26 231 läst · 104 svar
26k läst
104 svar
Ta med solceller vid flytt
Det såg du bla i inlägget jag kommenterade.Wisselgren skrev:
Det kan bli läckor, och den dagen man tar ner panelerna kan det bli en hel del jobb och kostnader att återställa taket. Med de elpriser vi haft 2023 o 2024 tjänar man dessutom inte speciellt mycket på dom.
Var och en gör som man vill, men för mig är det positivt att slippa det där.
Medlem
· Sverige
· 5 293 inlägg
Ett alternativ till att sitta och killgissa eller att lyfta åsikter baserade på personliga känslor kan vara att kolla på statistik: https://www.booli.se/kunskap/med-de-har-investeringarna-kan-vardet-pa-din-bostad-hojas/
ja läckor kan det väl bli på alla tak, även dom utan solceller ?Nissens skrev:Det såg du bla i inlägget jag kommenterade.
Det kan bli läckor, och den dagen man tar ner panelerna kan det bli en hel del jobb och kostnader att återställa taket. Med de elpriser vi haft 2023 o 2024 tjänar man dessutom inte speciellt mycket på dom.
Var och en gör som man vill, men för mig är det positivt att slippa det där.
Med eftersatt underhåll kanske, men att göra ingrepp i taket medför förstås ökade risker, och att ta ner panelerna samt återställa taket medför självklart kostnader.Wisselgren skrev:
Det är inte speciellt lätt att inspektera taket under panelerna.
Som sagt, var och en gör som den vill, men jag personligen vill inte ha detta på mitt tak. Bortsett från ovan är det förfulande tycker jag.
Medlem
· Västmanland
· 115 inlägg
Helt vansinnigt. Vad är nästa steg, ta med sig altanen eller marksten vid flytt?
Du Nisse är det inte dags att gå till psykologen för lite KBT för din solcellsfobi 😂.Nissens skrev:Med eftersatt underhåll kanske, men att göra ingrepp i taket medför förstås ökade risker, och att ta ner panelerna samt återställa taket medför självklart kostnader.
Det är inte speciellt lätt att inspektera taket under panelerna.
Som sagt, var och en gör som den vill, men jag personligen vill inte ha detta på mitt tak. Bortsett från ovan är det förfulande tycker jag.
Haha, nä tror inte det - men alla dessa fantaster som tror på något som inte stämmer med verkligheten har väl lite att jobba med. Det är lite som en kult… 😊trähandtag skrev:
Solpaneler kommer aldrig att drabba mig, man väljer ju själv som tur är.
Om det hade funnits ekonomi i det så hade jag möjligen monterat solpaneler på marken, aldrig på huset. Men nu finns ju inte ekonomin heller så…
Vet inte om jag missat det, men ingen som lyft frågan om bidragen? Du får bidrag för att göra en ny installation men inte för den gamla. Detta gör rimligen flytt till en mycket dålig affär
För att följa trådens urspårning: Det skulle vara förträffligt om folk kunde ta med sig sina hiskeliga trädäck med tillhörande utekök och spabad så man fick en trädgård igen. Det skulle vara ett återställande av en värdeminskande omständighet.A August Eriksson skrev:
Allt från bidrag, logistik, tillståndet från nya elbolaget, och att hitta en firma som kan tänka sig installera en begagnad anläggning gör det till ytterst tveksamt. Förutom det ännu mera tveksamma läget med lönsamheten för solceller på villatak.pacman42 skrev: