456 485 läst · 11 823 svar
456k läst
11,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Om ännu mer kraft kan gå vidare igenom Tysklnad alt Frankrikes kraft inte behöver användas så mkt i Tyskland så kan ju priserna hållas uppe en del..blackarrow skrev:
Om det vore så skulle vi väl inte ha minus eller nära nollpriser?
Dessutom redan nu Mars. 😳
Men det är tur att vi har exportkablarna eftersom vi exporterar i stort sett hela vindkraftsproduktionen, mät i energi på årsbasis.
Det hade varit bättre att bygga produktion i söder än bygga ut ledningarna till norr, iaf för industrin i norr. Kanske fler bruk och storindustriet får ökade kostnader och svårare att konkurrera på exportmarknaden.
[länk]
Om du inte helt missat det så handlar diskussionen inte om enstaka solpaneler här och var.K karlmb skrev:
Det fungerar alldeles utmärkt om det finns abonnenter i närområdet som absorberar det panelerna producerar.
Skulle det stanna där hade ni inte fått några debattinlägg alls från mig i frågan.
// förutom det gällande direktivet och tvång. Det är fel. Förmodligen något gubb-gnäll om subventioners var icke-vara också.
Och att det tränger undan vettigare kraftproduktion.
Visst, och då var vi där igen om kvantifiering av problemen.S Snikholt skrev:Om du inte helt missat det så handlar diskussionen inte om enstaka solpaneler här och var.
Det fungerar alldeles utmärkt om det finns abonnenter i närområdet som absorberar det panelerna producerar.
Skulle det stanna där hade ni inte fått några debattinlägg alls från mig i frågan.
// förutom det gällande direktivet och tvång. Det är fel. Förmodligen något gubb-gnäll om subventioners var icke-vara också.
Och att det tränger undan vettigare kraftproduktion.
Inte att nätet "inte är gjort" för matning på mer än några få ställen.
Och då har plötsligt inga experter något att säga längre.
Som att säga att en spårvagn bara är gjord för att förbruka el (som de gjorde innan 80-talet).
Vilka bevis är det du vill ha?K karlmb skrev:
Det saknas det nog en samlad information om. Men vad är nyttan med en sådan siffra menar du?K karlmb skrev:
Du har fått otaliga anekdoter av mig, samt en trave teknisk bevisning till varför nät behöver förstärkas.
Och varför man skapar sig problem.
Hur vill du ha det redovisat? Nätkostnad per installerad kWp?
Ett system fungerar tills det inte gör det längre - det blir ketchup effekter.
Enskilda serviser som behöver förstärkas är en sak. Där har jag många anekdoter.
Men det är inte är de största problemen.
Om vi skulle kalla det marginalkostnad för att ansluta solkraft så är den alltså låg till en början.
Men ju fler som blir mikroproducenter och levererar överskott ut på nätet, så ökar den.
Men du kommer inte att ta till dig denna information, så varför skriver jag ens.
Det har ju varit uppe i många trådar och många tillfällen men du antingen spelar stock dum eller så fattar du inte. Frågan är vilket som är värst.K karlmb skrev:
Jag frågade i en annan tråd men fick inget svar om trafo och vad man kan se via ett ekvivalent schema och koppling till överspänning längst ut. Att du inte ger ifrån dig något där med din påstådda goda kunskap är talande för motsatsen. Det är givetvis ok att vara okunnig men med ditt ständiga tjafs vore det klädsamt med ett försök.
Ketchupeffekt? Du menar att när 2 villagare drar upp solceller så händer inget, men när alla nästan gjort det så blir det haveri? Vad har du för stöd för det?S Snikholt skrev:Det saknas det nog en samlad information om. Men vad är nyttan med en sådan siffra menar du?
Du har fått otaliga anekdoter av mig, samt en trave teknisk bevisning till varför nät behöver förstärkas.
Och varför man skapar sig problem.
Hur vill du ha det redovisat? Nätkostnad per installerad kWp?
Ett system fungerar tills det inte gör det längre - det blir ketchup effekter.
Enskilda serviser som behöver förstärkas är en sak. Där har jag många anekdoter.
Men det är inte är de största problemen.
Om vi skulle kalla det marginalkostnad för att ansluta solkraft så är den alltså låg till en början.
Men ju fler som blir mikroproducenter och levererar överskott ut på nätet, så ökar den.
Men du kommer inte att ta till dig denna information, så varför skriver jag ens.
Du verkar tro att det är ett linjärt förhållande.
Vad nyttan är med siffran? Det väl nödvändigt att ha en siffra innan man går ut och vill ha pengar för extrainvesteringar? Eller köper du allt rakt av utan någon form av kalkyl?
Var menar du att jag inte svarat? Det har jag nog missat isåfall.GK100 skrev:
Det har ju varit uppe i många trådar och många tillfällen men du antingen spelar stock dum eller så fattar du inte. Frågan är vilket som är värst.
Jag frågade i en annan tråd men fick inget svar om trafo och vad man kan se via ett ekvivalent schema och koppling till överspänning längst ut. Att du inte ger ifrån dig något där med din påstådda goda kunskap är talande för motsatsen. Det är givetvis ok att vara okunnig men med ditt ständiga tjafs vore det klädsamt med ett försök.
Tvärtom är det ju ni alarmister som blir tysta när man ber om kvantifiering.
Undrar du vad skillnaden på kärnkraft och batteriproduktion är? Eller vad är frågan?
Att du tolkar ketchup-effekt som en beskrivning av linjär utveckling är talande, för din kognitiva förmåga.K karlmb skrev:Ketchupeffekt? Du menar att när 2 villagare drar upp solceller så händer inget, men när alla nästan gjort det så blir det haveri? Vad har du för stöd för det?
Du verkar tro att det är ett linjärt förhållande.
Vad nyttan är med siffran? Det väl nödvändigt att ha en siffra innan man går ut och vill ha pengar för extrainvesteringar? Eller köper du allt rakt av utan någon form av kalkyl?
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Elavtal, elpriser & elförbrukning