O O skrev:
Jag antar att säljaren skulle ha helt andra synpunkter vem som är ofantligt sniken om en köpare ville få med en solcellsanläggning utan att betala dess fulla värde.
Alla som installerar solceller brukar ju skryta med hur det minsann ökad värdet så mycket på fastigheten..

• Gilla
  • Haha
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Nissens
S sjoelund skrev:
Den stora kostnaden är ju uppsättningen. Ett paket med 10 paneler uppsatt kostar typ 80000 kr. En panel kostar under 1000 kr. Att ta ner är kapitalförstöring. Kostar förmodligen lika mycket att ta ner en panel som det gör att köpa en ny om det är 2 våningar upp...
De skall ner förr eller senare ändå.

Redigerat:
  • Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
Nissens
O O skrev:
Jag antar att säljaren skulle ha helt andra synpunkter vem som är ofantligt sniken om en köpare ville få med en solcellsanläggning utan att betala dess fulla värde.
Dess fulla värde är väl i stort sett obefintligt…

• Gilla
Reqans och 4 till
  • Laddar…
Nissens
A Alexn72 skrev:
Då kommer kuggfrågan... skulle du betala extra för att slippa solcellerna...
Solcellerna är värdesänkande som jag ser det. Så jag skulle betala mindre med solceller, men normalpris utan.

• Gilla
  • Haha
Herr Klocka och 11 till
  • Laddar…
Om den anläggning man har är större än vad som skulle passa på det nya huset så kanske man kan flytta anläggningen. Men om det är så att man måste komplettera paneler kan det bli sämre. Man vill ju gärna att alla paneler skall åldras i samma takt.

Det som beskrivs är ju det samma som att en begagnad anläggning monteras på ett nytt hus. Summan för att det skall vara lönsamt blir ju då avmonteringskostnad plus det eventuellt ökade husvärdet för solceller på befintliga taket. Sen ska du lyckas hitta någon som är villig att montera på det nya huset med begagnade paneler och montagematerial.

Jag skulle nog räkna med att det skulle ta 2-4st mandagar i arbetstid att få bort allt från det gamla huset. Detta beroende på om man behöver montera byggställning, storlek på anläggning osv.

Om jag tittar på blocket så hittar jag idag (nya) 410-450W paneler för 1000kr / styck. 15kW begagnad växelriktare för 7000kr.

Så värdet för den anläggning som nu sitter på talket är ca 50tkr i paneler och växelriktare. Värdet för montagematerial är lite svårare men kanske 10-15tkr.

Jag tror att det blir 20tkr åt ena eller andra hållet i reda pengar men betydligt mycket mer jobb i egenarbete för att planera/projektera allt. Om man ändå tror att det är en bra ide så börja med att fråga installatörer om de är intresserade av att montera och driftsätta en begagnad anläggning.

• Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Solcellerna är värdesänkande som jag ser det. Så jag skulle betala mindre med solceller, men normalpris utan.
Då blir det enkelt. Den som lägger högst bud vinner huset.
Är det du så var solcellerna prissänkande och du hade kunnat betala mer.
Men om någon annan vinner så betyder det att du la ett lägre bud och inte vann och någon annan tyckte antagligen att där var större värde än vad du tyckte

• Gilla
  • Haha
nforslund och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I SE1 och SE2 har de nog ett ringa värde, SE3 lite bättre och SE4 är det nog tom bra. Men när de väl är på plats så ska de nog sitta där tills de inte fungerar längre. Men för att man skall få en bra utväxling så behöver man nog idag batterier och elbil. Det är idag kapitalintensivt och tveksamt om det trots detta kommer upp i samma avkastning som andra alternativa investeringar.

Mitt favorittips om man t ex har "turen" att ha Eon som elnätsleverantör är att köpa den aktien. Det kan man göra i delar av vad en hel solcellsanläggning kostar.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens
M merbanan skrev:
I SE1 och SE2 har de nog ett ringa värde, SE3 lite bättre och SE4 är det nog tom bra.
Inte med de elpriserna vi haft de senaste två åren.
M merbanan skrev:
Men när de väl är på plats så ska de nog sitta där tills de inte fungerar längre.
Nej, jag skulle inte vilja ha dom där.
M merbanan skrev:
Men för att man skall få en bra utväxling så behöver man nog idag batterier och elbil.
Installatörerna säger det ja, men verkligheten säger något annat. Elbilar laddas i regel på lågtaxa, så där finns inte mycket att hämta…
M merbanan skrev:
Det är idag kapitalintensivt och tveksamt om det trots detta kommer upp i samma avkastning som andra alternativa investeringar.
Det har det aldrig gjort, med undantag för extremåret 2022.
M merbanan skrev:
Mitt favorittips om man t ex har "turen" att ha Eon som elnätsleverantör är att köpa den aktien. Det kan man göra i delar av vad en hel solcellsanläggning kostar.
Näpp, investerar i andra papper.

• Gilla
  • Haha
Box of rain och 3 till
  • Laddar…
Nissens
A Alexn72 skrev:
Då blir det enkelt. Den som lägger högst bud vinner huset.
Är det du så var solcellerna prissänkande och du hade kunnat betala mer.
Men om någon annan vinner så betyder det att du la ett lägre bud och inte vann och någon annan tyckte antagligen att där var större värde än vad du tyckte
Visst, men jag hade kanske lagt ett högre bud än det som blev högst om det inte funnits solceller på huset. Så det blir ju säljarens förlust i sista änden.

Många ser solceller på taket som en risk och kostnad och dessutom att de förfular huset.

• Gilla
  • Wow
Box of rain och 4 till
  • Laddar…
Absolut enklast är ju att demontera allt innan visning för själva anläggningen räknas som fast installation och ska därmed normalt ingå i köpet. Annars får du avtala bort den och då skulle i alla fall jag som köpare (och kanske mäklaren också…)börja fundera på vad det är för en märklig filur, och så måste du redovisa exakt vad som tas bort och hur ytorna kommer se ut/återställas. Stor möjlighet för tvist här. Köparen förväntar ju sig samma utseende som det såg ut på visningen. Håltagningar för infästning och genomföring etc behöver återställas eller avtalas om.

Men visst, allt är ju möjligt.. Ps. Hur gör man mot elbolaget, typ avanmälan bara heller hur funkar sånt. Nä. Jag hade aldrig fått för mig att någon tar med sig solcellerna

• Gilla
Mrs Flyte och 9 till
  • Laddar…
Görs det inte innan visningar och budgivning så är det väl en risk att köpare sedan i efterhand vill göra avdrag i köpeskillingen för diverse skador eller risker som kan uppstå efter nedmonteringen.

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Tack för mkt bra input i ämnet.

För att klargöra, om anläggningen skulle nedmonteras skulle givetvis annons / bilder och pris anpassas. Det är inte frågan om att sälja nått i skick X och leverera i skick Y.

Jag inser nu att det kan ge viss åverkan på taket att ta bort anläggningen. Att åtgärda detta samt att även betala för nedmontering gör nog att idén inte är ekonomiskt gångbar.

Vad gäller värdet finns ju vissa uppgifter om
vilket värdeökning solceller det ger. Men i praktiken beror det såklart på preferenser hos köparen, det kan vara något man gärna betalar mer för, neutralt eller i värsta fall negativt så att man inte vill ha hus med solpaneler.

Jag har landat i att skrota idén.

• Gilla
  • Älska
Harald Boye och 45 till
  • Laddar…
Nissens
O olofh skrev:
Absolut enklast är ju att demontera allt innan visning för själva anläggningen räknas som fast installation och ska därmed normalt ingå i köpet. Annars får du avtala bort den och då skulle i alla fall jag som köpare (och kanske mäklaren också…)börja fundera på vad det är för en märklig filur, och så måste du redovisa exakt vad som tas bort och hur ytorna kommer se ut/återställas. Stor möjlighet för tvist här. Köparen förväntar ju sig samma utseende som det såg ut på visningen. Håltagningar för infästning och genomföring etc behöver återställas eller avtalas om.

Men visst, allt är ju möjligt.. Ps. Hur gör man mot elbolaget, typ avanmälan bara heller hur funkar sånt. Nä. Jag hade aldrig fått för mig att någon tar med sig solcellerna
Det är bl.a sånt här som avskräcker från att köpa ett hus med monterade solpaneler. Inte vill man ta över sådana problem. Förr eller senare skall ju panelerna tas ned och då får man detta på sig…

• Haha
  • Gilla
Reqans och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Svaret du söker är: "Ja."

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tänk på vinstskatt med solcellerna är en förbättring så dom får du dra av.
Plockar du ber dom och tar med dom så går det inte.

• Gilla
Perplexus och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.