334 923 läst · 7 661 svar
335k läst
7,7k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Hoppas på det bästa, och förbered för det värsta är väl lämpligt.
USA har börjat gorma om Grönland, Kina om Taiwan.... Ryssen, oklart vad som kommer hända där men något slut på kriget med pre-war status för Ukraina verkar osannolikt.
Kablar kors tvärs i sjön är jättebra fredstid, men oerhört lätt att sabba osv...
Sverige borde ställa krav på handelspartners att bygga fossilfri baskraft - annars handelshinder.
Lite Trumpskt iofs... han sa väl så om NATO och budget.
USA har börjat gorma om Grönland, Kina om Taiwan.... Ryssen, oklart vad som kommer hända där men något slut på kriget med pre-war status för Ukraina verkar osannolikt.
Kablar kors tvärs i sjön är jättebra fredstid, men oerhört lätt att sabba osv...
Sverige borde ställa krav på handelspartners att bygga fossilfri baskraft - annars handelshinder.
Lite Trumpskt iofs... han sa väl så om NATO och budget.
Fördelen med exporten är ju att det byggs mer produktion i Sverige. Något som är väldigt trevligt om kablarna börja gå sönder.
Ja så är det väl kanske.Z Zodde skrev:
"Känslan" man får är dock att likna vid att vi får splitta notan för något vi i Sverige inte beställt eller orsakat.
Eller rättare sagt befolkningen i södra halvan av landet får göra det.
Är väl helt enkelt för nationalistisk/protektionistisk för att tycka att marknaden är okej.
Fan jag låter som värsta Trump-supportern - trist insikt att jag förmodligen hade röstat på honom om jag bodde i USA
Nej det är systemet som är dåligt då det uppenbarligen har svårt att hantera relativt vanliga fenomen i världen såsom krig. Att Sverige inte varit i krig på 200+ år verkar folk tro är ett normaltillstånd. Snarare är det en extremt osannolik mängd med år utan krig.Z Zodde skrev:Poängen är väl att fram till 2021 tyckte gemene man att systemet var bra. Rekordlåga elpriser iomed vår connection till kontinenten. När sen kriget kom å gaspriset steg blev det svårt för gemene man att förstå att vi skulle drabbas av ett högre gaspris, vi använder ju inte gas i elproduktionen..??
Det är nu inte systemet som gör "tokiga saker", det är ledaren av ett grannland i Europa...
Ja, det är beklämmande. Vi är extremt dåligt rustade för detta. Både psykiskt och rent tekniskt.L lbgu skrev:
Ibgu: Eller var det snarare då att systemet hanterade det på ett bra sätt? Prissignalerna medförde att man styrde över uppvärmning till pellets och ved där det var rimliga alternativ. Man sparare energi genom att sänka temperaturen något när det var som mest ansträngt. Resultatet blev att alla hela tiden hade tillgång till energi.
Med fasta priser och central styrning skulle det sannolikt inte varit fallet.
AngreppsKrig i Europa är absolut inte vanligt, senaste var WW2. Sen hanterar väl ”systemet ” trots allt oroligheterna ganska väl. Elpriset 2024 var 56öre i SE4 mens det var ungefär samma i 2010. (Nominellt) Realt var strömmen billigare i 2024.L lbgu skrev:
Hm… fick en tanke. om vi sänker levnadsstandarden i landet blir vi mer okänsliga mot kristider.D Daniel 109 skrev:Ibgu: Eller var det snarare då att systemet hanterade det på ett bra sätt? Prissignalerna medförde att man styrde över uppvärmning till pellets och ved där det var rimliga alternativ. Man sparare energi genom att sänka temperaturen något när det var som mest ansträngt. Resultatet blev att alla hela tiden hade tillgång till energi.
Bättre fighters helt enkelt.
Hur man än vrider och vänder sig har man arslet bak....Q qvirre skrev:Men vilket seriöst alternativ till prissättning ser ni som vill ändra?
Sverige har konsekvent ett av de lägsta priserna i hela Europa, så vilken modell är det någon annan kör med som ni vill byta till?
Det behöver ju också vara praktiskt och tekniks genomförbart om det ska vara ett seriöst förslag.
Hitills har jag bara sätt förlslag som förutsätter en Swexit. Det kommer ju på totalen bli mycket sämre.
Det alla vill ha är stabila, relativt låga priser som är likvärdiga inom landet.
Eller det kanske inte alls alla vill ha iofs. Men dom flesta konsumenter borde vilja ha det.
Jag har inte hört någon som har en vettig lösning på det (myself included)
Inte heller marknadsliberalerna eller de som rapar aforismer.
Inte konstigt att man blir irriterad. Man vill hitta ett enkelt svar men det finns inte.
Eller jo - statligt subventionerad baskraft skulle ge det, som ledigt mättar exportkablarna.... på bekostnad av.... mer skatt och minskad investeringsvilja i förnybart. Kanske inte är så dumt ändå. Sol och vind är överskattat 🙃
Redigerat:
En fri marknad kan ALDRIG garantera stabila låga priser. En Marknadsekonomi bygger på att marknadspriser bestäms av utbud/efterfrågan.S Snikholt skrev:Hur man än vrider och vänder sig har man arslet bak....
Det alla vill ha är stabila, relativt låga priser som är likvärdiga inom landet.
Eller det kanske inte alls alla vill ha iofs. Men dom flesta konsumenter borde vilja ha det.
Jag har inte hört någon som har en vettig lösning på det (myself included)
Inte heller marknadsliberalerna eller de som rapar aforismer.
Inte konstigt att man blir irriterad. Man vill hitta ett enkelt svar men det finns inte.
Man har i olika tider prövat med prisstopp på allt från mat till drivmedel men det är desperata åtgärder som självklart inte funkar.
Jag skulle vara nöjd om jag kunde teckna 10-årigt fastpris runt 60 öre.Z Zodde skrev:
Låter osannolikt nu, men det gick att teckna såna avtal runt 40 öre för inte alls länge sedan.