Nissens Nissens skrev:
Jag tycker precis tvÀrtom, som köpare skulle jag vara glad att slippa elÀndet.
😼

• Tak med solpaneler och golfbollar pĂ„ ett hus nĂ€ra en golfbana.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Å andra sidan fĂ„r TS i sĂ„ fall betala en ny mycket dyrare anlĂ€ggning utan att fĂ„ tillbaka pengarna för den billigare anlĂ€ggningen TS redan har betalt. Dvs betala för 2 anlĂ€ggningar och fĂ„ 1.
HĂ„ller helt med!
Dessutom sÄ tycker jag du skall ta in nÄgra offerter pÄ en ny anlÀggning dÄ min bild Àr att det Àr inte dyrare idag sÄ det kommer bli en besparing för dig att plocka ner, montera upp och ÄterstÀlla efter anlÀggningen.

Är inte solceller bygglovspliktiga? Behöver man isf nytt bygglov för att ta bort dom?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Är inte solceller bygglovspliktiga? Behöver man isf nytt bygglov för att ta bort dom?
I de allra flesta fall sÄ har kommunerna undantagit solcelelr frÄn bygglovsplikt sÄ lÀnge de monteras plant mot taket.
Undantag finns i skyddad bebyggelse men Àr ganska ovanligt.

L Ladreva skrev:
HĂ„ller helt med!
Dessutom sÄ tycker jag du skall ta in nÄgra offerter pÄ en ny anlÀggning dÄ min bild Àr att det Àr inte dyrare idag sÄ det kommer bli en besparing för dig att plocka ner, montera upp och ÄterstÀlla efter anlÀggningen.
Glömde ett viktigt ord..
Dessutom sÄ tycker jag du skall ta in nÄgra offerter pÄ en ny anlÀggning dÄ min bild Àr att det Àr inte dyrare idag sÄ det kommer inte bli en besparing för dig att plocka ner, montera upp och ÄterstÀlla efter anlÀggningen.

K Kalbygge skrev:
Fel!
Jag har solceller och det jag sÀljer sparas hos min elleverantör som sedan anvÀnds för att betala den el jag köper nÀr solen inte lyser. Det Àr som att sÀtta in pengar pÄ banken nÀr du tjÀnat mycket och tar ut dem nÀr du tjÀnat lite. PÄ sÄ vis blir inkomsten jÀmn. PÄ samma sÀtt Àr det med solceller, man sÀtter in elen pÄ elnÀtbanken nÀr solen lyser och tar ut elen nÀr solen inte lyser. Problemet för mig Àr dock att det blir mer pengar hos leverantören Àn vad jag köper el för sÄ snart fÄr jag nog be om en utbetalning.
Installerade solcellerna för 8 Är sedan och har inte haft en enda elrÀkning sedan dess. Om jag inte haft solceller skulle jag fÄtt punga ut med runt 200.000kr i elrÀkningar, det Àr nu en förtjÀnst. Jag betalade ca 100.000 för anlÀggningen sÄ den betalade sig pÄ 4 Är. Jag vÀrderade huset före och efter installationen. Efter installationen ökade vÀrdet pÄ huset med ca 300.000kr. Det var dÄ det.

[lÀnk]
Detta lÄter mycket intressant och jag har aldrig hört detta tidigare.
Hur lÀnge kan detta sparas?
Kan du kvitta jÀmt med el producerad vid minuspris med el som kostar 5kr/kWh?
Vilket elbolag Àr detta eller nÀtÀgare?

• Gilla
Diggler och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Oavsett om den faktiska ekonomin bakom solceller Àr sund eller inte sÄ verkar det som att mÀklare i nutid vÀrderar hus med solceller högre Àn utan.
Mja, men mÀklarna har vÀl exakt inget med den saken att göra.
Det Àr de köpare som kan/vill betala mest som bestÀmmer prisnivÄerna.

Och köparna har uppenbarligen bestÀmt sig för att lÀgre driftskostnad Àr ett skÀl att pynta lite mer.
Och uppenbarligen skiter dom fullstÀndigt i att en del inte uppfattar solpaneler som "snyggt".

(Har för övrigt en granne som tycker att det med "snyggt" Àr viktigt. Och som nu brÀnt ca 2 mille pÄ att göra huset snyggare. Det mesta helt onödigt).

M merbanan skrev:
Detta leder dÄ till en administrativ fördel som kan nyttjas nÀr man tar lÄn bland annat.
Det leder vÀl till ett högre pris som gör att köparna mÄste lÄna mer och att vissa köpare dÀrmed ryker som potentiella köpare. Finns mer Àn en aspekt.

M merbanan skrev:
Om 5 Är nÀr alla fuskbyggda anlÀggningar orsakar lÀckande tak kommer det istÀllet vara en risk som mÄste hanteras.
Finns det nÄgon grund för detta?
Eller Àr det bara kÀnslomÀssiga övertygelser?

Kommer ihÄg nattmösseprataren Cornucopia som för 10 Är sedan menade att nyproduktionen dÄ bara skulle hÄlla i 10 Är, och husen skulle rasa ihop efter 10 Är. Eftersom de var sÄ fuskigt och kasst byggda. Vet inte om vi ser sÄ mÄnga 10 Äriga ihoprasade hus nu.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Tror TS landat i rÀtt beslut att lÄta panelerna sitta kvar.

Ytterligare en grej som borde göra beslutet Ànnu enklare Àr logistikfrÄgan. Att köra extra flyttlass med paneler man inte har emballaget kvar till utan att de gÄr sönder krÀver ocksÄ tid/energi/pengar. Och var ska de ligga över vintern innan de kommer upp pÄ sitt nya tak?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Ingen har nÀmnt vad det Àr för typ av tak, vilket Àr helt avgörande för om solpanelerna Àr vÀrdehöjande eller vÀrdesÀnkande:

* Rött tegeltak: vÀrdesÀnkande dÄ solpanelerna förfular rejÀlt
* Svart/brunt/grönt tegel-/betongtak: nÄgot vÀrdehöjande dÄ det Àr lika fult utan som med och man fÄr lite gratis ström
* Eternittak: kraftigt vÀrdesÀnkande dÄ du kommer oroa dig för vart allt asbestdamm frÄn monteringen tog vÀgen
* PlÄttak: vÀrdehöjande dÄ det bör minska problemet med buller vid regn/solsken och ÀndÄ oftast Àr fult
* Vasstak: vÀrdehöjande dÄ det minskar lÀckagerisken nÄgot
* Glastak: kraftigt vÀrdesÀnkande dÄ det minskar ljusinslÀppet
Jag har svarta glaserade tegelpannor och trots den svarta fÀrgen sÄ skulle solpaneler vara vÄldsamt förfulande ÀndÄ.

M maxmsm skrev:
Jag har svarta glaserade tegelpannor och trots den svarta fÀrgen sÄ skulle solpaneler vara vÄldsamt förfulande ÀndÄ.
Det dÀr Àr bara nÄn fix idé. Om panelerna Àr fula eller ej beror helt pÄ installationen. Folk gnÀller pÄ "fula" solpaneler men sÀtter gÀrna en studsmatta i trÀdgÄrden

Rabbithole Rabbithole skrev:
Det dÀr Àr bara nÄn fix idé. Om panelerna Àr fula eller ej beror helt pÄ installationen. Folk gnÀller pÄ "fula" solpaneler men sÀtter gÀrna en studsmatta i trÀdgÄrden
Ingen ful studsmatta i vÄr trÀdgÄrd som förfular.

M maxmsm skrev:
Detta lÄter mycket intressant och jag har aldrig hört detta tidigare.
Hur lÀnge kan detta sparas?
Kan du kvitta jÀmt med el producerad vid minuspris med el som kostar 5kr/kWh?
Vilket elbolag Àr detta eller nÀtÀgare?
All el jag sÀljer under sommarmÄnaderna minus det som jag köper finns som en pott pengar hos elleverantören och nÀr jag köper mer Àn jag sÀljer nÀr hösten kommer sÄ dras det pengar frÄn den samlade potten. Jag brukar fÄ börja betala nÀr decemberfakturan kommer. Sedan överstiger försÀljningen inköpt el nÀr april kommer. DÀrefter kommer en Äterbetalning i samband med att slutskattebeskedet kommer i maj med 60 öre för varje sÄld kWh under Äret.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
J Jazza1 skrev:
All el jag sÀljer under sommarmÄnaderna minus det som jag köper finns som en pott pengar hos elleverantören och nÀr jag köper mer Àn jag sÀljer nÀr hösten kommer sÄ dras det pengar frÄn den samlade potten. Jag brukar fÄ börja betala nÀr decemberfakturan kommer. Sedan överstiger försÀljningen inköpt el nÀr april kommer. DÀrefter kommer en Äterbetalning i samband med att slutskattebeskedet kommer i maj med 60 öre för varje sÄld kWh under Äret.
Ok, du fÄr alltsÄ en viss summa för din producerade el nÀr den produceras in pÄ ditt "konto" och fÄr betala aktuellt pris vid tiden nÀr du tar ut din "besparing", Àr det rÀtt uppfattat?

Rabbithole Rabbithole skrev:
Om panelerna Àr fula eller ej beror helt pÄ installationen.
DÄ skulle jag gÀrna vilja se en bild pÄ en installation dÀr huset inte blev fulare.

• Älska
maxmsm
  • Laddar…
Glöm inte att göra en ny energideklaration, med solceller kommer du nog ner till B eller A och fÄr dÄ rabatt pÄ lÄnet. Ifall det Àr i Sthlm kan det vara rÀtt mycket vÀrt och dÄ höja vÀrdet pÄ huset. Jag gick frÄn C till B och fick dÄ 0,1% rabatt pÄ lÄnet utöver förhandlade priset.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.