331 605 läst · 7 453 svar
332k läst
7,5k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Sverige, Norge, Finland och östra Danmark utgör ett synkronområde.D daVinci skrev:Nja, jag frågar ju. Men svaren är lite gäckande.
Men vad du säger är att frekvensen och därmed frekvensavvikelserna är identiska i det sammanhängande växelströmsnätet. (Och det kan finnas någon försumbar fördröjning som vi kan ignorera).
Iom att Sverige, Finland, Danmark, Norge, Tyskland Frankrike mfl sitter ihop med AC-förbindelser så blir allt prat om svängmassa i Sverige bara svammel. Vi har t ex alla 56 generatorerna i kärnkraftverken i Frankrike som svängmassa. Kan du nu bekräfta det.
Innan den intermittenta kraften hade någon större andel av vår mix så var det mycket riktigt i princip bara förbrukningssidan som stod för variationer som inte kan förutses på sekund/minut nivå. Timme för timme är prognosen rätt bra.D daVinci skrev:
Nu på senare tid har vi mer intermittent kraft och nu är det således även produktionssidan som bidrar till variationerna.
Prognosen för vindkraften i snitt per timme är bra men på sekund/minut nivå varierar vinden/uteffekten och därmed frekvensen i nätet.
Kärnkraften varierar i stort sätt ingenting alls och har därför inget bidrag till variationerna. Tvärtemot så agerar kärnkraften dämpande på dessa små variationer då den har stor roterande massa direkt inkopplad mot nätet.
Nej, elnätet är Sverige, Norge, Finland och Själland. Inte Centraleuropa. Det nätet är inte synkroniserat med Skandinavien. Det finns bara DC länkar mellan näten.D daVinci skrev:
Jag har försökt förklara detta för daVinci… hopplöst.Q qvirre skrev:Innan den intermittenta kraften hade någon större andel av vår mix så var det mycket riktigt i princip bara förbrukningssidan som stod för variationer som inte kan förutses på sekund/minut nivå. Timme för timme är prognosen rätt bra.
Nu på senare tid har vi mer intermittent kraft och nu är det således även produktionssidan som bidrar till variationerna.
Prognosen för vindkraften i snitt per timme är bra men på sekund/minut nivå varierar vinden/uteffekten och därmed frekvensen i nätet.
Kärnkraften varierar i stort sätt ingenting alls och har därför inget bidrag till variationerna. Tvärtemot så agerar kärnkraften dämpande på dessa små variationer då den har stor roterande massa direkt inkopplad mot nätet.
Frekvensen blir identisk i helt synkront sammankopplat växelspänningsnät.
Men här finns två viktiga ledord.
Synkront och växelspänning.
Så fort det är en HVDC-länk, så finns det ingen koppling mellan de två delnätens frekvens.
I den här listan har jag räknat upp våra förbindelser med utlandet.
Och lite dumt så har jag inte angivit i tabellen att "Öresundskablarna" faktiskt är AC.
Men mot DK1 är det HVDC däremot. Så Jylland är inte synkront med Svenska elnätet.
Själland är synkront med Sverige, och därmed även med Finland och Norge.
Vilka länder som sen vidare är synkrona har jag ingen koll på.
Jag vet inte ens om kablarna mellan Finland och Estland är HVDC eller AC.
Men inom ett synkront ihopkopplad elområde är frekvensen detsamma överallt, det spelar ingen roll var man mäter den.
Men detta betyder inte att det är betydelselöst var svängmassa finns, var produktion sker och var konsumtion sker.
Det finns ju förstås en mikrofasvridning pga av den rena transmissionshastigheten i kablarna, som säkert spelar någon roll i de här sammanhangen.
Och jag tror att det finns andra roliga fenomen med att ta hänsyn till.
Men nu är jag långt långt ut i tassemarkerna och gissar, här i sista stycket, bara så ni alla vet.
Men att frekvensen är lika överallt, så att det inte spelar någon roll ifall jag sätter upp min elkvalitetslogger längst upp i nordliga Norge, nere i Själland, eller i Helsingfors, det spelar ingen roll, jag kommer logga exakt samma frekvens.
Men här finns två viktiga ledord.
Synkront och växelspänning.
Så fort det är en HVDC-länk, så finns det ingen koppling mellan de två delnätens frekvens.
I den här listan har jag räknat upp våra förbindelser med utlandet.
Och lite dumt så har jag inte angivit i tabellen att "Öresundskablarna" faktiskt är AC.
Men mot DK1 är det HVDC däremot. Så Jylland är inte synkront med Svenska elnätet.
Själland är synkront med Sverige, och därmed även med Finland och Norge.
Vilka länder som sen vidare är synkrona har jag ingen koll på.
Jag vet inte ens om kablarna mellan Finland och Estland är HVDC eller AC.
Men inom ett synkront ihopkopplad elområde är frekvensen detsamma överallt, det spelar ingen roll var man mäter den.
Men detta betyder inte att det är betydelselöst var svängmassa finns, var produktion sker och var konsumtion sker.
Det finns ju förstås en mikrofasvridning pga av den rena transmissionshastigheten i kablarna, som säkert spelar någon roll i de här sammanhangen.
Och jag tror att det finns andra roliga fenomen med att ta hänsyn till.
Men nu är jag långt långt ut i tassemarkerna och gissar, här i sista stycket, bara så ni alla vet.
Men att frekvensen är lika överallt, så att det inte spelar någon roll ifall jag sätter upp min elkvalitetslogger längst upp i nordliga Norge, nere i Själland, eller i Helsingfors, det spelar ingen roll, jag kommer logga exakt samma frekvens.
Baltstaterna är synkroniserade med Ryssland, men är på väg att byta till Centraleuropa. Så till Finnland är det en likströmslänk.
Och solkraften kan faktiskt bli etter värre.Q qvirre skrev:
Men eventuellt mest i lokalnät och regionnät (och då snackar vi inte längre frekvens och svängmassa på något avgörande vis, men väl spänningsförändringar och sånt)
Kanske ev, kan det bli problem på stamnätsnivå, men långt ifrån säkert.
Än så länge märks det nästan inte alls här i Sverige, vi har för lite solpaneler installerade, men i en framtid kan det bli märkbara förändringar när moln drar över himlen och i princip agerar strömbrytare i nästan on/off-mode för produktionen över rätt stora områden.
Men som sagt, mest problem för lokalnäten då.
Jag misstänkte det.D Daniel 109 skrev:
Har du koll på vilka förbindelser DK1 och DK2 har med omvärlden, förutom Sverige, som vi redan rett ut.
Framförallt är det väl DK2 Själland, jag är nyfiken på, då det är dit vi har AC-länk.
Du har fått bra svar redan på avgränsningar på det nordiska synkronområdet.D daVinci skrev:
Om vi rent hypotetiskt skulle suttit ihop med Frankrike och alla vår svängmassa hade varit placerad där vore det inte så bra planerat.
Om vi då får ett fel som avskiljer Franrike från Sverige så skulle vi då stå helt utan svängmassa. Så man planerar helst så den finns lite mer utspridd i nätet.
Planen med vattenkraft i norr och kärnkraft i syd var inte så tokig trotts allt
Det har redan börjat uppkomma problem och jag tror det kommer komma krav på tillhörande batteripark för större anläggningar så att de kan dämpa ut sånna fenomen lokalt direkt i solcellsparken. Inga större lagringskrav men desto större effektkrav.Mikael_L skrev:
Mikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om-transmissionsnatet/transmissionsnatskarta/
Ja där ser man (jag).
Det nordiska synkrona området är helt enkelt Norge, Sverige, Finland och Själland i Danmark, vare sig mer eller mindre.
Sen är det bara likströmslänkar till världen utanför.
Ryssland har väl kanske varit med i vårt synkrona nät?
Det finns ju åtminstone en förbindelse högst upp i Norge och ett par i Finland.
Men de är kanske klippta nu.
Det nordiska synkrona området är helt enkelt Norge, Sverige, Finland och Själland i Danmark, vare sig mer eller mindre.
Sen är det bara likströmslänkar till världen utanför.
Ryssland har väl kanske varit med i vårt synkrona nät?
Det finns ju åtminstone en förbindelse högst upp i Norge och ett par i Finland.
Men de är kanske klippta nu.
Plockar fram popcornen..D daVinci skrev:Nja, jag frågar ju. Men svaren är lite gäckande.
Men vad du säger är att frekvensen och därmed frekvensavvikelserna är identiska i det sammanhängande växelströmsnätet. (Och det kan finnas någon försumbar fördröjning som vi kan ignorera).
Iom att Sverige, Finland, Danmark, Norge, Tyskland Frankrike mfl sitter ihop med AC-förbindelser så blir allt prat om svängmassa i Sverige bara svammel. Vi har t ex alla 56 generatorerna i kärnkraftverken i Frankrike som svängmassa. Kan du nu bekräfta det.
Ok. På 60 min är det ganska ok då. Och upphandlingen är (eller har iaf varit) på 60 min. Dvs så länge en producent vare sig den heter kärnkraft eller vindkraft lever upp till det de offererat så borde de vara likvärdiga.Q qvirre skrev:
Variationerna i vindstyrka på sekundnivå borde vara helt okorrelerade i ett elområde. Eller?Q qvirre skrev:
Och stämmer det så borde det bara bli lite brus kvar.
Um, iom att den är konstant så avviker den något extremt från förbrukningen. Den bör istället utgöra ett enormt bidrag till variationerna. (Vilket vattenkraften åker på att kompensera för). Utan vattenkraften skulle konstant effekt från kkv sänka nätet omgående. Eller hur?Q qvirre skrev:
Dvs små eventuella variationer i vindkraft filtreras bort av generatorerna i de svenska och finska kkv. Plus vattenkraftens alla generatorer.Q qvirre skrev:
Då ser det inte ut som det finns några problem här.