Mikael_L
Nu har det varit mycket om våra exportledningar.
Hoppas jag fick till det här rätt nu.
5 första raderna är vanliga AC-högspänning på stolpar, inte säkert just en enda kabel, t.ex. SE1-FI är 2 eller 3 (jag vet inte m den nya, 3'e är igång än, eller med i denna sammanställning)
Den 6'e raden, öresundskablarna, är faktiskt också AC fast det är undervattenskablar.
De har en över 100 år lång historia med flera utbyggnader, byten och kapacitetshöjningar, sist var det 2021, men jag anger årtalet till 1985 för det är det mest korrekta för ledningarnas nuvarande tillstånd.
Sen har vi Konti-skan-kablarna till danmark, som däremot är HVDC.
Och resten av kablarna neråt i listan är HVDC.
Tabell som visar elektricitetsledningar mellan Sverige och andra länder, in driftsättning och kapacitet (MW).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som man kan se, så är över hälften av vår export/importkapacitet överföring till Norge och Finland längst uppe i norr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Paralun: Det där är ju bara propaganda.
Eller är det samma orsaker här…
Graf över elprisets utveckling i Italien från 1996 till 2022, kraftig ökning nyligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hämtad från en annan tråd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du begriper alltså fortfarande inte.
Det vi fått är en utebliven höjning av produktionen.

Tror du på fullt allvar att de nedlagda reaktorerna inte hade producerat el idag om de varit kvar tillsammans med de vi har nu?
Nej, det har jag inte skrivit.
Men jag tror att utbyggnaden av vindkraften skulle blivit mindre. Vi skulle med andra ord inte haft ”de vi har nu”.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Paralun: Det där är ju bara propaganda.
Eller är det samma orsaker här…
[bild]
Hämtad från en annan tråd.
Jo nu är regeringskansliet då mycket artiga mot Tyskland men de stängningarna av kärnreaktorer fick korthuset att rasa och man stängde dessa reaktorer trots att man såg att gaspriset gick i taket.... oslagbart korkat!
Gundremmingen C BWR Shut down[75] 1288MW 31-dec-21
Grohnde 1 PWR Shut down[75] 1360MW 31-dec-21
Brokdorf 1 PWR Shut down 1410MW 31-dec-21
Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har jag plitat in färdigt i mitt XL-ark
(Tills jag får tag i ett tabellerat data på antalet timmar med import, per månad - det vill jag verkligen få in)
Så ett uppdaterat xl-ark kommer här, för den som själv vill bolla med siffrorna.
Det har samma namn som förra, det får ni stå ut med.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
E Elendil skrev:
1. ELPRISET STYRS AV KOSTNADEN ATT PRODUCERA EL.

2. MÄNGD PRODUCERAD EL STYRS AV BEHOVET AV EL.

Om produktionen av el var billig, blir elpriset lågt.
Om produktionen av el var dyr, blir elriset högt.

Kärnkraft är billigaste sättet att producera el på.

Du kan inte säga nått om priset genom att titta på historisk produktionsdata.

El är inte en sällanköpsvara konsumenten kan välja bort. Hushåll och industri MÅSTE köpa el oavsett vad priset är. Så produktionsmängd kommer så klart vara endast svagt kopplad till pris!

Dock vet vi från grundläggande ekonomi att produktionen ökar när priset går upp. Detta eftersom de förrut olönsamma produktionsformerna nu blivit lönsamma.

Så vi kan säkert veta att priset måste stiga om produktionen i snitt blivit dyrare.
Jag forsade bara förbi det här första gången jag läste det, tänkte att det bara är goja.
Nu försöker jag gå genom alla inlägg igen, och tänka efter.
Trådens syfte för mig är ju trots allt att vaska fram så mycket sanning som möjligt, helst vill jag förstå mer.

Och det här är kanske inte så dumt tänkt ändå. (Nu tror jag iofs att kärnkraftsägarna lägger ett negativt elpris på sitt day-ahead-bud på Nordpool, de vill ju oavsett inte stoppa sin reaktor, utan säljer ju för vad pris det råkar bli).

Men ändå, så ligger det ju en sanning begravd här. Just detta:
Om produktionen av el var billig, blir elpriset lågt.
Om produktionen av el var dyr, blir elriset högt.
Kan vi visa att det på något sätt beror bara på detta att elpriset varit uppåt 20ggr högre vissa perioder de senaste 18 månaderna.?
Och kan vi sen ge dom som påstår att det beror på nedlagd R2+R1 rätt, dvs härleda att detta är orsaken?
 
Väldigt kortfattat så är elpriset för marginalelen produktionskostnaden på ett ungefär när det finns gott om el. Och när det är brist på el så är det var folk är villiga att betala. Det är inte svårare än så...
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och kan vi sen ge dom som påstår att det beror på nedlagd R2+R1 rätt, dvs härleda att detta är orsaken?
SvK skriver ju själva att R1/R2 orsakat en effektbrist, sen avslog då ACER SvK¨s begäran om avsteg från 70% regeln för elexport, thats it!

Punkt 23
"(c) a higher flow of energy from east to west (‘East-West flow’), compared to historical
flows, has created a new congestion in the Swedish grid. This affects the following
oriented bidding zone borders: SE3-NO1, SE3-DK1, SE2-SE3, SE3-SE4 and FI-
SE3. Svk lists the following main reasons for inducing the East-West flow:

i. two reactors in the Ringhals nuclear power plant7 were taken out of operation
in December 2019 and December 2020 respectively;


ii. at the end of 2020, the NordLink interconnector - a new interconnector
between Norway and Germany (NO2-DE/LU) - became operational;
Beslut
https://www.acer.europa.eu/sites/de...for a derogation from the 70% requirement.pdf

Om
https://www.acer.europa.eu/news-and...t-grant-swedish-tso-derogation-70-requirement

SvK
https://www.svk.se/press-och-nyhete...aftnat-ett-undantag-fran-70--regeln-for-2022/
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Väldigt kortfattat så är elpriset för marginalelen produktionskostnaden på ett ungefär när det finns gott om el. Och när det är brist på el så är det var folk är villiga att betala. Det är inte svårare än så...
Det jobbiga är ju när bristen är nån annanstans. Dvs här har vi egentligen oftast haft gott om el men priset har drivits upp av brist på kontinenten. Det som är omöjligt att veta är hur mycket priset hade påverkats om R1/R2 varit igång, det enda man kan vet säkert är att priset inte varit högre, men på vissa debattörer låter det som att man tror att hela den onormala prisökningen beror på R1/R2... Det kan ju faktiskt varit som så att priserna ändå varit på ungefär samma nivå eller bara marginellt lägre då efterfrågan varit så stor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det jobbiga är ju när bristen är nån annanstans. Dvs här har vi egentligen oftast haft gott om el men priset har drivits upp av brist på kontinenten. Det som är omöjligt att veta är hur mycket priset hade påverkats om R1/R2 varit igång, det enda man kan vet säkert är att priset inte varit högre, men på vissa debattörer låter det som att man tror att hela den onormala prisökningen beror på R1/R2... Det kan ju faktiskt varit som så att priserna ändå varit på ungefär samma nivå eller bara marginellt lägre då efterfrågan varit så stor.
Är det brist på majs i Spanien så stiger priset även här.

Är det brist på Kalix löjrom så stiger priset såväl i Sverige som i Tyskland...





 
Mikael_L
D Dublin skrev:
Det jobbiga är ju när bristen är nån annanstans. Dvs här har vi egentligen oftast haft gott om el men priset har drivits upp av brist på kontinenten. Det som är omöjligt att veta är hur mycket priset hade påverkats om R1/R2 varit igång, det enda man kan vet säkert är att priset inte varit högre, men på vissa debattörer låter det som att man tror att hela den onormala prisökningen beror på R1/R2... Det kan ju faktiskt varit som så att priserna ändå varit på ungefär samma nivå eller bara marginellt lägre då efterfrågan varit så stor.
Så tror jag också.
Men nu tänkte jag att med en massa kluriga forummedlemmar här så kan jag kanske få lite mer insikter.
Tro är fint, men fakta slår allt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
Vi borde kanske kika lite på våra produktionskällor också.
Såhär ser det ut (2 linjer för datum av stängning av R2+R2 finns även här med):

Linjediagram som visar flera tidsserier för olika produktionsvärden över tid, med olika färgkodade kategorier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vettetusan om detta ger den minsta ledtråd till varför priserna blev höga?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
O
Jag rekommenderar alla att släppa det där med siffrorna om elproduktionen för ett ögonblick och lyssna på det här podpavsnittet istället: https://www.svd.se/a/zE8MG5/sa-fungerar-elmarknaden

Min känsla är att det är meningslöst att titta på siffror enbart för Sverige. För att förstå problemet måste man förstå hur priserna sätts, och hur transmissionnätet i hela Europa hänger ihop. Det är förhållandet mellan vart el produceras, vart den förbrukas och hur den kan överföras mellan de olika områdena som avgör priserna.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Blir svårt att få fakta, men de som räknat på det hävdar att Ringhals stängningar skall ha påverkat runt 50 öre i snitt på elpriset under "brist".

Jag skall se om jag hittar källan till detta.

Edit:
[länk]

Priserna hade varit ännu lägre...
Ett rätt intressant citat från energiforsk analys:

Omräknat till avrundade absoluta tal skulle elpriserna i SE3 och SE4 tämligen likartat vid båda scenarierna ha varit 15-25 öre/kWh lägre även under ett år med ”vanliga” kol- och gaspriser.
Dvs, elpriserna även under normala förhållanden ökade pga nedläggningen av Ringhals!
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.