Nissens
Wisselgren Wisselgren skrev:
Vad är det för risk med att köpa ett hus med solceller på ?
Det såg du bla i inlägget jag kommenterade.
Det kan bli läckor, och den dagen man tar ner panelerna kan det bli en hel del jobb och kostnader att återställa taket. Med de elpriser vi haft 2023 o 2024 tjänar man dessutom inte speciellt mycket på dom.

Var och en gör som man vill, men för mig är det positivt att slippa det där.

• Gilla
Box of rain och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det såg du bla i inlägget jag kommenterade.
Det kan bli läckor, och den dagen man tar ner panelerna kan det bli en hel del jobb och kostnader att återställa taket. Med de elpriser vi haft 2023 o 2024 tjänar man dessutom inte speciellt mycket på dom.

Var och en gör som man vill, men för mig är det positivt att slippa det där.
ja läckor kan det väl bli på alla tak, även dom utan solceller ?

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Nissens
ja läckor kan det väl bli på alla tak, även dom utan solceller ?
Med eftersatt underhåll kanske, men att göra ingrepp i taket medför förstås ökade risker, och att ta ner panelerna samt återställa taket medför självklart kostnader.

Det är inte speciellt lätt att inspektera taket under panelerna.

Som sagt, var och en gör som den vill, men jag personligen vill inte ha detta på mitt tak. Bortsett från ovan är det förfulande tycker jag.

• Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
Helt vansinnigt. Vad är nästa steg, ta med sig altanen eller marksten vid flytt?

• Gilla
Sander54 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Med eftersatt underhåll kanske, men att göra ingrepp i taket medför förstås ökade risker, och att ta ner panelerna samt återställa taket medför självklart kostnader.

Det är inte speciellt lätt att inspektera taket under panelerna.

Som sagt, var och en gör som den vill, men jag personligen vill inte ha detta på mitt tak. Bortsett från ovan är det förfulande tycker jag.
Du Nisse är det inte dags att gå till psykologen för lite KBT för din solcellsfobi 😂.

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Nissens
trähandtag trähandtag skrev:
Du Nisse är det inte dags att gå till psykologen för lite KBT för din solcellsfobi 😂.
Haha, nä tror inte det - men alla dessa fantaster som tror på något som inte stämmer med verkligheten har väl lite att jobba med. Det är lite som en kult… 😊

Solpaneler kommer aldrig att drabba mig, man väljer ju själv som tur är.

Om det hade funnits ekonomi i det så hade jag möjligen monterat solpaneler på marken, aldrig på huset. Men nu finns ju inte ekonomin heller så…

• Gilla
Box of rain och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om det hade funnits ekonomi i det så hade jag möjligen monterat solpaneler på marken, aldrig på huset. Men nu finns ju inte ekonomin heller så…
Eller på garage/carport?

Vet inte om jag missat det, men ingen som lyft frågan om bidragen? Du får bidrag för att göra en ny installation men inte för den gamla. Detta gör rimligen flytt till en mycket dålig affär

• Gilla
LordJN
  • Laddar…
ROT får du väl?

S sjoelund skrev:
ROT får du väl?
Jo, men inte solcellsbidragen. Sedan får du väl inte ROT för rivningen av den gamla? Men det är nog en tolkningsfråga

A August Eriksson skrev:
Helt vansinnigt. Vad är nästa steg, ta med sig altanen eller marksten vid flytt?
För att följa trådens urspårning: Det skulle vara förträffligt om folk kunde ta med sig sina hiskeliga trädäck med tillhörande utekök och spabad så man fick en trädgård igen. Det skulle vara ett återställande av en värdeminskande omständighet.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Box of rain och 7 till
  • Laddar…
Vad är det för risk med att köpa ett hus med solceller på ?
Risken är att värdet på huset ökar över tid samt att de kommer generera gratis ström till dig nu och framöver. Alla som äger hus med solceller gynnas då vi går mot mer och mer elektrifiering 🙂.

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vet inte om jag missat det, men ingen som lyft frågan om bidragen? Du får bidrag för att göra en ny installation men inte för den gamla. Detta gör rimligen flytt till en mycket dålig affär
Allt från bidrag, logistik, tillståndet från nya elbolaget, och att hitta en firma som kan tänka sig installera en begagnad anläggning gör det till ytterst tveksamt. Förutom det ännu mera tveksamma läget med lönsamheten för solceller på villatak.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag skulle inte ta ner solcellerna med tanke på att verkningsgrad avtar med tiden och att mekaniska livslängden är oviss.
Att sedan sätta upp begagnade solceller skulle väl ingen annat än TS ha någon tanke på att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.