326 063 läst · 7 276 svar
326k läst
7,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Om tex bensin eller diesel skulle variera lika mkt tror jag folk hade blivit helt galna. Även om det ju går lättare att styra sina inköp där. Samma tex potatis. Just el används till så mkt, redan innan vi fick elbilar. Även om jag kan styra min vvb så villl jag även kunna köra en bvp tex, och inte behäva dimensionera den för att kunna värma huset vintertid på endast natt-timmar. Det går ju men blir massivt mkt dyrare än idag.D djac skrev:
Hur mkt anpassningar ska vi acceptera bara för att några dumliberaler drömmer om den optimala frihandeln?
Skillnaden är att potatis och olja är lätt att lagra. Annas fungerar marknaden på samma sätt.K karlmb skrev:Om tex bensin eller diesel skulle variera lika mkt tror jag folk hade blivit helt galna. Även om det ju går lättare att styra sina inköp där. Samma tex potatis. Just el används till så mkt, redan innan vi fick elbilar. Även om jag kan styra min vvb så villl jag även kunna köra en bvp tex, och inte behäva dimensionera den för att kunna värma huset vintertid på endast natt-timmar. Det går ju men blir massivt mkt dyrare än idag.
Hur mkt anpassningar ska vi acceptera bara för att några dumliberaler drömmer om den optimala frihandeln?
Jag tillhör mythbuster gänget. Vi som förstör en god story med fakta.S Snikholt skrev:
Annars tillhör jag inget ”läger” för jag vädrar sällan min personliga åsikt, den är egentligen oväsentlig i sammanhanget.
Kan vi inte vara uppskattat hur mycket vi lärt oss här på forumet, genom att bevisa andra personer fel i detta ämnet?
Vem som har rätt eller fel är bara en del av diskussionen. Viktigaste är väl ändå att rätt fakta kommer fram?
Vem som har rätt eller fel är bara en del av diskussionen. Viktigaste är väl ändå att rätt fakta kommer fram?
Nu efterfrågar du någon slags logik och rationalitet här.K Klacken skrev:
Det leder bara till att folk blir förolämpade ;-)
Nu är jag så elak att jag blandar in fakta här. När kärnkrafts-frankrike hade 30 trasiga reaktorer så var det Frankrike som drog upp elpriset för grannländerna rejält, och det spred sig till Sverige.K karlmb skrev:
Hade det du skriver stämt hade folk då klagat på kärnkrafts-frankrike. Men det gjorde man inte.
Istället var det precis som nu. Man gnällde på Tyskland som nettoexporterade något enormt och som höll ned priserna i Europa.
Svaret på klackens fråga är nog snarare att det finns några desinformatörer som sitter och lurar i lättlurade personer att högt elpris är Tysklands fel. Det blir en form av slagord som de lättlurade upprepar för varandra och blint tror på. De blir något av religiösa trossatser som inte kan vara fel.
Och de (jag) som kommer dragandes med fakta blir kättare.
Förjäkligt med elpriserna! Samma sak med Taxipriserna. Mellan 01-03 på nyårsafton var det jättedyrt med taxi! Därför hoppas jag staten tar över alla taxibilar och köper jättemånga mer taxibilar så det är normala priser mellan 01-03 på nyårsafton!!!
Det mesta skulle jag säga, en del produkter köper vi med lyft pris så att vi inte ska märka det men kika på råvaror, tex kaffe så ser du att det svänger.L lbgu skrev:
Man kan köpa el på det sättet också, fastpris, då behöver man inte fundera.
Vanliga matvaror varierar ofta mycket för mig, kan lätt vara halva priset eller att de dubblas ibland.
Jag tror folk hade varit jätteglada om de kunde tanka med 90% rabatt regelbundet, lätt att undvika de timmarna då priset var 5X.K karlmb skrev:Om tex bensin eller diesel skulle variera lika mkt tror jag folk hade blivit helt galna. Även om det ju går lättare att styra sina inköp där. Samma tex potatis. Just el används till så mkt, redan innan vi fick elbilar. Även om jag kan styra min vvb så villl jag även kunna köra en bvp tex, och inte behäva dimensionera den för att kunna värma huset vintertid på endast natt-timmar. Det går ju men blir massivt mkt dyrare än idag.
Själv har jag solpaneler och batteri och räknar med att inte ha någon elkostnad öht, nätavgiften åker jag på, inte möjligt för mig att koppla ifrån.
Dessa svänger ju inte ens i närheten av elpriset. När det gäller halvering och dubblering av elpriset från en dag till en annan så är det ju inte ens något som skapar rubriker. Elpriset mot konsument kan ju hoppa 100-tals procent utan problem. Tänk om kaffepaketet på ICA skulle hoppa mellan 50 och 300 kronor lite slumpmässigt. Talar vi nordpoolspriser hoppas det ju tusentals procent, jag lovar att du inte ser sådana hopp på kaffebönebörsen.D djac skrev:Det mesta skulle jag säga, en del produkter köper vi med lyft pris så att vi inte ska märka det men kika på råvaror, tex kaffe så ser du att det svänger.
Man kan köpa el på det sättet också, fastpris, då behöver man inte fundera.
Vanliga matvaror varierar ofta mycket för mig, kan lätt vara halva priset eller att de dubblas ibland.
Nu hade iofs Frankrike inte 30 trasiga reaktorer, de hade problem med att det var för varmt kylvatten om jag kommer ihåg rätt. Sedan var det väl ett tiotal som var nere för revision, men huvuddelen av problemet var att reaktorerna vid floderna hade för varmt kylvatten.D daVinci skrev:Nu efterfrågar du någon slags logik och rationalitet här.
Det leder bara till att folk blir förolämpade ;-)
Nu är jag så elak att jag blandar in fakta här. När kärnkrafts-frankrike hade 30 trasiga reaktorer så var det Frankrike som drog upp elpriset för grannländerna rejält, och det spred sig till Sverige.
Hade det du skriver stämt hade folk då klagat på kärnkrafts-frankrike. Men det gjorde man inte.
Istället var det precis som nu. Man gnällde på Tyskland som nettoexporterade något enormt och som höll ned priserna i Europa.
Svaret på klackens fråga är nog snarare att det finns några desinformatörer som sitter och lurar i lättlurade personer att högt elpris är Tysklands fel. Det blir en form av slagord som de lättlurade upprepar för varandra och blint tror på. De blir något av religiösa trossatser som inte kan vara fel.
Och de (jag) som kommer dragandes med fakta blir kättare.