23 431 läst · 427 svar
23k läst
427 svar
Tänker ni ta Covid-19 Boostervaccindosen?
Så kan det vara. Men sprutorna är inte tvivelaktiga. För många var ju själva sjukdomen på riktigt livsfarlig. Men för sådana som mig, som blir sjuka i max ett dygn av influensa och knappt märker förkylning var Covid-19 inget att bry sig om. Jag har trots det tagit 3 sprutor, för att skydda känsliga personer i min omgivning. Eftersom jag dessutom testat positivt två gånger räknar jag det som att jag fått fem sprutor.C C.Ö skrev:
Jag har hört det ett flertal gånger, dock med brasklappen att man inte vet hur mycket immunitet det ger, sprutan är ju mer kontrollerad.BirgitS skrev:
Du ska ju ta sprutorna för din egen skull, inte andras. Att du smittar ändå visar ju hur dumt det är att resonera som du. Och vi som sade att man smittar ändå blev stämplade som foliehattar i början. Sen visade det sig stämma. Som så mycket annat vi har haft rätt i.Anna_H skrev:Så kan det vara. Men sprutorna är inte tvivelaktiga. För många var ju själva sjukdomen på riktigt livsfarlig. Men för sådana som mig, som blir sjuka i max ett dygn av influensa och knappt märker förkylning var Covid-19 inget att bry sig om. Jag har trots det tagit 3 sprutor, för att skydda känsliga personer i min omgivning. Eftersom jag dessutom testat positivt två gånger räknar jag det som att jag fått fem sprutor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 427 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 427 inlägg
Och där har du fel igen. Det är välkänt att om man är rätt nyligen vaccinerad så har man större chans att inte få covid när man utsätts för viruset än ovaccinerade. Om man inte blir smittad så smittar man inte andra.C C.Ö skrev:
Var extremt tydligt med deltavarianten.
För min egen skull finns som sagt absolut ingen anledning att ta fler sprutor. Jag har tagit tre och haft Covid två gånger. Första gången innan första sprutan, då var jag "småförkyld" en vecka men orkade jobba hela tiden. Andra gången var jag inte sjuk alls, gjorde bara ett test eftersom ena dottern var förkyld och testat positivt, och jag behövde veta om det fanns risk att jag smittade eller inte.C C.Ö skrev:
Medlem
· Halland
· 4 140 inlägg
Normalt sett minskar mängden virus du sprider med vaccinering eftersom du blir mindre sjuk och sjuk under kortare tid. Och statistiskt sett är det en del som pga vaccinering inte utvecklar sjukdomen och därför inte smittar. Om kollektivet är friskare minskar smittbelastningen på alla.C C.Ö skrev: