439 288 läst · 11 236 svar
439k läst
11,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Självklart behöver man verifiera det du beskriver. Men det är tillsynsmyndighetens ansvar. ( sen har jag synpunkter på den myndighetens arbete )K karlmb skrev:
Nätägarna har elsäkerhet och elkvalitet att förhålla sig till, och är skyldiga att ansluta på skäliga villkor med bibehållen kvalitet och elsäkerhet.
Mikroproducenten har bara ansvar för sin anläggning.
Detta är väl lite samma fenomen, det kom utifrån Europa där de har svaga nät, man har inte använt el för uppvärmning tidigare, sen är det givetvis välkommet för nätägarna som får ännu ett sätt att öka intjäningen.S Snikholt skrev:
Några ärliga sådana har ju till och med sagt att det inte är relevant för oss och bara skapar extra arbete med fördyringar att hantera.
Om det är EI du hoppas på så är det ju naivt i överkant. De saknar denna kompetens, det är tydligt. På sin höjd klarar de att summera några rader av redovisade kostnader i efterhand.S Snikholt skrev:Självklart behöver man verifiera det du beskriver. Men det är tillsynsmyndighetens ansvar. ( sen har jag synpunkter på den myndighetens arbete )
Nätägarna har elsäkerhet och elkvalitet att förhålla sig till, och är skyldiga att ansluta på skäliga villkor med bibehållen kvalitet och elsäkerhet.
Mikroproducenten har bara ansvar för sin anläggning.
Du saknar kompetens att förstå det bland annat GK100 anför. Det är helt OK.D djac skrev:Detta är väl lite samma fenomen, det kom utifrån Europa där de har svaga nät, man har inte använt el för uppvärmning tidigare, sen är det givetvis välkommet för nätägarna som får ännu ett sätt att öka intjäningen.
Några ärliga sådana har ju till och med sagt att det inte är relevant för oss och bara skapar extra arbete med fördyringar att hantera.
// men jag måste medge att det är provocerande med eran oförmåga att ta in information, och ändå ha så hög svansföring i tekniska frågor om elnät.
Redigerat:
jag är av den uppfattningen vad gäller svenska elnätets kapacitet att hantera effektuttag, och det uttag som laddning av elfordon hemmavid innebär. Och jag jublar inte åt tvånget att införa effekttariff på brett spektra för abonnenter 16-25A.D djac skrev:Detta är väl lite samma fenomen, det kom utifrån Europa där de har svaga nät, man har inte använt el för uppvärmning tidigare, sen är det givetvis välkommet för nätägarna som får ännu ett sätt att öka intjäningen.
Är dock positiv till en särskild avgift för inmatning av effekt.
Men du får inte ihop logiken i det va?
Detta innehöll ju ingen teknik alls, bara ett konstaterande av händelser?S Snikholt skrev:
Logik och logik, det vet jag inte men att man kan tycka så får jag acceptera.S Snikholt skrev:jag är av den uppfattningen vad gäller svenska elnätets kapacitet att hantera effektuttag, och det uttag som laddning av elfordon hemmavid innebär. Och jag jublar inte åt tvånget att införa effekttariff på brett spektra för abonnenter 16-25A.
Är dock positiv till en särskild avgift för inmatning av effekt.
Men du får inte ihop logiken i det va?
Min gissning är att tom det hade varit relevant, eller funnits minsta lilla behov så hade våra nätägare skrikit högt långt innan detta kom utifrån, jag ser deras tidigare tystnad som tecken på att det är helt onödigt här. Jag har ju aldrig personligen designat eller panerat drift av stora elnät så meningslöst att gå in på för tekniska detaljer. Däremot har jag mer än medelstor erfarenhet av relevanta kommersiella områden, så jag får utgå från basics där.
Det jag kan säga är, är att det har påtalats från dem som kan något om nätuppbyggnad sedan länge om utvecklingen fortsätter. På den så kallade utförarsidan. Men deras röster väger inte så tungt i dag. På beslutsfattarsidan sitter personer med $$ i blick, sannolikt med liknande bevekelsegrunder som du vad gäller tekniken.D djac skrev:Logik och logik, det vet jag inte men att man kan tycka så får jag acceptera.
Min gissning är att tom det hade varit relevant, eller funnits minsta lilla behov så hade våra nätägare skrikit högt långt innan detta kom utifrån, jag ser deras tidigare tystnad som tecken på att det är helt onödigt här. Jag har ju aldrig personligen designat eller panerat drift av stora elnät så meningslöst att gå in på för tekniska detaljer. Däremot har jag mer än medelstor erfarenhet av relevanta kommersiella områden, så jag får utgå från basics där.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
EON höjer elnätsavgifterna IGEN
Elavtal, elpriser & elförbrukning