M maxmsm skrev:
Ok, du får alltså en viss summa för din producerade el när den produceras in på ditt "konto" och får betala aktuellt pris vid tiden när du tar ut din "besparing", är det rätt uppfattat?
Aktuellt spotpris vid varje tillfälle + 10 öre. Har timdebitering.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Kan du kvitta jämt med el producerad vid minuspris med el som kostar 5kr/kWh?
Vilket elbolag är detta eller nätägare?
Ingen kvittar utan man har kr innestående, jag klarar mig en bit in i januari på det jag har hos elbolaget från i år.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J Jazza1 skrev:
Aktuellt spotpris vid varje tillfälle + 10 öre. Har timdebitering.
Stefan N Stefan N skrev:
Ingen kvittar utan man har kr innestående, jag klarar mig en bit in i januari på det jag har hos elbolaget från i år.
Men elbolaget betalar aldrig ut pengarna för den "köpta" elen utan den får man "låna ut" gratis då?

tommib tommib skrev:
Så länge du är tydlig med att anläggningen inte kommer ingå i husköpet så är det väl ok.

Jag hade inte köpt ett hus där det står att en solcellsanläggning har demonterats. Det man kan fundera på är väl om du skulle lämna monteringshårdvaran och bara ta panelerna men jag håller med Kentvirulent om känslan av snikenhet.
OBS VI TAR MED OSS VITVAROR OCH LADDBOX I FLYTT.

Ove Sundberg säljer kåk :-D

M maxmsm skrev:
Men elbolaget betalar aldrig ut pengarna för den "köpta" elen utan den får man "låna ut" gratis då?
Man kan få ut men det är inget jag orkar bry mig om. Tror nåt bolag betalar ut om det överstiger ett visst belopp.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Glöm inte att göra en ny energideklaration, med solceller kommer du nog ner till B eller A och får då rabatt på lånet. Ifall det är i Sthlm kan det vara rätt mycket värt och då höja värdet på huset. Jag gick från C till B och fick då 0,1% rabatt på lånet utöver förhandlade priset.
Hela 250 kr per månad vid ett bolån på 3 msek. Borde ju verkligen dubbla priset på kåken!! Du och frugan har ju då över till en middag på Donken VARJE månad :)

M maxmsm skrev:
Jag har svarta glaserade tegelpannor och trots den svarta färgen så skulle solpaneler vara våldsamt förfulande ändå.
Prioriterar man att det skall vara snyggt så får man nog låta bli att sätta dit solpaneler.

Och det kan även bli så att man får ta bort huset också iom att det inte är snyggt. Man vill ju inte att själva huset skall förfula tomten.

Man får väl smälla upp ett tält och sova i på natten och ha det hos shurgard på dagarna. Det viktiga är ju att det är snyggt.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
OBS VI TAR MED OSS VITVAROR OCH LADDBOX I FLYTT.

Ove Sundberg säljer kåk :-D
Skulle jag säjla detta huset så ingår inte laddaren, den kopplas i ett trefasuttag och är inte fast monterad.

D daVinci skrev:
Och det kan även bli så att man får ta bort huset också iom att det inte är snyggt. Man vill ju inte att själva huset skall förfula tomten.
Eller så ser man till att ha snygga byggnader på sin fastighet. Tycker det är det mest naturliga. 😀

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Skulle jag säjla detta huset så ingår inte laddaren, den kopplas i ett trefasuttag och är inte fast monterad.
Så länge det man vill ta med sig inte är med på visningen eller i någon beskrivning, så bör det inte vara några problem som helst.

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Hela 250 kr per månad vid ett bolån på 3 msek. Borde ju verkligen dubbla priset på kåken!! Du och frugan har ju då över till en middag på Donken VARJE månad :)
För min del blir det 7000 per år, troligtvis blir den delen större än andelen såld el

Mats-S
S SueCia skrev:
pannorna kanske urkapade för stativen
Nej, betongpannorna påverkas inte av en demontering, dom modifieras inte när man monterar panelerna.

Mats-S
Nissens Nissens skrev:
Solcellerna är värdesänkande som jag ser det.
Tror inte det är en generell uppfattning, men givetvis ska du ha din uppfattning när du kollar/budar på hus.
Men vad är det som är negativt med att det på taket sitter paneler som ger energi?

Estetisk, ja beroende på hur panelerna är monterade, kan se helt ok ut på vissa hus.

• Gilla
johanxx_
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
För min del blir det 7000 per år, troligtvis blir den delen större än andelen såld el
Ok då sitter du med nära 9 msek i lån?

Har man lån i den sizen tänker jag att några 100 i månaden är rätt obetydligt

D daVinci skrev:
Så länge det man vill ta med sig inte är med på visningen eller i någon beskrivning, så bör det inte vara några problem som helst.
Så länge laddaren är kopplad till ett vägguttag så ingår den inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.