S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja så är det så klart.
Jag kommer antagligen inte kasta ut VP förrän den ger upp (för den gör sitt jobb rätt Ok i övrigt), men den är ganska gammal nu, och kan ge upp ganska snart.
Och då kommer jag såklart kolla upp vad för roliga funktioner som går att hitta på de pumpar som säljs då.

Ja såhär funkar det alltid, vid varje teknikskifte.
Marknaden justeras sig automagiskt till nya förutsättningar, men det tar lite tid innan det helt gått över till det nya.
Det var länge sedan jag såg en bensinpump med tvåtaktsolja (som man ofta kunde ställa i % på en liten ratt). Men de fanns fortfarande någon när jag körde moppe, och det kan inte funnits speciellt många bilar kvar som tankade 2-takt.
Fan så smidigt det låter, att kunna göra så med tvåtaktssoppan! Det skulle jag ha nytta av åtminstone 3 ggr per år. Det vara bättre förr!! *rabble* rabble* :)

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Nåt tips för hur man kan styra en äldre BVP, utan gränssnitt för kommunikation och ON/OFF funktion på kompressorn?
Skulle ju absolut kunna lägga den över en kontaktor, med styrning från nån "smart" pryl med potentialfri kontakt - men det känns lite B att göra norsk reset på den så fort elen är dyr :)
Till exempel Ngenic Tune med tibber. Den styr pumpen med att simulera utetempen så kompatibelt med det mesta. Där kommer du undan utan nått egen arbete direkt men kostar då mer såklart.

Lite mer jobb men väldigt billig är NibePi om du har en kompatibel Nibe. Kostnad ca 1000 kronor för färdigbyggd hårdvara eller 600 kr om du bygger den själv. Mjukvaran till den är gratis och styr med Tibber helt från start.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Och det gör de ju också. Vid gränsen kan tullen stoppa fordon som är oönskade och sedan krävs olika tillstånd för fordon att framföras på allmänna vägar. Så de fordon som åker lagligt på vägarna gör det ju tack vare att staten på något sätt beslutat att de är tillåtna att trafikera vägarna. Eller tror du att du kan bygga en lastbil hemma i garaget och sen åka omkring lagligt med den på allmänna vägar utan att ha något tillstånd för det.
Men det stoppas inte lastbilar för att hålla ner virkespriser i Sverige.

C
Q qvirre skrev:
Jag tycker personligen att ett viktat medelvärde kring 50 öre/kWh inte är något att uppröras över.
Håller med, och 2024 slutade ju rätt lyckligt. Föregicks dock av två år där vi hade en decemberräkning som var lika stor som ett helt normalt år.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men det stoppas inte lastbilar för att hålla ner virkespriser i Sverige.
Givetvis inte. Inse att det inte är en naturlag att el ska behandlas som alla andra varor.

Angående virkespriser så det ju inte heller så att virkespriset för alla kunder i Sverige sätts efter vad kanske en kund i Tyskland är beredd att betala. Kan tänka mig att en del industrier kunnat få allvarliga problem ifall prissättningen var som på elmarknaden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jo, det är så det fungerar även på virkesmarknaden, och gör alla andra varor.

S Snikholt skrev:
Nåt tips för hur man kan styra en äldre BVP, utan gränssnitt för kommunikation och ON/OFF funktion på kompressorn?
Skulle ju absolut kunna lägga den över en kontaktor, med styrning från nån "smart" pryl med potentialfri kontakt - men det känns lite B att göra norsk reset på den så fort elen är dyr :)
Hur lätt som helst att bryta tex ingång med ett relä som du styr med Zigbee eller Shelly tex. Då har det i en app. HW kostar kanske 150 kr.

L lbgu skrev:
Givetvis inte. Inse att det inte är en naturlag att el ska behandlas som alla andra varor.

Angående virkespriser så det ju inte heller så att virkespriset för alla kunder i Sverige sätts efter vad kanske en kund i Tyskland är beredd att betala. Kan tänka mig att en del industrier kunnat få allvarliga problem ifall prissättningen var som på elmarknaden.
Det var just det som var min poäng tidigare. Ser fortfarande inte ngt vettigt marknafsliberalt svar. Bara svammel.

Mikael_L
L lbgu skrev:
Självklart är det ingen naturlag. Det är ju bara löjligt att skriva så. (edit: och jag erkänner att jag också använder begreppet så, jag borde inte kastat någon sten).
Newton visade på några naturlagar.

Ekonomiska system bestäms av människor.
Vi kan t,ex ha planekonomi, eller köra med tullar på allt som man tror sig vinna på, det går att ha det så med elen också.

Historien har dock lärt oss att fri handel, eller åtminstone väldigt fri, gynnar alla i långa loppet. De försök som gjorts med tullar och planekonomi har alla visat sig leda till ekonomisk nedgång och att alla blir fattigare och får det sämre.
Så det är detta du måste komma på hur du ska runda - för att det för första gången i världshistorien ska bli ett lyckat exempel på att en mindre fri marknad blev bättre.

edit:
Med det sagt så är jag inte helt ovän med tanken på att något borde kunna göras med Europas system för prissättning och handel med el.
Men jag gissar att det är väldigt få länder, få politiker, få industriledare, som kommer att omfamna tanken att det ska göras om till något som gynnar Sverige, men missgynnar alla andra länder och företag.
Så där har ju förstås Svenska politiker och industriledare en rejäl uppförsbacke, att övertyga alla andra om det förträffliga.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är så det fungerar även på virkesmarknaden, och gör alla andra varor.
Finns väldigt få marknader som fungerar som elmarknaden. Virkesmarknaden funkar definitivt inte som elmarknaden. Just virkespriser inom Sverige handlar snarare om inofficiella karteller som bestämmer priset. Går givetvis inte att bevisa, så du lär givetvis inte tro på det.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så det är detta du måste komma på hur du ska runda - för att det för första gången i världshistorien ska bli ett lyckat exempel på att en mindre fri marknad blev bättre.

edit:
Med det sagt så är jag inte helt ovän med tanken på att något borde kunna göras med Europas system för prissättning och handel med el.
Men jag gissar att det är väldigt få länder, få politiker, få industriledare, som kommer att omfamna tanken att det ska göras om till något som gynnar Sverige, men missgynnar alla andra länder och företag.
Så där har ju förstås Svenska politiker och industriledare en rejäl uppförsbacke, att övertyga alla andra om det förträffliga
1. Inget behöver rundas. Ingen missgynnas av att vi exporterar precis lika mkt som innan 70% regeln blev tvingande.

2. Om man ändå tycker det så kan vi exportera samma volym som idag men ha differentierade exportpriser.

3. Jag kan komma på.många exempel där ohejdad export och utvinning av råvaror gynnar ensidigt det importerade landet och någon lokal diktator eller liknande.

L lbgu skrev:
Finns väldigt få marknader som fungerar som elmarknaden. Virkesmarknaden funkar definitivt inte som elmarknaden. Just virkespriser inom Sverige handlar snarare om inofficiella karteller som bestämmer priset. Går givetvis inte att bevisa, så du lär givetvis inte tro på det.
Annars brukar dumliberalerna hävda att el är väldigt speciellt. När man diskuterar export är det plötsligt identiskt med virke.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
Elmarknaden (här) är ju en extremt väl fungerande marknad (i termer av fri välfungerande marknad).
Så det är ju inte så svårt att hitta andra marknader som ska vara fria men inte är det, som därför fungerar på annat vis och sämre.

Men det vi hela tiden kommer till, det är att det är väldigt många som vill att elmarknaden inte ska vara en fri marknad, utan en manipulerad marknad.
Men då med förutsättningen att den ska vara manipulerad till ens egen fördel.
Men var försiktig med dina önskningar, de kanske inte blir som man ville, man kanske får det som önskades, men det faktiskt bara blev värre, för det finns alltid minst en part till, och det kan ju vara denna som tar hem vinsten.
Dock brukar det inte ens vara så, utan i dessa sammanhang brukar det bli bara förlorare till sist.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Virke handlas definitivt till världsmarknadspris. Här ser du priset på världsmarknaden senaste 10 åren. Du kan se var trallbrädan på byggmax började bli extremt dyr.

Graf över världsmarknadspriser på virke de senaste 10 åren i USD/1000 board feet, med prispeakar runt 2020 och en prisnivå på 561.74.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
K karlmb skrev:
Hur lätt som helst att bryta tex ingång med ett relä som du styr med Zigbee eller Shelly tex. Då har det i en app. HW kostar kanske 150 kr.
Med ingång, vad menar du då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.