Tänker ni ta Covid-19 Boostervaccindosen?

• Antal röster
    295
C Chrillechrill skrev:
Studien säger väl vad den säger.

Och den säger att de nya uppgraderade vaccinen har hela 30% relativt skydd (i 3 månader) mot de covidvarianter som var aktuella vid studien. De varianterna cirkulerar ju knappt längre, så skyddet lär vara ännu lägre i praktiken nu.
Och det är såklart valfritt att tycka att det är bra eller inte, men när vaccinen introducerades så var väl kravet minst 50%?

Och även om författarna inte lyfter fram det, så säger de ändå, citat från studien:
”Risk of COVID-19 increased with time since the most recent prior COVID-19 episode and with the number of vaccine doses previously received.”
Ja du, läs det där några gånger till och försök förstå vad det egentligen betyder.

Risken för att få covid ökar alltså över tid även om man tar vaccin, till och med mer om man tar flera vaccindoser. Det är ju fullt logiskt av flera orsaker.

1) Den som tagit vaccin är inte lika försiktig.
2) den som tagit vaccin kommer att få en mindre immunologisk reaktion om den utsätts för smitta än den som inte tagit vaccin som utsätts. Det innebär att den som blir sjuk får bättre försvar mot sjukdom när den tar sig förbi vaccinet. Men å andra sidan så blir den som tagit vaccinet normalt sett inte lika sjuk eftersom immunförsvaret ändå stoppar viruset tidigt till viss del.
3) Vacciner är inget skydd mot att smittas, de är skydd mot allvarlig sjukdom. Om man gör en jämförelse enligt ovan så måste man också avgöra hur sjuk folk blir. Se punkt 2.
4) folk blir lättare sjuka ju längre tid det var sedan de var sjuka förra gången. Detta behöver man ju inte ens kommentera.Men OK, ju längre tid det var sedan man var sjuk, desto mer har viruset förändrat sin RNA...

Egentligen bör man låta alla som inte vill vaccinera sig skippa det. Vi får då en viss förbättring av det naturliga urvalet. Men de skall då inte få träffa folk som av olika anledningar inte kan vaccinera sig. Exempelvis så skall de inte få arbeta inom vården!

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Jo men den viktigaste indikatorn är då intensivvårdregistret som har en låg ökning.
Så att vaccin hjälper mot svår sjukdom förefaller ju vara övertydligt.
[länk]
[bild]
Du får nog utveckla detta lite så att alla förstår.
Efter omikrons intåg vårvintern 2022 så visar Fohm:s siffror till de ovaccinerades fördel med avseende på andel döda av covid.
De siffrorna du hänvisar till visar inte det du skriver. Det är ju förstås bra att det är mindre antal som intensivvårdas pga Covid, det skulle kunna tyda på det du säger. Men det skulle ju också också kunna tyda på en massa andra saker, som t ex att det nu cirkulerar mildare varianter.

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
C Chrillechrill skrev:
Du får nog utveckla detta lite så att alla förstår.
Efter omikrons intåg vårvintern 2022 så visar Fohm:s siffror till de ovaccinerades fördel med avseende på andel döda av covid.
De siffrorna du hänvisar till visar inte det du skriver. Det är ju förstås bra att det är mindre antal som intensivvårdas pga Covid, det skulle kunna tyda på det du säger. Men det skulle ju också också kunna tyda på en massa andra saker, som t ex att det nu cirkulerar mildare varianter.
Och i princip alla har en viss nivå av immunitet. Skicka in dagens virusvarianter i en befolkning utan vaccin och tidigare sjukdom så får du....
....Kina!

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur stor andel av befolkningsgruppen som testas är vaccinerade?
Vaccinationsgraden är mycket högre bland sjukvårdsanställda än genomsnittet och det är ju anställda inom sjuk- och äldreomsorg samt boende på SÄBO och de med hemtjänst som i huvudsak testas.

Hur stor andel av de åldersgrupper som avlider är vaccinerade?
Har du tagit hänsyn till skillnaden mellan att dö med covid och av covid?
Har du tagit hänsyn till hur länge sen de räknade vaccinerades?
Det måste man ju göra eftersom det är välkänt att effekten av vaccinationen, inkl. skyddet mot allvarlig sjukdom och död, avtar med tiden. I Region Stockholm är det bara 68 % av de på äldreboendena som har tagit fem doser och det innebär ju att de boende som inte har vaccinerat sig under hösten inte längre har samma skydd mot allvarlig sjukdom och död som de som har vaccinerat sig under hösten.

Så dina siffror säger inte ett skvatt och kan inte användas som beslutsunderlag och det är något som stämmer till eftertanke.
Du har rätt i att det manar till eftertanke.
Så alla de siffror som Fohm matat oss med går inte att använda som beslutsunderlag varken åt ena eller andra hållet om jag fattat det hela rätt?

C
pacman42 pacman42 skrev:
Ja du, läs det där några gånger till och försök förstå vad det egentligen betyder.

Risken för att få covid ökar alltså över tid även om man tar vaccin, till och med mer om man tar flera vaccindoser. Det är ju fullt logiskt av flera orsaker.

1) Den som tagit vaccin är inte lika försiktig.
2) den som tagit vaccin kommer att få en mindre immunologisk reaktion om den utsätts för smitta än den som inte tagit vaccin som utsätts. Det innebär att den som blir sjuk får bättre försvar mot sjukdom när den tar sig förbi vaccinet. Men å andra sidan så blir den som tagit vaccinet normalt sett inte lika sjuk eftersom immunförsvaret ändå stoppar viruset tidigt till viss del.
3) Vacciner är inget skydd mot att smittas, de är skydd mot allvarlig sjukdom. Om man gör en jämförelse enligt ovan så måste man också avgöra hur sjuk folk blir. Se punkt 2.
4) folk blir lättare sjuka ju längre tid det var sedan de var sjuka förra gången. Detta behöver man ju inte ens kommentera.Men OK, ju längre tid det var sedan man var sjuk, desto mer har viruset förändrat sin RNA...

Egentligen bör man låta alla som inte vill vaccinera sig skippa det. Vi får då en viss förbättring av det naturliga urvalet. Men de skall då inte få träffa folk som av olika anledningar inte kan vaccinera sig. Exempelvis så skall de inte få arbeta inom vården!
Om det stämmer som du skriver att vaccinerade är mer oförsiktiga så är väl det oerhört själviskt av dem, eftersom de då riskerar att smitta mera.

Har du sett några studier på att de nya uppdaterade vaccinerna skyddar mot svår sjukdom?

Att immunitet avtar efter tid är inget konstigt.
Men att det i studien framkommer att ju mer vaccindoser man tagit, desto högre är risken för att få Covid, är det som jag tycker är märkligt. Dels på grund av att de borde ha ett bättre immunsvar mot Covid. Men även på grund av att ju fler doser man tagit, desto kortare bör väl tiden vara från ens sista dos tills studien genomfördes.

Tror att du får försöka hjälpa till mera, så att det blir tydligare, för jag förstår inte. Hur man än vrider och vänder på det faktumet så är det väl ändå inte något som är bra?

Din sista kommentar förstår jag inte heller. Du säger att vaccinen inte är ett skydd mot att smittas, samtidigt som du tycker att ovaccinerade inte skall få arbeta inom vården. Eftersom risken att bli sjuk ökar med fler doser så blir det väl tvärtom?
Det viktiga måste väl vara att man är försiktig och är hemma om man har symtom?

Jag köpte en sån här så behöver inte ta vaccin överhuvudtaget

foliehatt-74436-1.jpg

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Kul att se att religionen lever vidare.

Blodsoppen
Det här att vaccinera skyddar mot svår sjukdom och död är ju bara påhitt. Hur kan det bevisas. Det är en klyscha som folk har blivit itutade när det visade sig att dom inte hjälpte mot varken smitta eller smittspridning.

• Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
K
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Det här att vaccinera skyddar mot svår sjukdom och död är ju bara påhitt. Hur kan det bevisas. Det är en klyscha som folk har blivit itutade när det visade sig att dom inte hjälpte mot varken smitta eller smittspridning.
Har du missat att lägga fram beviset i konspirationstråden, eller insåg du att det inte höll?

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Det enklaste beviset är väl att antalet med svår sjukdom eller död minskade rejält när vaccinationen tog fart, tycker jag? Varför tycker du att så enkel statistik bara är påhitt?

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Det finns bevisat utifrån statistik på inlagda på IVA och antal döda före det att vaccinering påbörjades, jämför gärna 2020 och tiden före vaccination som påbörjades i januari 2021, fram tills idag.
Kollade på FHMs statistik i våras, men här får du länken så du själv kan läsa källmaterialet.
Finns mycket annan kunskap att hämta här.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Blir OT nu men relaterat till historiska sjukdomar och utifrån släktforskning, har lagt en hel del timmar för förstå hur man levde förr, där man kan se hur kunskap inom medicin och vaccination har räddat otroligt många liv bl.a. genom att skydda sig mot difteri, tbc, etc. Farfars bror hade 7 barn 1901 och sista december 1902 var det bara 3 kvar övriga avlidna i difteri, fyra barn 2-12 år unga. I grannbyn dog två av deras kusiner i samma ålder.
Så om ni är tveksamma, läs gärna på lite historia om sjukdomar och kanske hur er egen släkt drabbats, ni behöver inte backa mera än hundra år och stanna kvar på 1900-talet.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det finns bevisat utifrån statistik på inlagda på IVA och antal döda före det att vaccinering påbörjades, jämför gärna 2020 och tiden före vaccination som påbörjades i januari 2021, fram tills idag.
Kollade på FHMs statistik i våras, men här får du länken så du själv kan läsa källmaterialet.
Finns mycket annan kunskap att hämta här.
[länk]
Genetiska analyser visar att dagens virus är ungefär lika farliga som de tidiga versionerna. Det är främst immunitet som ökat som skyddar befolkningen bättre. Samtidigt ger lägre virusdoser idag sjukdom pga snabbare kloning, men detta leder också till att sjukdomen fastnar högre upp i luftvägarna hos de flesta. Smittas man av mycket virus idag (som tar sig långt ned i luftvägarna) så är risken för svår sjukdom lika svår som tidigare då nästan bara de som fick virus djupt blev svårt sjuka.

Jag har son som aldrig känt av viruset alls, trots det har han smittat andra två gånger eftersom han inte fick några symtom. Andra gången jag hade covid hade jag inga symptom alls (eller så var de så svaga att de doldes av annat). Trots detta så smittade jag både fru och dotter.

Första gången jag hade covid då smittade sonen dottern, hon blev lite sjuk (vi fattade dock inte att det var covid), men tillräckligt för att smitta mig så ordentligt att jag behövde besöka akuten för att testa syrenivåerna.

Andra gången så smittades jag med mest troligt vid en operation och jag smittade vidare till sonen som smittade min fru som smittade min dotter. Min fru blev sjukast iom att hon smittades inom familjen innan någon visste att vi var sjuka.

Så hur mycket smitta man får i sig (djupt) är väldigt viktigt och det är här som viruset framförallt beter sig annorlunda. Iom att man lättare får symtom idag så håller man distansen till andra snabbare och därmed så drar folk inte i sig lika mycket av virusen. Men de blir ändå sjuka då man får i sig tillräckligt för att bli sjuk iblvre luftvägarna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Studien säger väl vad den säger.

Och den säger att de nya uppgraderade vaccinen har hela 30% relativt skydd (i 3 månader) mot de covidvarianter som var aktuella vid studien. De varianterna cirkulerar ju knappt längre, så skyddet lär vara ännu lägre i praktiken nu.
Och det är såklart valfritt att tycka att det är bra eller inte, men när vaccinen introducerades så var väl kravet minst 50%?

Och även om författarna inte lyfter fram det, så säger de ändå, citat från studien:
”Risk of COVID-19 increased with time since the most recent prior COVID-19 episode and with the number of vaccine doses previously received.”
Har du läst studien?
I kapitlet Discussion tas det upp varför ditt citat inte kan betraktas som ett resultat, det är helt enkelt alldeles för opålitligt pga. hur studien var upplagd. Så varför köra med lösryckta citat där det framgår av rapporten att det inte stämmer?
Låter mest som att du bara vill misstänkliggöra vaccinet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Det är inte min minnesbild alls när man tar hänsyn till att vaccinationsgraden är mycket högre i de åldersgrupper (över 70 år och allra mest över 80 år) som avlider mest än i hela befolkningen.

https://www.socialstyrelsen.se/stat...ik-om-covid-19/tidigare-publicerad-statistik/

Redan under tredje vågen när bara de på SÄBO och de allra äldsta var vaccinerade så upphörde i stort sett överdödligheten, däremot under tredje vågen var sjukhusen inkl. IVA hårt belastade av folk under 80 år, lika mycket som under andra vågen.

Under fjärde vågen (omikrons första våg) var det lika många på sjukhus som under första och tredje vågen, men mycket färre på IVA, så det är ju inte så att omikron inte gjorde folk allvarligt sjuka.

Så här såg det ut på sjukhusen under omikron:
Statistik över COVID-19 sjukhusvård baserat på vaccinationsstatus. Inkluderar intensivvård. Uppdaterad 2022-04-08.
Mycket kraftig överrepresentation av ovaccinerade med tanke på att en majoritet av befolkningen var vaccinerad.
Socialstyrelsen redovisar ovanstående per åldersgrupp och det går igen i varenda åldersgrupp.

Så att påstå att omikron bara gav milda symtom och att vaccinationen inte förbättrade läget för en massa människor är helt uppenbart felaktigt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.