34 385 läst · 125 svar
34k läst
125 svar
Ta med solceller vid flytt
Jag har rött tegeltak och kan bara hålla med😁😁Magnus E K skrev:Ingen har nämnt vad det är för typ av tak, vilket är helt avgörande för om solpanelerna är värdehöjande eller värdesänkande:
* Rött tegeltak: värdesänkande då solpanelerna förfular rejält
* Svart/brunt/grönt tegel-/betongtak: något värdehöjande då det är lika fult utan som med och man får lite gratis ström
* Eternittak: kraftigt värdesänkande då du kommer oroa dig för vart allt asbestdamm från monteringen tog vägen
* Plåttak: värdehöjande då det bör minska problemet med buller vid regn/solsken och ändå oftast är fult
* Vasstak: värdehöjande då det minskar läckagerisken något
* Glastak: kraftigt värdesänkande då det minskar ljusinsläppet
Toapapper?Nissens skrev:
Precis besiktningsmännens resonemang. De vill borra ett enormt hål i golvet för att mäta fukt. Och har en korkbit för att täta.S SueCia skrev:
Jag är ännu värre. Jag tar med mig möblerna.A August Eriksson skrev:
Övervakningskamerorna får dock sitta kvar. Antar att de sänker värdet då de anses förfula.
Den stora kostnaden är arbetskraftskostnad i Sverige. Panelerna i sig är inte så dyra. Stora inslag av kapitalism i andra länder gör att tillverkningskostnad reduceras årligen och att verkningsgrad åker upp. Det talar för att de bör sitta kvar.Johan Frykendahl skrev:Hejsan,
Jag har en solcellsanläggning installerad 2022 och kommer flytta till ett annat hus i vår.
Nuvarande hus skall alltså säljas, det är påkostat och i området finns ett ”tak” för vilka priser man kan få ut. Därmed kanske man inte riktigt kan få utväxling / få så mkt extra betalt för solcellerna. Att köpa en ny anläggningen till nya villan är dessutom mkt dyrare idag jämfört med när jag köpte anläggningen.
Jag undrar därför om det är en rimlig idé att flytta hela anläggningen? Det är ca 40 paneler det handlar om.
Vad kan arbetet kosta om man köper in tjänsten ?
En annan sak är att med panelerna kan du uppvisa lägre driftskostnad. Vilket gör att en del köpare som tittar på månadskostnad är villiga att betala mer. Tar du bort panelerna bör du justera upp driftskostnad med kostnaden för att köpa den el du producerat själv.
Du tänker helt galet, det blir ingen bra affär för dig att plocka ner och sätta upp på ditt nya hus, och att sälja ditt nuvarande hus med tillägget att du skall plocka ner solcellerna är ju fishy.Johan Frykendahl skrev:Hejsan,
Jag har en solcellsanläggning installerad 2022 och kommer flytta till ett annat hus i vår.
Nuvarande hus skall alltså säljas, det är påkostat och i området finns ett ”tak” för vilka priser man kan få ut. Därmed kanske man inte riktigt kan få utväxling / få så mkt extra betalt för solcellerna. Att köpa en ny anläggningen till nya villan är dessutom mkt dyrare idag jämfört med när jag köpte anläggningen.
Jag undrar därför om det är en rimlig idé att flytta hela anläggningen? Det är ca 40 paneler det handlar om.
Man kan ju undra om alla solceller håller för flytt. Risk att de skadas vid nedmontering t ex. Vi har ju sett fantastiska installationer 😉. Låt installerade solceller vara kvar där de sitter.
Jag tycker du ska slå dessa tankar ut skallen fortare än blixten.S sjoelund skrev:Bidraget för solceller är bara 20% på material och arbetskostnader. Du kan välja det eller 30% på arbetskostnader och resultatet blir ganska lika. Om du installerar batteri får du 50% på växelriktaren och batteriet, så det är egentligen bara med batteriet som man har kännbart bättre bidrag än med ROT.
Men du kanske har rätt i att man inte får det för rivningen. Finns ju folk här inne som påstår att det höjer värdet att ta bort solcellerna så då borde man ju få ROT
Det är ju precis så som någon skriver här, sniket, gnidet eller vad du vill använda för adjektiv på dina planer.
Jag har precis satt upp en markbunden solcellsanläggning. Skulle jag flytta till våren skulle jag aldrig komma på tanken att ta med den även om det fanns plats för den i mitt nya boende.
Förhoppningsvis är din anläggning optimerad för just ditt nuvarande hus med allt vad det innebär. Låt den sitta där den gör bäst nytta.
Det nya huset har sannolikt en annan elförbrukning där du är i behov av en annan anläggning som i bästa fall är billigare alt större om du skaffar elbil.
Att köpa hus är en stor ekonomisk affär, så sammantaget utgör kostnaden för en solcellsanläggning en väldigt liten del om du väljer att montera en sådan på det nya huset.
En annan aspekt är ju den kommande midsommarfester 2025 i ditt nuvarande boende. Vad tror du händer när din granne efter 2 snapsar berättar för nya ägaren att du monterade ner din solcellsanläggning innan du sålde till honom?
Du lär få ett samtal på midsommardagen!
Mitt råd, slå ditt tillfälliga tankespår ur huvudet för ett problemfritt liv och investera i en ny spännande och ännu modernare anläggning till ditt nya boende än vad du redan har. Finns ett stort utbud på auktionssajterna för nästan inga pengar alls.
Lycka till!
Johan Frykendahl skrev:Hejsan,
Oavsett om den faktiska ekonomin bakom solceller är sund eller inte så verkar det som att mäklare i nutid värderar hus med solceller högre än utan. Detta leder då till en administrativ fördel som kan nyttjas när man tar lån bland annat.D daVinci skrev:
Om 5 år när alla fuskbyggda anläggningar orsakar läckande tak kommer det istället vara en risk som måste hanteras.
Fel!M maxmsm skrev:
Jag har solceller och det jag säljer sparas hos min elleverantör som sedan används för att betala den el jag köper när solen inte lyser. Det är som att sätta in pengar på banken när du tjänat mycket och tar ut dem när du tjänat lite. På så vis blir inkomsten jämn. På samma sätt är det med solceller, man sätter in elen på elnätbanken när solen lyser och tar ut elen när solen inte lyser. Problemet för mig är dock att det blir mer pengar hos leverantören än vad jag köper el för så snart får jag nog be om en utbetalning.
Installerade solcellerna för 8 år sedan och har inte haft en enda elräkning sedan dess. Om jag inte haft solceller skulle jag fått punga ut med runt 200.000kr i elräkningar, det är nu en förtjänst. Jag betalade ca 100.000 för anläggningen så den betalade sig på 4 år. Jag värderade huset före och efter installationen. Efter installationen ökade värdet på huset med ca 300.000kr. Det var då det.
https://www.vattenfall.se/fokus/solceller/solceller-okar-vardet-pa-huset/Att sätta solceller på taket ökar värdet på ditt hus. Det visar en studie från Sveriges lantbruksuniversitet, och flera uppföljande undersökningar.
En uppföljande analys från 2023 visar på en ännu hörgre värdehöjning: 250 000 kr i genomsnitt. Den kan ställas gentemot en genomsnittliga investeringskostnad för solceller på 137 000 kr, konstateras i rapporten.
Låt de sitta kvar! Värdet på huset kan öka med 250.000kr med solceller.Johan Frykendahl skrev:Hejsan,
https://www.vattenfall.se/fokus/solceller/solceller-okar-vardet-pa-huset/
Surt sa räven (solcellsförnekarna). Min anläggning har hittills producerat 105000 kWh. Installerades 2017 och kostade efter bidrag 150000:-.
Sett till garanti så bör anläggningen producera el i ca 15-18 år ytterligare. Märker ännu ingen nedgång i effektivitet hos panelerna. När de tjänat ut så lär det inte vara någon större kostnad att byta ut dem eftersom aluskenorna de är fästa på lär hålla för ytterligare 25 år. Elpriset lär inte sjunka särskilt mycket i framtiden vid en kommande försäljning av huset tror jag inte det är en nackdel att skriva i energideklarationen att driftkostnaderna för uppvärmning och varmvatten är ca 3000:-/år (15000 elproduktion-17000 elförbrukning) i ett 250 m2 stort hus i Norrbotten. Har dessutom ett 50 m2 stort garage som värms med luftvärmepump och ett spabad. Jordvärme med värmepump bidrar till låg förbrukning.
Sammantaget, min bästa investering jag gjort och då har det hunnit bli många genom åren.
Sett till garanti så bör anläggningen producera el i ca 15-18 år ytterligare. Märker ännu ingen nedgång i effektivitet hos panelerna. När de tjänat ut så lär det inte vara någon större kostnad att byta ut dem eftersom aluskenorna de är fästa på lär hålla för ytterligare 25 år. Elpriset lär inte sjunka särskilt mycket i framtiden vid en kommande försäljning av huset tror jag inte det är en nackdel att skriva i energideklarationen att driftkostnaderna för uppvärmning och varmvatten är ca 3000:-/år (15000 elproduktion-17000 elförbrukning) i ett 250 m2 stort hus i Norrbotten. Har dessutom ett 50 m2 stort garage som värms med luftvärmepump och ett spabad. Jordvärme med värmepump bidrar till låg förbrukning.
Sammantaget, min bästa investering jag gjort och då har det hunnit bli många genom åren.
”Taket” är väl som jag förstår det för bostaden? Om det är en vettig köpare borde du väl kunna ha kvar anläggningen på taket, men vara tydlig med att den inte ingår i huspriset och sedan sälja den till köparen ”vid sidan av”?
Så slipper du allt krångel
Så slipper du allt krångel
Det var lite av det konstigaste jag hört…Johan Frykendahl skrev:Hejsan,
Varför satte du upp solcellerna i första taget?
Om du anser att det var en (1) dålig investering så låt det stanna vid 1..
Det är inte många som läser hela tråden...
TS har ju TVÅ gånger skrivit i att han landat i att låta panelerna sitta kvar!?!
TS har ju TVÅ gånger skrivit i att han landat i att låta panelerna sitta kvar!?!