334 528 läst · 7 648 svar
335k läst
7,6k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Eftersom det skrivits i tråden att ett genomsnitt är värdelöst, så tog jag och beräknade ett med förbrukningen vägt genomsnitt för SE3. (Nov och Dec saknades för 2024 så jag tog värden från 2023 istället. Det är rimligen ganska lika. Går ju att uppdatera senare så blir fjärde siffran korrekt).Mikael_L skrev:Ja det är ju sant förstås.
Men även om jag bryter ner det till medelpris per månad blir det inga fantastiska skillnader.
Elpriser för 2024
Nedan hittar du historik över elspotpriserna för 2024 på den nordiska elbörsen Nordpool. Priserna i tabellen nedan är i öre/kWh och inkluderar inte kostnad för elcertifikat, eventuellt påslag från elleverantören, energiskatt, moms eller elnätskostnader.
Månad SE1 SE2 SE3 SE4 Januari 61,08 61,20 80,30 84,02 Februari 44,79 44,94 50,34 55,42 Mars 56,61 56,61 59,47 63,36 April 50,47 50,79 56,31 62,45 Maj 17,64 17,64 23,71 50,58 Juni 24,04 24,04 27,27 62,70 Juli 20,55 20,49 20,72 43,34 Augusti 8,86 8,51 8,54 45,93 September 9,57 10,89 16,44 30,67 Oktober 12,60 13,52 22,97 30,15 November 24,96 18,09 66,95 84,65 December 12,59 11,21 58,25 69,35 Genomsnitt 28,65 28,16 40,94 56,88
[länk]
Men visst blir det lite dyrare i genomsnitt för den som förbrukar mest i Januari.
jawen skrev ju dock "under dom hela 90 år som elpriset legat stabilt runt 37 öre," , nu var ju jag inte autistisk nog att då undra vad 37 öre 1935 skulle varit idag ...
Men kan ändå hemfalla till tanken att priset på elen 2024 jämfört med priset på kaffe eller ost kanske är ungefär samma som om jag jämför med 2020, eller 2006 osv.
Resultatet då:
* genomsnitt 40,94 (enligt ovan).
* vägt genomsnitt 44,78.
Vet inte om någon hade väntat sig större skillnad.
En observation här är då att för SE3 så är det inte intressant att bygga ny elproduktion som är dyrare än 44 öre/kWh. (Är nog bara vindkraft som kommer under det). Säger man att vindkraft kan producera för 31 öre/kWh och säger att lagring går på 20 öre/kWh så blir även den kombinationen olönsam. Iaf om allt skall lagras. Break even nås vid 65% lagring. Så länge man ligger under 65% lagring så går det bra med den lagringskostnaden. (Den når man väl inte idag, men kanske om något år).
Jo, det där var extremt. Om det hade hållit i sig så hade nog större delen av Sveriges trähusbyggare gått över till att mura väggar som de gör på kontienten. Som vi vet var det väldigt kortvarigt och mkt råvara har använts till att ersätta gas som ju skenade. Man eldar pellets i gigantiska volymer både i UK, Nederländrna och USA numera. Både för att ersätta kol och när gasen skenade, gas.Q qvirre skrev:
Men eftersom det var en spik som aldrig setts tidigare så är vi nu tillbaka på mer normala nivåer och jag kan köpa en regel på Byggmax utan att bli rånad.
Det är i praktiken pris på naturgas + förluster i konvertering + kapitalkostnad för gasturbiner och lagring av naturgasen.S Snikholt skrev:
(Eftersom man kan konvertera naturgas till elektrisk energi).
Vissa avvikelser kan finnas beroende på flaskhalsar.
Vilken förbrukningsprofil har du använt då?D daVinci skrev:Eftersom det skrivits i tråden att ett genomsnitt är värdelöst, så tog jag och beräknade ett med förbrukningen vägt genomsnitt för SE3. (Nov och Dec saknades för 2024 så jag tog värden från 2023 istället. Det är rimligen ganska lika. Går ju att uppdatera senare så blir fjärde siffran korrekt).
Resultatet då:
* genomsnitt 40,94 (enligt ovan).
* vägt genomsnitt 44,78.
Vet inte om någon hade väntat sig större skillnad.
En observation här är då att för SE3 så är det inte intressant att bygga ny elproduktion som är dyrare än 44 öre/kWh. (Är nog bara vindkraft som kommer under det). Säger man att vindkraft kan producera för 31 öre/kWh och säger att lagring går på 20 öre/kWh så blir även den kombinationen olönsam. Iaf om allt skall lagras. Break even nås vid 65% lagring. Så länge man ligger under 65% lagring så går det bra med den lagringskostnaden. (Den når man väl inte idag, men kanske om något år).
Geografiskt och teknisk begränsad frihandel.Q qvirre skrev:
Det låter inte som äkta frihandel i mina öron - men jag håller med om att marknaden inom det (Nordpool) fungerar likvärdigt.
Min önskan är ju mer produktion i Sverige, ffa i södra halvan och begränsad teknisk exportkapacitet, samt begränsade mängder väder-el, så att den inte konkurrerar ut sig själv.
Fullt medveten om att vi då till viss del måste subventionera sådan produktion och att det kanske inte leder till den billigaste elen.
Man kommer ingen vart med en sådan lösning och det gemensamma elhandelsavtalet.S Snikholt skrev:Geografiskt och teknisk begränsad frihandel.
Det låter inte som äkta frihandel i mina öron - men jag håller med om att marknaden inom det (Nordpool) fungerar likvärdigt.
Min önskan är ju mer produktion i Sverige, ffa i södra halvan och begränsad teknisk exportkapacitet, samt begränsade mängder väder-el, så att den inte konkurrerar ut sig själv.
Fullt medveten om att vi då till viss del måste subventionera sådan produktion och att det kanske inte leder till den billigaste elen.
Den gode Ekenstierna har försökt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen
Bygger man mer planerbar elproduktion, kärnkraft så får man bort det volatila elpriset.
Som steg 1 får Tyskland återstarta sin kärnkraft.
Du tycker uppenbarligen att elmarknaden är näst intill perfekt. Jag tycker den är dysfunktionell. Så att vi skulle bli överens om något i denna soppa är nog uteslutet. Finns antagligen i´politiskt/ideologiska skillnader mellan oss som gör att vi uppfattar saker olika.och till viss del båda har svårt att förstå den andra sidan.Mikael_L skrev:Elmarknaden (här) är ju en extremt väl fungerande marknad (i termer av fri välfungerande marknad).
Så det är ju inte så svårt att hitta andra marknader som ska vara fria men inte är det, som därför fungerar på annat vis och sämre.
Men det vi hela tiden kommer till, det är att det är väldigt många som vill att elmarknaden inte ska vara en fri marknad, utan en manipulerad marknad.
Men då med förutsättningen att den ska vara manipulerad till ens egen fördel.
Men var försiktig med dina önskningar, de kanske inte blir som man ville, man kanske får det som önskades, men det faktiskt bara blev värre, för det finns alltid minst en part till, och det kan ju vara denna som tar hem vinsten.
Dock brukar det inte ens vara så, utan i dessa sammanhang brukar det bli bara förlorare till sist.
En intressant sak är ändå att bland folk man pratar med så är i princip alla oavsett politisk hemvist rörande överens om att elmarknaden är kaputt. Så oavsett hur det är så verkar den inte vara bra på att få folk att fatta att den är bra.
Tackar!K karlmb skrev:
Tolkar jag manualen rätt kan jag bara lägga in en sån styrning på samma sätt som om det vore en effektvakt.
Alltså nån manick som har koll på priset, och har en slutande potentialfri kontakt som jag då kortsluter externa ingången med.
Så får man aktivera "effektvakten" i inställningarna.
Trista är bara att interfacet är lika fult som en graf-miniräknare från 90-talet.....
I diskussionerna här tycks en gemensam nämnare för de som tycker att marknaden är kaputt vara att de inte förstår hur det fungerar.L lbgu skrev:
Jo, men det priset virkesuppköpare betalar till skogsägare är inte i närheten av detsamma som priset på någon timmerbörs. Inte precis så att du blir erbjuden olika pris dag för dag bara för att priset på timmerbörsen hoppar några procent upp eller ner, det är betydligt med trögrörligt. De stora virkesköparna publicerar ju när de ändrar priser på vad de bjuder för virket och det är inte så ofta de gör det. Skulle de följa timmerbörsen så skulle de ju få ändra sina priser hela tiden, vilket de inte gör.Q qvirre skrev: