pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men inte solcellsbidragen. Sedan får du väl inte ROT för rivningen av den gamla? Men det är nog en tolkningsfråga
Bidraget för solceller är bara 20% på material och arbetskostnader. Du kan välja det eller 30% på arbetskostnader och resultatet blir ganska lika. Om du installerar batteri får du 50% på växelriktaren och batteriet, så det är egentligen bara med batteriet som man har kännbart bättre bidrag än med ROT.

Men du kanske har rätt i att man inte får det för rivningen. Finns ju folk här inne som påstår att det höjer värdet att ta bort solcellerna så då borde man ju få ROT ;)

Skymag Skymag skrev:
Risken är att värdet på huset ökar över tid samt att de kommer generera gratis ström till dig nu och framöver. Alla som äger hus med solceller gynnas då vi går mot mer och mer elektrifiering 🙂.
Mitt hus och mitt liv behöver mest el på det kalla mörka halvåret, vad är det då som är så bra med att ha dessa solceller som producerar när jag dels har ett väldigt litet behov av el och den el som finns är nästan gratis och ibland så är det även så att priset ligger på minus?
Varför ska jag lägga några hundratusen för detta som dessutom förfular mitt hus enormt?

Jag är fullt medveten om att det finns andra kostnader som är konstanta vid användande av el från nätet.

• Gilla
Box of rain och 4 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Mitt hus och mitt liv behöver mest el på det kalla mörka halvåret, vad är det då som är så bra med att ha dessa solceller som producerar när jag dels har ett väldigt litet behov av el och den el som finns är nästan gratis och ibland så är det även så att priset ligger på minus?
Varför ska jag lägga några hundratusen för detta som dessutom förfular mitt hus enormt?

Jag är fullt medveten om att det finns andra kostnader som är konstanta vid användande av el från nätet.
Om man köper ett befintligt hus med solceller redan installerade så behöver man inte betala extra för installation. Mitt svar syftade på hus som redan har solceller installerat och inte att man ska installera nya solceller i ett hus som inte har det.

I TS fall tjänar mest köparen av huset på att TS nyligen har installerat solceller om ni inte TS väljer att ta med sig solcellspanelerna. Om man väljer att installera solceller så gör nog de flesta det med syfte att äga huset en längre tid under många år.

G G.L. skrev:
Jag skulle inte ta ner solcellerna med tanke på att verkningsgrad avtar med tiden och att mekaniska livslängden är oviss.
Att sedan sätta upp begagnade solceller skulle väl ingen annat än TS ha någon tanke på att göra.
Det är ju generellt 25år effektgaranti på solpanelerna.

Hur ställer sig rot avdraget mot avveckling,eller måste det tillhöra fastigheten?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Helt vansinnigt. Vad är nästa steg, ta med sig altanen eller marksten vid flytt?
Under vissa förutsättningar tror jag inte det är helt fel att tänka på. När jag letade efter hus fanns det ett hus som var "topprenoverat", men det låg i helt fel läge. Det var minst det dubbla begärda priset mot var området tillåter, så hade jag haft ett exklusivt däck med svindyr stenläggning hade jag nog kunnat tänka mig att överväga det via en försäljning.

• Haha
returen
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Under vissa förutsättningar tror jag inte det är helt fel att tänka på. När jag letade efter hus fanns det ett hus som var "topprenoverat", men det låg i helt fel läge. Det var minst det dubbla begärda priset mot var området tillåter, så hade jag haft ett exklusivt däck med svindyr stenläggning hade jag nog kunnat tänka mig att överväga det via en försäljning.
Ja så kan det vara, vissa delar av huset är dock inte rimliga att demontera med tanke på arbetsinsats och eventuell åverkan.

Ett bra men udda exempel skulle kunna vara kranar i guld. Såvida det inte är en lyxbostad för de superrika kan man nog glömma att få betalt för dessa. På en standardvilla skulle man självklart byta ut dessa mot vanliga inför en försäljning, det är enkelt och gör ingen åverkan.

Solceller är diskuterats knepigare. Det är för stort och kostsamt ingrepp att montera ner och upp allt där det även finns risker kopplat till taket.

Det finns nog även en god chans att få lite mer för solceller av rätt köpare, iallafall om man får tro statistiken. Så investeringen kan man kanske få igen såvida det inte är en ovanligt dyr anläggning.

• Gilla
sjoelund och 1 till
  • Laddar…
New_project Johan Frykendahl skrev:
Hejsan,

Jag har en solcellsanläggning installerad 2022 och kommer flytta till ett annat hus i vår.

Nuvarande hus skall alltså säljas, det är påkostat och i området finns ett ”tak” för vilka priser man kan få ut. Därmed kanske man inte riktigt kan få utväxling / få så mkt extra betalt för solcellerna. Att köpa en ny anläggningen till nya villan är dessutom mkt dyrare idag jämfört med när jag köpte anläggningen.

Jag undrar därför om det är en rimlig idé att flytta hela anläggningen? Det är ca 40 paneler det handlar om.

Vad kan arbetet kosta om man köper in tjänsten ?
Det är ju inte dyrare att installera en solcellanläggning idag än för två år sedan, tvärtom så får man ju högre bidrag idag än för 2-3 år sedan. Dessutom tror jag att det inte är tillåtet att ta med sig anläggningen (det är ju inte bara det som sitter på taket) det är ju växlaren och all kabelinstallation och jag tror att det räknas som fast installation, precis som värmepump och bergvärme, så jag tor att det är olagligt. som du kan se så tror jag då jag inte har kollat det rent juridiska förfarandet.

O O skrev:
Jag antar att säljaren skulle ha helt andra synpunkter vem som är ofantligt sniken om en köpare ville få med en solcellsanläggning utan att betala dess fulla värde.
0kronor är väl inget att ojja sig över

B Bengt Svejdur skrev:
Det är ju inte dyrare att installera en solcellanläggning idag än för två år sedan, tvärtom så får man ju högre bidrag idag än för 2-3 år sedan. Dessutom tror jag att det inte är tillåtet att ta med sig anläggningen (det är ju inte bara det som sitter på taket) det är ju växlaren och all kabelinstallation och jag tror att det räknas som fast installation, precis som värmepump och bergvärme, så jag tor att det är olagligt. som du kan se så tror jag då jag inte har kollat det rent juridiska förfarandet.
Du gör ju vad du vill med en fast anläggning bara du gör det innan du säljer huset.
Finns den inte med i beskrivningen och vid visning så är det inga problem
Att det sen inte är lönt är ju en helt annan sak.
Låt dom vara kvar.

• Gilla
Bengt Olof Ericsson och 1 till
  • Laddar…
Andrehandymagi
Hejsan,

Jag har en solcellsanläggning installerad 2022 och kommer flytta till ett annat hus i vår.

Nuvarande hus skall alltså säljas, det är påkostat och i området finns ett ”tak” för vilka priser man kan få ut. Därmed kanske man inte riktigt kan få utväxling / få så mkt extra betalt för solcellerna. Att köpa en ny anläggningen till nya villan är dessutom mkt dyrare idag jämfört med när jag köpte anläggningen.

Jag undrar därför om det är en rimlig idé att flytta hela anläggningen? Det är ca 40 paneler det handlar om.

I jordabalken 2 kap 2 paragrafen står: Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna…… O.S.V
du kan montera ner solceller och du får meddela byggnadsnämnden om att dessa är borttagna innan värdering och annonsering sker i så fall. ROT avdrag gäller vid montering av solceller men inte vid demontering. Låter som en idiot idé

• Gilla
returen
  • Laddar…
Stickan56
Hejsan,

Ett hus som jag absolut inte skulle vilja köpa. 😮

Stickan

• Gilla
returen
  • Laddar…
Andrehandymagi Andrehandymagi skrev:
du får meddela byggnadsnämnden om att dessa är borttagna
Varför då?

Låter som dålig idé.
En intresserad köpare köper oavsett, att det finns solcellsannläggning ser dom allra flesta som positivt, förutom "självutnämnda stylister och bakåtsträvare"
Gillar inte jag dom omåttligt populära spabadet tar jag bara bort det vid köp av hus. Mitt pris är för läget och skick på huset.
Gillar man paneler eller för all del spabad är det en bonus.
Det är flera "uspar" som höjer pris förutom läget, inte en enda.

Nissens Nissens skrev:
Jag tycker precis tvärtom, som köpare skulle jag vara glad att slippa eländet.
Håller med, men det får inte se ut som en schweizerost med hål.
Hus är som bilar oskruvat är alltid att föredra än sönderskruvat.
Hellre ärligt slitet än, sönderrenoverat.
Solceller ska stå på marken, inte på tak.
Huvuduppgiften med ett tak är att det ska vara tätt. Tätheten gynnas inte av eftermodifieringar och fler genomträngninar i tätskiktet.
Sitter där redan en anläggning är skadan redan skedd, och det är nytt tak som gäller om det ska bli bättre.

• Gilla
Box of rain
  • Laddar…
Magnus E K
Ingen har nämnt vad det är för typ av tak, vilket är helt avgörande för om solpanelerna är värdehöjande eller värdesänkande:

* Rött tegeltak: värdesänkande då solpanelerna förfular rejält
* Svart/brunt/grönt tegel-/betongtak: något värdehöjande då det är lika fult utan som med och man får lite gratis ström
* Eternittak: kraftigt värdesänkande då du kommer oroa dig för vart allt asbestdamm från monteringen tog vägen
* Plåttak: värdehöjande då det bör minska problemet med buller vid regn/solsken och ändå oftast är fult
* Vasstak: värdehöjande då det minskar läckagerisken något
* Glastak: kraftigt värdesänkande då det minskar ljusinsläppet

• Haha
  • Gilla
JDA och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.