covid och något annat oidentifierat. Efter det så var det lätt att prioritera vaccinet, även efter att jag fått rätt så kraftiga biverkningar (jag hade gissningsvis fått dessa av något annat om det inte varit från vaccinet, immunförsvaret var lite överaktivt efter de tre sjukdomarna våren 2020).

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
pacman42 pacman42 skrev:
Lyssna istället på din kropp. Hur sjuk brukar du bli av influensan? Hur sjuk var du förra gången du hade Covid?

Första halvåret 2020 var jag rejält sjuk tre gånger, influensan, Covid och något annat oidentifierat. Efter det så var det lätt att prioritera vaccinet, även efter att jag fått rätt så kraftiga biverkningar (jag hade gissningsvis fått dessa av något annat om det inte varit från vaccinet, immunförsvaret var lite överaktivt efter de tre sjukdomarna våren 2020).
Du fick kraftiga biverkningar av vaccinet. Men dom kunde du fått av något annat med???

pacman42 pacman42 skrev:

Är väldigt sällan sjuk, tror jag fått sjukpenning två gånger sedan 2009.

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Du fick kraftiga biverkningar av vaccinet. Men dom kunde du fått av något annat med???
Ja, jag fick immunologiska reaktioner. Men det är som med vaccinet för svininfluensan, det var lägre frekvens av allvarliga biverkningar av detta än av att få svininfluensan. Men det vi hör om är hur många barn som fick sömnsjuka, detta trots att fler barn hade fått det om de inte vaccinerats. Skillnaden är att alla fick det ungefär samtidigt. Hade man inte fått en puckel i statistiken just där så hade det inte ens märkts.

Immunologiska reaktioner får man med viss sannolikhet varje gång man blir infekterad av något.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Är väldigt sällan sjuk, tror jag fått sjukpenning två gånger sedan 2009.
Då behöver du kanske inte vaccinera dig så ofta. Jag är iofs sällan sjuk, men jag blir mycket sjuk när jag väl blir sjuk. Och vis av erfarenhet av Covid så är det något jag gärna undviker att få igen.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Det har kommit en statistisk studie som visar att man har en ökad risk för att få covid för varje vaccindos. Dvs har du tagit 4 doser har du en statistiskt högre risk att få covid än någon som bara tagit en spruta (eller ingen).
Detta från en statistisk analys från Cleveland Clinic (51 000 människor i studien).

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2022.12.17.22283625v1.full.pdf

"The higher the number of vaccines previously received, the higher the risk of contracting COVID-19"

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
tompas11 och 4 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Det har kommit en statistisk studie som visar att man har en ökad risk för att få covid för varje vaccindos. Dvs har du tagit 4 doser har du en statistiskt högre risk att få covid än någon som bara tagit en spruta (eller ingen).
Detta från en statistisk analys från Cleveland Clinic (51 000 människor i studien).

[länk]

"The higher the number of vaccines previously received, the higher the risk of contracting COVID-19"
Om man går till en strand då är det fler som har badkläder också. Detta måste göras som en dubbel blind studie för att ha ett värde.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Nu läser jag inte dessa rapporter, men funderingar uppstår. Framgår det av rapporten, utifrån den länkats bör den också lästs av den som gjort inlägget:
* Vilket/a typer av coronaviruset som avses?
* Vilka vaccin som har använts?
* Har vaccination minskat svår sjukdom/död trots flera smittade?
* Hur har det påverkat det som anses som riskgrupper?

Det som FHM hela tiden trycker på är att vi kommer att få leva med coronavirus precis som influensa, vi kommer att bli smittade, vaccinations största nytta är att minimera svår sjukdom/död och minimera intensivvård, framför allt för riskgrupperna.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Och om man är vaccinerad så är man inte heller lika försiktig.

De flesta som drabbas av covid-19 i Sverige är vaccinerade. De utgör en kraftig majoritet bland smittade, IVA-vårdade och döda. Över 90 procent av de som rapporterades smittade vecka 51 var vaccinerade. Under vecka 51 har hittills 78 personer rapporterats avlidna med covid-19, varav 3 var ovaccinerade och 75 var vaccinerade.
Drygt 96 procent av coviddöda var alltså vaccinerade. Detta stämmer till eftertanke.

• Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
tompas11 tompas11 skrev:
De flesta som drabbas av covid-19 i Sverige är vaccinerade. De utgör en kraftig majoritet bland smittade, IVA-vårdade och döda. Över 90 procent av de som rapporterades smittade vecka 51 var vaccinerade. Under vecka 51 har hittills 78 personer rapporterats avlidna med covid-19, varav 3 var ovaccinerade och 75 var vaccinerade.
Drygt 96 procent av coviddöda var alltså vaccinerade. Detta stämmer till eftertanke.
Och hur stor andel av befolkningsgruppen som testas är vaccinerade?
Vaccinationsgraden är mycket högre bland sjukvårdsanställda än genomsnittet och det är ju anställda inom sjuk- och äldreomsorg samt boende på SÄBO och de med hemtjänst som i huvudsak testas.

Hur stor andel av de åldersgrupper som avlider är vaccinerade?
Har du tagit hänsyn till skillnaden mellan att dö med covid och av covid?
Har du tagit hänsyn till hur länge sen de räknade vaccinerades?
Det måste man ju göra eftersom det är välkänt att effekten av vaccinationen, inkl. skyddet mot allvarlig sjukdom och död, avtar med tiden. I Region Stockholm är det bara 68 % av de på äldreboendena som har tagit fem doser och det innebär ju att de boende som inte har vaccinerat sig under hösten inte längre har samma skydd mot allvarlig sjukdom och död som de som har vaccinerat sig under hösten.

Så dina siffror säger inte ett skvatt och kan inte användas som beslutsunderlag och det är något som stämmer till eftertanke.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Förstå betydelsen av
"korrelation är inte kausalitet"

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Jo men den viktigaste indikatorn är då intensivvårdregistret som har en låg ökning.
Så att vaccin hjälper mot svår sjukdom förefaller ju vara övertydligt.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Graf över antalet COVID-19-patienter i intensivvård dagligen, med tidigare och aktuella rapporteringsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:

[länk]

Nej, det visar den inte. Det enda resultat som forskarna anser att den visar är:
Summary: Among 51011 working-aged Cleveland Clinic employees, the bivalent COVID-19 vaccine booster was 30% effective in preventing infection, during the time when the virus strains dominant in the community were represented in the vaccine.
Conclusions. The bivalent COVID-19 vaccine given to working-aged adults afforded modest protection overall against COVID-19, while the virus strains dominant in the community were those represented in the vaccine.
Alltså vaccinering med uppdaterad höstdos medförde en lägre risk att få covid jämfört med de som inte hade vaccinerat sig.

Du verkar ha läst rapporten som fan läser bibeln.

• Gilla
Jonatan79 och 7 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det visar den inte. Det enda resultat som forskarna anser att den visar är:

Alltså vaccinering med uppdaterad höstdos medförde en lägre risk att få covid jämfört med de som inte hade vaccinerat sig.

Du verkar ha läst rapporten som fan läser bibeln.
Studien säger väl vad den säger.

Och den säger att de nya uppgraderade vaccinen har hela 30% relativt skydd (i 3 månader) mot de covidvarianter som var aktuella vid studien. De varianterna cirkulerar ju knappt längre, så skyddet lär vara ännu lägre i praktiken nu.
Och det är såklart valfritt att tycka att det är bra eller inte, men när vaccinen introducerades så var väl kravet minst 50%?

Och även om författarna inte lyfter fram det, så säger de ändå, citat från studien:
”Risk of COVID-19 increased with time since the most recent prior COVID-19 episode and with the number of vaccine doses previously received.”

• Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.