335 420 läst · 7 677 svar
335k läst
7,7k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Snarare att de inte gillar hur den fungerar. Ifall något fungerar dåligt så kan man förstå det utan att veta varför det fungerar dåligt. Om min bil plötsligt inte klarar att gå fortare än 30 km/h så fattar jag att det är fel på den även om jag inte vet varför det är fel. Bara det faktum att priset kan gå från negativt till 10 kr på en kort tid gör att man inser att något är fel.D Daniel 109 skrev:
Virke handlas på börs i USA men i Europa tror jag priset sätts på ”trading auctions”. Alltså inte på nån reglerad börs. Sen är det mycket individuella kontrakt då köpare å säljare har liknande behov över tiden.
Men att det är utbud å efterfrågan som styr priset är nog ganska klart.
Finns väl ingen annan marknads där slutkundspriset så nära följer det producenten får betalt än just elmarknaden.
Vilket är naturligt då man inte kan lagra el.
Men att det är utbud å efterfrågan som styr priset är nog ganska klart.
Att priset mot slutkund ändras mycket mer sällan beror ju på att det finns ett antal mellanhänder som agerar som buffertar.L lbgu skrev:Jo, men det priset virkesuppköpare betalar till skogsägare är inte i närheten av detsamma som priset på någon timmerbörs. Inte precis så att du blir erbjuden olika pris dag för dag bara för att priset på timmerbörsen hoppar några procent upp eller ner, det är betydligt med trögrörligt. De stora virkesköparna publicerar ju när de ändrar priser på vad de bjuder för virket och det är inte så ofta de gör det. Skulle de följa timmerbörsen så skulle de ju få ändra sina priser hela tiden, vilket de inte gör.
Finns väl ingen annan marknads där slutkundspriset så nära följer det producenten får betalt än just elmarknaden.
Vilket är naturligt då man inte kan lagra el.
Gå inte ner i kaninhålet, det Daniel menar är att skiftnyckeln är en bra uppfinning och att ditt exemplar funkar jättebra, du försöker säga att ett stämjärn hade gjort jobbet bättre. Han kommer fortsätta, in absurdum, och upprepat påstå att skiftnyckeln är fin men du blir allt mer frustrerad för att han inte accepterar att ett enkelt stämjärn kan passa bättre ibland.L lbgu skrev:Snarare att de inte gillar hur den fungerar. Ifall något fungerar dåligt så kan man förstå det utan att veta varför det fungerar dåligt. Om min bil plötsligt inte klarar att gå fortare än 30 km/h så fattar jag att det är fel på den även om jag inte vet varför det är fel. Bara det faktum att priset kan gå från negativt till 10 kr på en kort tid gör att man inser att något är fel.
Ibgu: Det är väl när det händer något man inte uppskattar och inte förstår varför det händer som man anser att något måste vara trasigt. För de som förstår blir det inte den reaktionen.
Jag tror man blir lika sur även ifall man förstår varför bilen inte funkar. Eller uppskattar man det som blir tokigt bara för att man förstår varför det blir tokigt. Bättre ha ett system som inte gör tokiga saker.D Daniel 109 skrev:
Poängen är väl att fram till 2021 tyckte gemene man att systemet var bra. Rekordlåga elpriser iomed vår connection till kontinenten. När sen kriget kom å gaspriset steg blev det svårt för gemene man att förstå att vi skulle drabbas av ett högre gaspris, vi använder ju inte gas i elproduktionen..??L lbgu skrev:
Det är nu inte systemet som gör "tokiga saker", det är ledaren av ett grannland i Europa...
Skulle gissa att ingången EXT är aktiv hela tiden. Du kopplar ihop den med ett potenialfritt relä så stannar vp.S Snikholt skrev:Tackar!
Tolkar jag manualen rätt kan jag bara lägga in en sån styrning på samma sätt som om det vore en effektvakt.
Alltså nån manick som har koll på priset, och har en slutande potentialfri kontakt som jag då kortsluter externa ingången med.
Så får man aktivera "effektvakten" i inställningarna.
Trista är bara att interfacet är lika fult som en graf-miniräknare från 90-talet.....
Sedan bara något du kan styra själv på tid eller mer automatiserat via tex HA.
De färdiga tjänster som tex Greenely o Tibber tycker jag verkar dyra o dessutom låser de in dig till deras elavtal.
Så kanske det är - men jag fick intrycket när jag läste att den måste aktiveras i menyerna.K karlmb skrev:Skulle gissa att ingången EXT är aktiv hela tiden. Du kopplar ihop den med ett potenialfritt relä så stannar vp.
Sedan bara något du kan styra själv på tid eller mer automatiserat via tex HA.
De färdiga tjänster som tex Greenely o Tibber tycker jag verkar dyra o dessutom låser de in dig till deras elavtal.
Z Zodde skrev:Poängen är väl att fram till 2021 tyckte gemene man att systemet var bra. Rekordlåga elpriser iomed vår connection till kontinenten. När sen kriget kom å gaspriset steg blev det svårt för gemene man att förstå att vi skulle drabbas av ett högre gaspris, vi använder ju inte gas i elproduktionen..??
Det är nu inte systemet som gör "tokiga saker", det är ledaren av ett grannland i Europa...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gaspriset ser ut att vara lägre än pre-war. Just saying...
Ja, men de som förstår elmarknaden tycks inte bli förbannade på vad som händer, eftersom det är ett helt naturligt fenomen. Inte att jämföra med stöld som varken moraliskt eller juridiskt är acceptabelt.S Snikholt skrev:
Det är fullt rimligt, snarast ett sundhetstecken att bli förbannad, och inte lakoniskt "marknaden fungerar, marknaden är bra, gilla läget, alla andra alternativ innebär handelshinder".D Daniel 109 skrev:
Sen att man kanske inte är helt rationell när man är förbannad. och tänker rätt - det kan såklart diskuteras.