465 632 läst · 11 920 svar
466k läst
11,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 050 inlägg
Så något annat land avstår del av sitt välstånd för att vi ska få billigare prylar framställda med fossil kraft? Och varför väljer de just fossil kraft att lägga sitt överskott på att subventionera.D djac skrev:
Hade du valt att prata om att det finns (många, många) länder som inte tar fullt ansvar för sina utsläpp hade jag kanske valt att tolka dig lite välvilligare, men eftersom vi haft den här diskussionen ett otal gånger och du står fast vid dina svepande, felaktiga påståenden så ids jag inte det.
Och Trump. Really?
Så kan man ju tycka. Vi ska då inte ha något handelshinder med olja, men vi ska beskatta vår egen befolkning utav helvete.D Daniel 109 skrev:
Vad är så skillnaden mot en tull givet att vi är beroende av den? Jo att det blir självskadebeteende.
Att lägga tull på olja eller att lägga motsvarande skatt på all användning gör ingen skillnad. Vi har ju ingen egen utvinning.
Jag tycker inte det är fel, på samma sätt som man diskuterar (vad nu snacka är värt) att beskatta varor som har en "klimatskuld".S Snikholt skrev:
Många förstår att det inte går att förhandla med klimatförändringarna och att utsläppen ackumulativa, så att ha höga ambitioner men först i en avlägsen framtid, som hela tiden flyttas framåt betyder ingenting, att göra någonting nu betyder däremot allting.
Det är väl inga länder som tar just fullt ansvar, det finns länder som drabbas hårdare av klimatförändringarna men de länder som ligger högt i utsläpp tar väl ungefär noll ansvar?Nötegårdsgubben skrev:
Så något annat land avstår del av sitt välstånd för att vi ska få billigare prylar framställda med fossil kraft? Och varför väljer de just fossil kraft att lägga sitt överskott på att subventionera.
Hade du valt att prata om att det finns (många, många) länder som inte tar fullt ansvar för sina utsläpp hade jag kanske valt att tolka dig lite välvilligare, men eftersom vi haft den här diskussionen ett otal gånger och du står fast vid dina svepande, felaktiga påståenden så ids jag inte det.
Och Trump. Really?
Okay, men då köper jag ditt resonemang. Även om jag inte gillar metoderna.D djac skrev:Jag tycker inte det är fel, på samma sätt som man diskuterar (vad nu snacka är värt) att beskatta varor som har en "klimatskuld".
Många förstår att det inte går att förhandla med klimatförändringarna och att utsläppen ackumulativa, så att ha höga ambitioner men först i en avlägsen framtid, som hela tiden flyttas framåt betyder ingenting, att göra någonting nu betyder däremot allting.
Svensken ligger inte speciellt lågt och att dela upp världens gemensamma utsläpp i smågrupper hjälper liksom inte, summan blir densamma och en minskning är lika mycket värd oavsett var på jorden den sker.G Guzzen1 skrev:
Rent generellt så släpper rika ut mer än fattiga, samtidigt som de fattiga drabbast hårdast, så visst finns det orättvisor i detta.
Vi är inte i närheten av koldioxidneutrala.
Alla måste lösa sin del, även om varje individ är en mycket liten del av helheten.
Alla måste lösa sin del, även om varje individ är en mycket liten del av helheten.
Kan Sverges elproduktion bli ännu bättre med lite havsbaserad produktion?
Antagligen pausar Vattenfall parken pga dyra ledningar och dålig ekonomi.
– Det här beskedet innebär att regeringen säkerställer att Vattenfall har förutsättningar att gå vidare med sitt projekt, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).
Själva parken har redan fått grönt ljus men nu har regeringen också gett tillstånd för undervattenskablarna. Regeringen håller samtidigt fast vid att bolaget – i det här fallet Vattenfall – ska stå för kostnaden för dem."
https://www.nyteknik.se/energi/vind...g-nota-kan-satta-stopp-for-satsningen/4348271
Antagligen pausar Vattenfall parken pga dyra ledningar och dålig ekonomi.
Vindkraftspark får ja – men saftig nota kan sätta stopp för satsningen
Regeringen ger tillstånd för elkablarna till en ny havsbaserad vindkraftspark utanför Falkenberg.
Men Vattenfall ska stå för notan – vilket gör att projektet kanske aldrig blir av.– Det här beskedet innebär att regeringen säkerställer att Vattenfall har förutsättningar att gå vidare med sitt projekt, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).
Själva parken har redan fått grönt ljus men nu har regeringen också gett tillstånd för undervattenskablarna. Regeringen håller samtidigt fast vid att bolaget – i det här fallet Vattenfall – ska stå för kostnaden för dem."
https://www.nyteknik.se/energi/vind...g-nota-kan-satta-stopp-for-satsningen/4348271
Tjänster
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Eons ” nya” erbjudande är märkligt
Elavtal, elpriser & elförbrukning