7 783 läst · 57 svar
8k läst
57 svar
Table saw, två olika märker samma maskin?
Här kommer lite bilder.
Remmen sitter ungefär så som du beskrev, så det är nog inge problem. Var mycket spån och skit i strömställaren som jag blåste bort.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Remmen sitter ungefär så som du beskrev, så det är nog inge problem. Var mycket spån och skit i strömställaren som jag blåste bort.
På översta bilden, ner i höger hörn sitter en liten rund platta med siffror på, där står det hur stor last brytaren tillåter innan den bryter. Hur kraftig är motorn?
Testa att koppla av remmen och se hur motorn beter sig olastad.
Motorn är på 1,1 kw och den runda plattan vet jag inte riktigt men skulle gissa att det är en liten pil mitt emellan 3,0 och 3,6 (syns på bilden om man zoomar).
Kan testa ta loss Remmen imorrn, måste dra sladd en bit då jag har uttaget utanför garaget.
Kan testa ta loss Remmen imorrn, måste dra sladd en bit då jag har uttaget utanför garaget.
Provade ta bort remmen och starta, men nu händer ingenting alls. Har ingen annan maskin att prova med heller. Tänker att jag bör prova det för att säkerställa att felet inte ligger i uttag eller kabel?
Här kommer lite mer bilder.
Förlängningskabel
Kontakt
Ska det se ut så här? Tycker det ser lite suspekt ut?
Här kommer lite mer bilder.
Förlängningskabel

Logga in
Skapa konto
Kontakt

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ska det se ut så här? Tycker det ser lite suspekt ut?
du har en 3 fas maskin, kan vara så att du har en fas fel, du ser att det står 'fasväxlare' på förlägningskabeln, det kan vara så att förra ägaren hade fel i sitt 3 fas uttag å valde att ha en fasväxlare (den skiftar 2 faser) istället för att fixa det i uttaget. Testa utan förlägningskabeln/fasväxlaren är mitt första tips.
Ok, kan man ha skadat motorn om det är på det viset?
Igår så startade den, men la av och idag så startar den inte alls. Alltså, uttaget jag har sitter på utsidan av garaget, och är aldrig använt. Dock installerat av elektriker i samband med husbygget för 4 år sen drygt. Kabeln hade jag sedan tidigare, vet dock inte vad den använts till, jag har själv aldrig använt den.
Kan givetvis prova sågen direkt i uttaget, men då lär nog det här monsunregnet avta.
Igår så startade den, men la av och idag så startar den inte alls. Alltså, uttaget jag har sitter på utsidan av garaget, och är aldrig använt. Dock installerat av elektriker i samband med husbygget för 4 år sen drygt. Kabeln hade jag sedan tidigare, vet dock inte vad den använts till, jag har själv aldrig använt den.
Kan givetvis prova sågen direkt i uttaget, men då lär nog det här monsunregnet avta.
okay, testa utan kabeln först, den kan bli skadad, men kräver oftast lite drifttid, man brukar märka det på att maskinerna snurrar åt fel håll, fått en bergvärmepumps kompressor förstörd på det sättet. Det beror på maskinen om den kan snurra bakåt eller ej. Den kanske har ett skydd mot det som du måste återställa före den startar igen
Testa att helt koppla förbi brytaren, med sladd direkt från motorn till uttaget.
Köpte ny sladd på biltema idag. Sätter i kontakten och motor går som den ska, verkar det som, förutom att den går åt fel håll. Den snurrar alltså bort från mig, mot klyvkniven. Hade remmen bortplockad.
Är det enda riktiga nu att kontrollera så att kablar och strömställare är korrekt kopplat?
Är det enda riktiga nu att kontrollera så att kablar och strömställare är korrekt kopplat?
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hjälp med kap/gersåg som kapar snett.
Verktyg, Maskiner & Fordon