7 783 läst · 57 svar
8k läst
57 svar
Table saw, två olika märker samma maskin?
Har inte provat nå mer, men är inte det här konstigt? Så här ser maskinens kontakt ut.
Och i strömbrytaren så är svartvit, röd och svart fastsatta. Blå är klippt och gröngul är ditsatt.
Det kan ju alltså bara vara en tråd som det går ström genom? Eftersom röd och svart ligger löst i kontakten?
Nåväl, ska anlita en elektriker till lite annat så småningom, så jag tror han får lösa det här åt mig också.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och i strömbrytaren så är svartvit, röd och svart fastsatta. Blå är klippt och gröngul är ditsatt.
Det kan ju alltså bara vara en tråd som det går ström genom? Eftersom röd och svart ligger löst i kontakten?
Nåväl, ska anlita en elektriker till lite annat så småningom, så jag tror han får lösa det här åt mig också.
På bilden kan man se att kabelns ytterhölje har halkat ur dragavlastningsklämman så att kabeln belastat och ryckt ut trådarna ur kontaktblocket. Det är bara att göra om anslutningarna i kontakten. Det får aldrig finnas dragkrafter på anslutningstrådarna inne i kontakten. All dragkraft måste tas upp av dragavlasningsklämman som måste klämma runt ytterhöljet på kabeln.
Tack för alla svar.
Nu funkar den, antar jag (har ingen klinga som passar). Motorn går för fullt, och åt rätt håll.
Var haveri i kontakten, plus i strömbrytaren. En bekant som har lite mer koll än mig fixade till det.
Vad rekommenderas för klingor då? Funderar på att beställa dessa http://www.axminster.co.uk/axcaliber-contract-250mm-tct-saw-blades-package-deal-717420
Nu funkar den, antar jag (har ingen klinga som passar). Motorn går för fullt, och åt rätt håll.
Var haveri i kontakten, plus i strömbrytaren. En bekant som har lite mer koll än mig fixade till det.
Vad rekommenderas för klingor då? Funderar på att beställa dessa http://www.axminster.co.uk/axcaliber-contract-250mm-tct-saw-blades-package-deal-717420
Håller på att försöka ställa in sågen ordentligt, men har stött på ett problem. Upplever att bordet glappar lite, trots att det är låst.
När jag låser bordet i plant läge, så får jag en diff på ca 0,5mm på 7 cm mot klingan r jag försöker få det i 90 grader.
Men något som är värre är att bordet glappar i låst läge, jag kan genom att pressa bordet till vänster om klingan, få klingan att ta i bordet.
Jag kan åtgärda glappet och samtidigt få till exakt 90 grader genom att kila fast bordet, men det känns inge vidare.
Jag antar att man kan ta loss de båda skruvarna på var sida och lyfta bort bordet, tänker att man kanske kan göra rent och ev gänga i de lite mer så de nyper fast bättre? Eller är det något annat i själva mekanismen kring det lutbara bordet som borde ses över?
När jag låser bordet i plant läge, så får jag en diff på ca 0,5mm på 7 cm mot klingan r jag försöker få det i 90 grader.
Men något som är värre är att bordet glappar i låst läge, jag kan genom att pressa bordet till vänster om klingan, få klingan att ta i bordet.
Jag kan åtgärda glappet och samtidigt få till exakt 90 grader genom att kila fast bordet, men det känns inge vidare.
Jag antar att man kan ta loss de båda skruvarna på var sida och lyfta bort bordet, tänker att man kanske kan göra rent och ev gänga i de lite mer så de nyper fast bättre? Eller är det något annat i själva mekanismen kring det lutbara bordet som borde ses över?
Det är samma skruvar som när det packas sågspån i spåren gör att höjningsmekanismen pajar. Har börjat fundera på om det går att täcka med ngt.
Mycket som inte går bra nu... Blev så nöjd över att fått till bordet och alla vinklar, så jag tänkte provsåga lite nu. Då visar det sig att det är helt omöjligt att få remmen att sitta kvar mer än drygt ett par sekunder...
Har någon form av "orginalbord" till, där man kan höja och sänka motorn i vinkel (bedrövlig förklaring). Tänker att man skulle försöka sänka en aning så remmen blir lite mer sträckt. Som det är nu så drar remmen snett hur noga jag än trär på den. Tips?
Har någon form av "orginalbord" till, där man kan höja och sänka motorn i vinkel (bedrövlig förklaring). Tänker att man skulle försöka sänka en aning så remmen blir lite mer sträckt. Som det är nu så drar remmen snett hur noga jag än trär på den. Tips?
Jag har lossat skruven som sitter i vinkeln, så att motorns egen tyngd sträcker remmen.carlbanan skrev:Mycket som inte går bra nu... Blev så nöjd över att fått till bordet och alla vinklar, så jag tänkte provsåga lite nu. Då visar det sig att det är helt omöjligt att få remmen att sitta kvar mer än drygt ett par sekunder...
Har samma tjusiga orginalbord misstänker jag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Tjänster
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hjälp med kap/gersåg som kapar snett.
Verktyg, Maskiner & Fordon