D djac skrev:
Nej, det är ganska välkänt att det är bättre för ett land att exportera förädlade varor och det har Sverige varit ganska duktiga på, det här är en helt oförädlad vara där dessutom en ganska liten export innebär att resten av samhället får betala väldigt mycket för att det ska ske. Dessutom skapar det inga som helst intäkter från arbetstillfällen och den vinst, som till största delen tas från inrikes konsumtions, skeppas ut med elen, så köpande part kanske både får elen och en massa pengar som svenska konsumenter skrapat ihop.

Jag skriver det här av ren nyfikenhet för jag kan inte släppa att vår elexport (som vi kanske måste ha oavsett) möjligtvis inte är en intäkt utan en enorm kostnad för samhället, det kanske är vårt största bistånd?

Men, innan jag vet så låter jag det vara en misstanke om att det kan vara så.
Kan man inte få vinst i att förädla en produkt utan att den är subventionerad så är det bättre att exportera råvaran.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
De varor som inte går fritt att transportera i valfri mängd.
Därför blir mark i samma kategori.

Ingen vara kan bli 10 ggr dyrare någon annanstans ifall det finns möjligheten att frakta den till det dyrare området och sälja den där.
Det är enda orsaken till att det är svårt att hitta stora prisskillnader på andra varor, för det finns alltid någon ledig lastbil, tågvagn eller plats på ett fartyg.

Men om vi bygger ett par till kraftledningar ner genom landet och ett par utlandskablar till, så ska du nog se att priset kan gå upp i SE2 och SE1 till SE3's nivå.
Ja jag är medveten om att det finns en möjlighet att jämna ut priserna genom att bygga fler förbindelser.
Och att syftet med elområden och flaskhalsavgifter är att bygga produktion där den behövs respektive stärka internt stamnät.

Ser dock inte mycket av något av det - så då får vi förhålla oss till nuläge.

Lägg därtill extrema prisvariationer på timbasis. (ja, det går fortfarande att teckna fast pris - jag vet)
Visst, man kan påverka konsumtionen till viss del, men den är ändå temperaturberoende.

Tycker ändå elen rätt så olik andra varor.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur kan priset på el vara irrelevant för en som använder el som uppvärmning?
Han kanske (gissar) att du tog och adderade pris per månad/12?

I så fall är det ju ett rätt värdelöst medelvärde.

C cpalm skrev:
Det raka medelpriset alltså. Tyvärr förbrukar man ju mest när det är som kallast och priset ofta avviker avsevärt från års-/månadsmedel. Extremt avsevärt på senare år...
Svårt det där med medelpris.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Han kanske (gissar) att du tog och adderade pris per månad/12?

I så fall är det ju ett rätt värdelöst medelvärde.
Tydligen har de flesta "fastpris" numera en profilkostnad så att det blir dyrare när man förbrukar på dyrtid iaf.

C cpalm skrev:
Det raka medelpriset alltså. Tyvärr förbrukar man ju mest när det är som kallast och priset ofta avviker avsevärt från års-/månadsmedel. Extremt avsevärt på senare år...
Så är det ju men en normal fördelning med VP är ju hushållsel ca 5000-6000 kWh per år och värmepumpen liknande runt 5000-7000 kWh per år. Så kanske rimligt att grovt vikta November-April till 3 och övriga månader till 1.

Jag har liknande faktiskt fördelning över året och mitt viktade medelpris 2024 för SE3 blev 52 öre/kWh (Mot 40 på det raka snittet). Lägger man till pool och eller elbil så blir viktningen ännu mer lik det raka medelvärdet.

Prognosen för 2025 är att det blir något billigare än 2024. Jag tycker personligen att ett viktat medelvärde kring 50 öre/kWh inte är något att uppröras över. Ny kärnkraft föreslås få CfD på 80 öre/kWh.

J jawen skrev:
Kanske inte ska använda just det uttrycket "något du ville sälja", när det gäller just el som är en grundförutsättning för livs främjande för människor som bor i Norden.
El har inte varit allmänt tillgänglig i Sverige i mer än ungefär 100 år. Innan dess klarade sig folk bra med vedspis och kakelugn. Fortfarande är det en stor del av världens befolkning som inte har tillgång till el. Så att kalla el för "en grundförutsättning för liv" är en viss överdrift.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Tydligen har de flesta "fastpris" numera en profilkostnad så att det blir dyrare när man förbrukar på dyrtid iaf.
Ja, några aktörer har börjat med det.
Vad jag inte blir klok på är om det bara är en malus, eller om det finns motsvarande bonus om man är duktig och förbrukar elen enbart på lågpris-tid.

S
B bjorn.abelsson skrev:
El har inte varit allmänt tillgänglig i Sverige i mer än ungefär 100 år. Innan dess klarade sig folk bra med vedspis och kakelugn. Fortfarande är det en stor del av världens befolkning som inte har tillgång till el. Så att kalla el för "en grundförutsättning för liv" är en viss överdrift.
Ujuj.... antar att du inte delar hushåll med några generation Z kids.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Ja det är ju sant förstås.
Men även om jag bryter ner det till medelpris per månad blir det inga fantastiska skillnader.

Elpriser för 2024​

Nedan hittar du historik över elspotpriserna för 2024 på den nordiska elbörsen Nordpool. Priserna i tabellen nedan är i öre/kWh och inkluderar inte kostnad för elcertifikat, eventuellt påslag från elleverantören, energiskatt, moms eller elnätskostnader.

MånadSE1SE2SE3SE4
Januari61,0861,2080,3084,02
Februari44,7944,9450,3455,42
Mars56,6156,6159,4763,36
April50,4750,7956,3162,45
Maj17,6417,6423,7150,58
Juni24,0424,0427,2762,70
Juli20,5520,4920,7243,34
Augusti8,868,518,5445,93
September9,5710,8916,4430,67
Oktober12,6013,5222,9730,15
November24,9618,0966,9584,65
December12,5911,2158,2569,35
Genomsnitt28,6528,1640,9456,88

https://elen.nu/elprishistorik/elpriser-2024/

Men visst blir det lite dyrare i genomsnitt för den som förbrukar mest i Januari.

jawen skrev ju dock "under dom hela 90 år som elpriset legat stabilt runt 37 öre," , nu var ju jag inte autistisk nog att då undra vad 37 öre 1935 skulle varit idag ... ;)
Men kan ändå hemfalla till tanken att priset på elen 2024 jämfört med priset på kaffe eller ost kanske är ungefär samma som om jag jämför med 2020, eller 2006 osv.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ja, några aktörer har börjat med det.
Vad jag inte blir klok på är om det bara är en malus, eller om det finns motsvarande bonus om man är duktig och förbrukar elen enbart på lågpris-tid.
Jag får 100+ erbjudanden om fastpris på elskling.se så det verkar inte ha upphört på något sätt med fasta avtal. Att de däremot vill ha en marginal på typ 30 öre gör att det inte är vettigt.

Om någon erbjuder privatpersoner ett elavtal med profilkostnad så blir det både bonus/malus. Varför man skulle välja det sämsta av två världar förstår jag dock inte.

Vill man betala efter sin profil så är det ju timpris som gäller. Varför ha ett fast högre pris och sen variera med profil?

Mikael_L
Q qvirre skrev:
Ny kärnkraft föreslås få CfD på 80 öre/kWh.
Jag är väl mest upprörd över att man tillät (såg till att ?) att O2 och R1 stängdes ner.

Men vad vi dock måste snart fundera färdigt över, det är om vi kommer behöva kärnkraft om .. säg... 20 år.
För då är alla våra reaktorer så gamla och uttjänta, att de är dags att skrotas bort (och det kan ju råka bli tvunget att stoppa någon långt före det också, saker händer).
Och behövs kärnkraft då, vilken än så länge verkar troligt, så behöver den börja byggas nu, dvs börja projekteras och upphandlas.
Det lär väl ta minst 5-8 år innan en grävmaskin kan ta första skoptaget, innan alla lov, och prövningar och protester osv är övervunna.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju sant förstås.
Men även om jag bryter ner det till medelpris per månad blir det inga fantastiska skillnader.

Elpriser för 2024​

Nedan hittar du historik över elspotpriserna för 2024 på den nordiska elbörsen Nordpool. Priserna i tabellen nedan är i öre/kWh och inkluderar inte kostnad för elcertifikat, eventuellt påslag från elleverantören, energiskatt, moms eller elnätskostnader.

MånadSE1SE2SE3SE4
Januari61,0861,2080,3084,02
Februari44,7944,9450,3455,42
Mars56,6156,6159,4763,36
April50,4750,7956,3162,45
Maj17,6417,6423,7150,58
Juni24,0424,0427,2762,70
Juli20,5520,4920,7243,34
Augusti8,868,518,5445,93
September9,5710,8916,4430,67
Oktober12,6013,5222,9730,15
November24,9618,0966,9584,65
December12,5911,2158,2569,35
Genomsnitt28,6528,1640,9456,88

[länk]

Men visst blir det lite dyrare i genomsnitt för den som förbrukar mest i Januari.

jawen skrev ju dock "under dom hela 90 år som elpriset legat stabilt runt 37 öre," , nu var ju jag inte autistisk nog att då undra vad 37 öre 1935 skulle varit idag ... ;)
Men kan ändå hemfalla till tanken att priset på elen 2024 jämfört med priset på kaffe eller ost kanske är ungefär samma som om jag jämför med 2020, eller 2006 osv.
Vore intressant att veta hur "aktiv" man de facto måste vara för att komma undan billigare med timpris.
Visst är det väl så att man måste använda elen på udda tider för att öht. tjäna en slant.
Och om man blir tvungen att använda el mycket mitt i en peak kan det ju straffas extremt hårt....

Jag personligen är inte ett dugg intresserad av att krångla till tillvaron mer än nödvändigt, så för mig måste det krävas en ganska ordentlig besparing för att överväga att gå över till det.

(men jag gissar att man tyvärr kommer bli tvingad till det förr eller senare i alla fall, så det kanske är lika bra att börja kika på´t)

Hur resonerar ni andra?

B bjorn.abelsson skrev:
Så om du hade något du ville sälja och kunder i Sverige vill betala bara litet, medan kunder i andra länder kan tänka sig att betala mycket mer, då skulle du sälja till de svenska kunderna, men inte till de utländska?
Fast det kräver ju att jag på något sätt kan distribuera varan. De flesta varor kan skickas över gränsen av en själv ifall man är beredd att åka över. Men el är svårare då du inte äger ledningen. Visst du kan ladda ett batteri med el, åka över gränsen och sälja elen till kunden. Men hur gör du annars. Så om staten äger kabeln så kan staten bestämma vems el som får passera, vilket väl är rimligt för den som äger kabeln. Är det så krångligt att förstå? Men som sagt du är fri att åka med batterier över gränsen så det är ju inte omöjligt ifall du verkligen vill.

Inse att el är en rätt speciell vara som knappast kan jämföras med 'vanliga' varor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Q qvirre skrev:
Jag får 100+ erbjudanden om fastpris på elskling.se så det verkar inte ha upphört på något sätt med fasta avtal. Att de däremot vill ha en marginal på typ 30 öre gör att det inte är vettigt.

Om någon erbjuder privatpersoner ett elavtal med profilkostnad så blir det både bonus/malus. Varför man skulle välja det sämsta av två världar förstår jag dock inte.

Vill man betala efter sin profil så är det ju timpris som gäller. Varför ha ett fast högre pris och sen variera med profil?
Ja nu när du säger det... låter ju sisådär. Fast det kanske inte slår lika hårt som faktiskt timpris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.