TheImprovisor
harry73 harry73 skrev:
Vad är det du vill visa med grafen? Vad visar den öht?
Den visar de tre största elbolagens vinstökningar jämfört med medelbolagens.

G
C cpalm skrev:
Och vice versa. Man börjar inse att det är ett farligt spel att förutsätta att man kan köpa av någon annan om man inte har så det räcker själv. Nu verkar det gå vägen denna vinter, men om alla länder resonerar likadant och det smäller till med t.ex. en 100-årsvinter lär man ligga risigt till.
Men tur att inte Danskar tänker så! "ironi*
De som anser att det va ett bra beslut att lägga ner R1 och R2 står säkert bakom att lägga ner de sista 6 reaktorer som finns kvar i Sverige också så får vi se om vi har något välstånd här. Behöver inte bli någon 100 års vinter, räcker med några högtryck då och då på vintern några år framöver, solceller nehä, vind nähä, Kina jaha.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Det har ju försökt förklaras många gånger.
Om man tar bort jämförelsestörande poster så är det en ökad vinst. Men i det officiella resultatet kan de inte välja vad de ska redovisa.

T Thomas_Blekinge skrev:
Exportledningarna till kontinenten planerades och byggdes innan svenskarna ens kund uttala vindkraft. Blåser det mycket så gör det det också i norra Tyskland, och då är det svårt att exportera.
Det fanns ett antal men de har ökat kraftigt samtidigt som vindkraftsproduktionen ökat.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ttre-aen-nagonsin.481983/page-10#post-5137887

Tyskland kan om det blåser dra ned sin elproduktion av naturgas och köpa in vindkraft av oss, även om de producerar en de själva. De kommer förmodligen göra en elektrifiering de också och behöva mer el framöver.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte vindenergi man vill exportera, det är när det inte blåser man vill kunna exportera.

Vi i Sverige har varit beroende av Norge när vi inte kunna producera tillräckligt, men den elen är ju mycket dyrare numera då norrmännen exporterar den söderut istället. Om det nu är en större del av svensk energi som är vindenergi då får andra brist samtidigt som vi får brist, dvs väldigt slagiga priser blir konsekvensen.
Ja så är det. Norge verkar ha en del möjigheter att balansera sin produktion med vattenkraft, de varierar sin produktion betydligt mer än vi gör.

T ex imorse när elpriset var lägre producerade de 11000MW vattenkraft och importerade el. Nu producerar de 250000MW vattenkraft och exporterar 7500MW. Pengar rullar in till Norge.

Edit: Svensk vindkraft producerade istället nästan 5000MW i natt när det var lägre pris och runt 800MW nu på kvällen.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Jag skriver raka motsatsen till vad du påstår att jag skriver. TS skriver inte heller det du påstår att jag och TS skriver. Läs igen.
Nej, du argumenterar mot dig själv, du skriver att de nedlagda reaktorerna inte ledde till mindre produktion.

Det är naturligtvis missvisande. Man hade idag haft mer produktion om man haft fler reaktorer. Till skillnad från dig tror jag att de nedlagda reaktorerna hade gett mer energi, och vi hade haft lägre elpris. Notera att jag aldrig sagt att vi gick ned i produktion. Det handlar alltså om en utebliven höjning av produktionen.

Läs gärna vad du själv skrivit innan du klankar ner på andra.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C
R Riverground skrev:
Det fanns ett antal men de har ökat kraftigt samtidigt som vindkraftsproduktionen ökat.
"Ökat kraftigt"?
Vilka nya kablar har tillkommit sedan, låt oss säga 2010 när vindkraften börjat ta ordentlig fart, menar du?

R Riverground skrev:
[länk]

Tyskland kan om det blåser dra ned sin elproduktion av naturgas och köpa in vindkraft av oss, även om de producerar en de själva. De kommer förmodligen göra en elektrifiering de också och behöva mer el framöver.
Vilka kablar har tillkommit sedan vindkraft tog fart? Håll dig till fakta.
Tysklands problem är inte brist på kraftgenerering utan brist på överföringsförmåga. Om det blåser så har dom problem att få ned effekten från norra Tyskland till södra. Dvs de måste bränna gas i söder oavsett.

R Riverground skrev:
Ja så är det. Norge verkar ha en del möjigheter att balansera sin produktion med vattenkraft, de varierar sin produktion betydligt mer än vi gör.

T ex imorse när elpriset var lägre producerade de 11000MW vattenkraft och importerade el. Nu producerar de 250000MW vattenkraft och exporterar 7500MW. Pengar rullar in till Norge.

Edit: Svensk vindkraft producerade istället nästan 5000MW i natt när det var lägre pris och runt 800MW nu på kvällen.
Jo men Norge har 87 TWh i sina vattenmagasin när det är fullt jämfört med Sveriges 33TWh. Sen är hela landet ett naturligt vattenkraftverk med stora fallhöjder från högplatå ner mot fjordbotten som gör det lättreglerat.
Sen hur mycket den stora aktören Statkraft tjänat blir spännande att se. Årsbokslut 3 Mars
https://www.statkraft.no/IR/
Eller om de gör som Vattenfall och har stora hedge/terminsförluster?
Om vattenmagasin
https://www.nordpoolgroup.com/en/Ma...m-data/hydro-reservoir1/NO/Hourly/?view=table

harry73 harry73 skrev:
Tittar man i MikaelL:s graf, ser man att elpriset började stiga på riktigt september 21, alltså innan december 21. Jämför man det med prisutveckling av gaspriserna, då ser man att även dessa började stiga hösten 21
[bild]
Och här hittar ni en länk där man ser att gaspriserna gick upp när Tyskland började försena öppnandet av Nordstream 2 [länk]
Undrar vad som hände i september... Ny regering...

• Haha
  • Arg
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, du argumenterar mot dig själv, du skriver att de nedlagda reaktorerna inte ledde till mindre produktion.
Nej det göra jag inte. Jag är konsekvent.

Det blir lite kul när du på slutet dessutom håller med mig.

Nissens Nissens skrev:
Notera att jag aldrig sagt att vi gick ned i produktion.

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej det göra jag inte. Jag är konsekvent.

Det blir lite kul när du på slutet dessutom håller med mig.
Du begriper alltså fortfarande inte.
Det vi fått är en utebliven höjning av produktionen.

Tror du på fullt allvar att de nedlagda reaktorerna inte hade producerat el idag om de varit kvar tillsammans med de vi har nu?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.