23 433 läst · 427 svar
23k läst
427 svar
Tänker ni ta Covid-19 Boostervaccindosen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 427 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 427 inlägg
Det håller jag inte med om men man måste förstå den inkl. felkällor och då är det ju lämpligt att även se på Socialstyrelsens statistik för att få en mer heltäckande bild.C Chrillechrill skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 966 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 966 inlägg
Det verkar som en del tror att det är fritt fram när man har vaccinerat sig, smittas inte, smittar inte osv. Det är klart att man skall hålla avstånd, inte hosta och nysa rakt ut, tvätta och sprita händerna ofta, hålla sig hemma om man är sjuk osv. Även om man är vaccinerad.pacman42 skrev:
Precis. Pratade med en arbetskollega i förrgår som kom till jobbet trots att hennes son hade Covid...H HEM2121 skrev:
...jag höll en bra distans...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 966 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 966 inlägg
Man undrar ju vad som hänt, varför en del inte använder hjärncellerna. Man blir många gånger frustrerad av en del människors beteende och oförmåga att tänka.pacman42 skrev:
Jo men nu har vi en cocktail med virus som florerar inkl Covid och en karensdag vid sjukdom.H HEM2121 skrev:
Det alla riktiga experter är helt eniga om är att vaccinet hjälper mot svår sjukdom och vi får nog nöja oss med det. Sen är det ju upp till varje företag att uppmana anställda att vara försiktiga med varandra.
Skulle man införa någon form av restriktioner i nuvarande ekonomiska kaos så skulle det vara mycket dåligt, att återinföra en karensdag finns det sannolikt inga pengar till och inget behov heller om alla tar sitt vaccin.
Det finns inga vacciner som skyddar mot sjukdom. Vacciner aktiverar immunförsvaret och beroende på vad det är för virus och hur snabbt det muterar så blir detta skydd olika långvarigt och olika effektivt. Att ett vaccin skulle förvärras skyddet på något sätt känns helt orimligt utifrån hur de fungerar.
OM man skall ha invändningar mot vaccin så är det mot biverkningarna. I de flesta fall är dessa likartade med sjukdom, men mindre allvarliga. Ibland så kan man dock få biverkningar som beror på exempelvis allergier och de hade man inte fått vid sjukdom.
OM man skall ha invändningar mot vaccin så är det mot biverkningarna. I de flesta fall är dessa likartade med sjukdom, men mindre allvarliga. Ibland så kan man dock få biverkningar som beror på exempelvis allergier och de hade man inte fått vid sjukdom.
Jo men det skyddar mot svår sjukdom!pacman42 skrev:Det finns inga vacciner som skyddar mot sjukdom. Vacciner aktiverar immunförsvaret och beroende på vad det är för virus och hur snabbt det muterar så blir detta skydd olika långvarigt och olika effektivt. Att ett vaccin skulle förvärras skyddet på något sätt känns helt orimligt utifrån hur de fungerar.
Sen är det då inget dramatiskt med att få Covid, vanlig influensa eller RS-viruset. Inget att gå omkring att vara orolig över.
Jag var jävligt sjuk första gången jag hade covid. Hade jag varit sjuk en vecka senare så hade jag blivit inlagd, men de hade inte hunnit ändra rekommendationerna rörande inläggning ännu när jag blev sjukP paralun skrev:
Jo jag har haft det två gånger men vi kan inte gå omkring och oroa oss för olika virus.pacman42 skrev:
Däremot så kan alla gå och vaccinera sig.
Jag kommer ta dom doser som rekommenderas.
Har inte blivit sjuk av varken covid eller vaccination men kommer ändå ta det, för det inte är om man blir snorig när man har det som bekymmrar, utan det är som är läskigt är post covid.
Frugan fick ärrbildning i strupen av infektionen sist så hon inte kunde andas, var tvungen att göra en operation. Så det kan bli väldigt tråkigt efter man haft det och har man otur kan det sitta i livet ut.
Har inte blivit sjuk av varken covid eller vaccination men kommer ändå ta det, för det inte är om man blir snorig när man har det som bekymmrar, utan det är som är läskigt är post covid.
Frugan fick ärrbildning i strupen av infektionen sist så hon inte kunde andas, var tvungen att göra en operation. Så det kan bli väldigt tråkigt efter man haft det och har man otur kan det sitta i livet ut.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 966 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 966 inlägg
Man borde säga till denna kvinna och meddela hennes chef så att hon blir hemskickad.pacman42 skrev:
När man står i en kö i en kassa, helt plötsligt har man någon som flåsar en i nacken. Jag frågar vänligt om de har bråttom och i så fall får de gärna gå före mig i kön, men konstigt nog så har ingen bråttom, jag säger då att jag är tacksam om vi kan hålla avstånd för de kan ju inte betala förrän jag har betalat, så de förlorar ingen tid på att hålla avstånd men de blir bara sura och står kvar. Själv håller jag avstånd enl. markeringarna i golvet men då kommer det någon som ska gå före, (har hänt ett par gånger) inte för att gå före utan de tittar frågande på en och jag förklarar då att jag håller avstånd, de ser helt förvirrade ut av mitt svar.
Sen finns det ju också folk som ber om ursäkt för att de glömt att hålla avstånd, det kan ju hända den bäste. Visst det klassas inte som samhällsfarligt sjukdom längre men det finns många som inte har möjlighet av medicinska skäl att inte vaccinera sig och/eller har anhöriga, som inte kan vaccinera sig. Dessa blir helt avskurna från övriga samhället pga en del människor inte kan förstå eller vill förstå. Vad är det som är så svårt att hålla avstånd? Det är inte heller svårt att ta ett par steg åt sidan när man möts, Det är självklart för mig och många andra att hålla sig hemma när man själv eller någon annan har Covidsymtom i hushållet.
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 966 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 966 inlägg
Det är sant men man har ett eget ansvar också. Har kanske möjlighet att jobba hemma, eget rum på arbetet, det finns många alternativ men så klart det är inte alltid möjligt. Anställda som blir smittade och drar hem smitta till familjen, gamla och mycket unga personer som inte är vaccinerade och riskerar att bli väldigt sjuka där spelar ekonomin igen roll. Det är dåligt med det egna ansvaret. Många tänker endast på sig själva och blundar eller förstår inte för vad de kan orsaka.P paralun skrev:Jo men nu har vi en cocktail med virus som florerar inkl Covid och en karensdag vid sjukdom.
Det alla riktiga experter är helt eniga om är att vaccinet hjälper mot svår sjukdom och vi får nog nöja oss med det. Sen är det ju upp till varje företag att uppmana anställda att vara försiktiga med varandra.
Skulle man införa någon form av restriktioner i nuvarande ekonomiska kaos så skulle det vara mycket dåligt, att återinföra en karensdag finns det sannolikt inga pengar till och inget behov heller om alla tar sitt vaccin.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 647 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 647 inlägg
Tagit samtliga vaccindoser som rekommenderats i mitt fall fyra stycken varav den senaste i början på december. Tog även influensavaccinet denna säsong (brukar inte göra det).
Har inte varit sjuk sedan 2017 och har alltså inte haft Covid heller.
Är mycket noga med handhygien och att hålla avstånd och tänker fortsätta vara det.
Har en vän som haft Covid flera gånger och lider svårt av Postcovid.
Inte kul att se!
Lider även med de inom sjukvården som sliter som djur och så har gjort länge nu.
Har inte varit sjuk sedan 2017 och har alltså inte haft Covid heller.
Är mycket noga med handhygien och att hålla avstånd och tänker fortsätta vara det.
Har en vän som haft Covid flera gånger och lider svårt av Postcovid.
Inte kul att se!
Lider även med de inom sjukvården som sliter som djur och så har gjort länge nu.
Min fru som jobbar på covid avdelning hade covid för någon månad sedan och 27 st från hennes avdelning fick covid mao nästan samtliga av hennes kollegor blev sjuka.En del slutade vaccinera sig efter 3 vaccinsprutor och några fått 4 sprutan(brist på personal så det finns några som är äldre en 65 år).Inga av dom som blev sjuka behövde sjukhusvård och alla fick symtom som mindre förkylning.Denna gång klarade jag att inte bli smittad av min fru fast jag inte är vaccinerad.