7 790 läst · 57 svar
8k läst
57 svar
Table saw, två olika märker samma maskin?
Köpte en inca major idag, som antagligen behöver ses över lite skulle jag tro. Finns det nå bra ställe där man kan läsa om sågen, och tips på smarta grejer att se över?
Tänker väl att jag ska börja med att ta isär alla rörliga delar och få dem att löpa smidigt. Tips på detta då jag antar att man inte kan smörja med nånting?
Tänker väl att jag ska börja med att ta isär alla rörliga delar och få dem att löpa smidigt. Tips på detta då jag antar att man inte kan smörja med nånting?
Bilder?carlbanan skrev:Köpte en inca major idag, som antagligen behöver ses över lite skulle jag tro. Finns det nå bra ställe där man kan läsa om sågen, och tips på smarta grejer att se över?
Ett tips är att om det är trögt att höja/sänka bordet så ta inte i, det ska gå lätt. Hamnar ofta sågdamm i spåren och tar man i är det lätt att ha sönder höjningsmekanismen.
Här kommer nå bilder.
Tycker väl att den var lite trög att ändra höjd. Ser ut som att bordet sitter med 3 skruvar per sida. Kommer man åt höjdjusteringen genom att lyfta undan bordet bara?
Alla rörliga delar går väl rätt trögt överlag, så det måste ju fixas. Kan man använda sån där torr smörjning som finns på biltema eller varsomhelst?
Bordet ser ju aningen misshandlat ut också, kan man göra nåt för att snygga till det?
Jag är inte ute efter att få till den superfin, bara så den fungerar så bra som möjligt.
Provade att vicka bordet också, och jag vette fan om jag nånsin kommer våga såga nåt så där. Men det är inget jag räknar med att göra så...
På sista bilden ser det ut som att det fattas nåt, är det något för remdrift eller vad?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tycker väl att den var lite trög att ändra höjd. Ser ut som att bordet sitter med 3 skruvar per sida. Kommer man åt höjdjusteringen genom att lyfta undan bordet bara?
Alla rörliga delar går väl rätt trögt överlag, så det måste ju fixas. Kan man använda sån där torr smörjning som finns på biltema eller varsomhelst?
Bordet ser ju aningen misshandlat ut också, kan man göra nåt för att snygga till det?
Jag är inte ute efter att få till den superfin, bara så den fungerar så bra som möjligt.
Provade att vicka bordet också, och jag vette fan om jag nånsin kommer våga såga nåt så där. Men det är inget jag räknar med att göra så...
På sista bilden ser det ut som att det fattas nåt, är det något för remdrift eller vad?
Sista bilden är där man fäster chucken för långhålsborr.carlbanan skrev:Här kommer nå bilder.
För att lättast komma åt att göra rent runt höjdmekanismen skruva bort plåten som är till vänster om den svarta ratten på näst sista bilden. Och glöm inte lossa på spaken till höger om ratten innan du justerar bordshöjden. Den här plåten alltså.

Logga in
Skapa konto
Bakom där är två spår, som det fastnar en del sågspån i och som kan packa dig rätt rejält. Säg till om jag ska ta för bilder så fixar jag det.
Tack vad snällt, jag säger till om jag inte hittar på.Frustrator skrev:
Vad tror du om att ta isär alla rörliga skenor, göra rent (med vatten?) och sen smörja med sån där dry lube?
Borde fungera, jag tog bara av klingan+sidoskyddet och vände upp och ner på sågen så kom jag åt allt. Borstade med stålborste+skrapade med rakblad för att få loss allt som kakat ihop. Sen gnodde jag in alla glidytor med syltparafin löst i lacknafta. Drylube borde fungera utmärkt.carlbanan skrev:
Gjort rent nu, skenorna går riktigt fint. Att höja och sänka klingan går bättre nu när jag blåst rent i spåren och vevat lite upp och ner.
Däremot verkar det va nå knepigt, har ingen klinga som passar (fick med en ny lös, som var 254 mm). Men när jag provar starta utan klinga, så går den i typ 10 sekunder innan den stänger av sig själv. Det är alltså strömställaren som slår ner på 0 igen. Tycker väl kanske att remmen är aningen slapp också, vet inte riktigt hur pass spänd den ska vara?
Däremot verkar det va nå knepigt, har ingen klinga som passar (fick med en ny lös, som var 254 mm). Men när jag provar starta utan klinga, så går den i typ 10 sekunder innan den stänger av sig själv. Det är alltså strömställaren som slår ner på 0 igen. Tycker väl kanske att remmen är aningen slapp också, vet inte riktigt hur pass spänd den ska vara?
Remmen ska vara lösare än vad man tror, som tumregel. Tycker min fungerar bra, om man trycker på sidan av remmen mitt mellan remskivorna så kan man flytta remmen kanske 2cm innan den stumnar.carlbanan skrev:Gjort rent nu, skenorna går riktigt fint. Att höja och sänka klingan går bättre nu när jag blåst rent i spåren och vevat lite upp och ner.
Har du något slags motorskydd påkopplat? Hur ser strömställare ut?
Redigerat:
Det är en gammal strömställare, med ett vred I/0... Ingen nödstopp eller så.
Det är väldigt svårt att avgöra, men jag tycker den går lite långsamt också.
När den slår av, så kan jag inte starta på en liten stund, typ 30 sekunder eller nåt.
Det är väldigt svårt att avgöra, men jag tycker den går lite långsamt också.
När den slår av, så kan jag inte starta på en liten stund, typ 30 sekunder eller nåt.
Bild på hur den ser ut? Luktar det från motorn? Tycker det låter som ngt slags motorskydd/överbelastningsskydd som löser ut.carlbanan skrev:
Skruvat upp strömställaren och kikat på hur den ser ut inuti?
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Verktyg, Maskiner & Fordon