345 362 läst · 7 833 svar
345k läst
7,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja bara kolla på priset på färska räkor!!! 169 kr/kg ena veckan och 400 kr/kg nästa vecka! Där borde verkligen staten gå in och sätta ner foten och ta över alla räktrålare!!!D djac skrev:Det mesta skulle jag säga, en del produkter köper vi med lyft pris så att vi inte ska märka det men kika på råvaror, tex kaffe så ser du att det svänger.
Man kan köpa el på det sättet också, fastpris, då behöver man inte fundera.
Vanliga matvaror varierar ofta mycket för mig, kan lätt vara halva priset eller att de dubblas ibland.
Då är det klart du inte ser några problem med nuvarande elmarknad.D djac skrev:
Jag tycker inte att produktionen säger samma sak. Visst, produktionen nu är helt klart större, speciellt som man bör räkna med den ökade produktionen för eget bruk via solceller. Men är den tillräckligt mycket större än t.ex. 2017-2018 för att säga att produktionen nu är bättre än någonsin?Mikael_L skrev:
Jag tycker att flera aspekter bör funderas på:
- Rensa för rena slumpfaktorer (i praktiken vattenkraften, som har gått upp eller ner några MW installerad kapacitet över åren, men i praktiken ligger på mellan 16,3 och 16,5 GW installerad kapacitet under perioden 2015-2023. Jag tycker inte att elproduktionen kan räknas som bättre om man har tur med vädret och får 80 TWh ett år, och inte heller att sagda elproduktion helt plötsligt är kass när den producerar knappt 60 TWh året efter pga torka.
(Vindkraften har i princip viss sån här effekt också, men den kan vi i stort ignorera just nu.) - Var är kraftproduktionen belägen? Med nuvarande konsumtionsmönster i Sverige är det mer ändamålsenligt att ha kraftproduktion i söder, där behovet just nu är störst och tillgången minst, än i norr - allt annat lika.
- När är produktionen tillgänglig? Allt annat lika så föredrar jag produktion som är tillgänglig exakt när den behövs över produktion som alltid ger samma, som i sin tur är bättre än produktion som ger lite vad som beroende på slumpen.
Om man tar siffrorna från SCB (som tyvärr är bruttoproduktion, men jag hittade inte lättillgängliga siffror för elområden och sol annars - siffrorna är lite högre än SVKs siffror här, speciellt för värmekraft) och rensar bort vattenkraften (som åtminstone jag tycker är fullt likvärdig från 2015 till 2023), respektive vatten+värme (som också är någorlunda oförändrad) får man följande fina diagram:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har svårt att se det här som påtagligt bättre 2022-2023 än 2017-2019, speciellt inte som förbehållet är att det försvunnit kontinuerlig produktion och tillkommit varierande produktion.
Tittar vi dessutom på var sagda produktion är belägen, och återigen rensar för vatten+värme (som inte flyttat på sig i någon större omfattning), så får vi följande mindre glada diagram:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs vi har ungefär samma produktion, men den är nu i betydligt större utsträckning belägen där vi inte har behov av den. (Om vi planerar att bygga en massa ny elkonsumtion i norr är det här ett mindre problem, förstås. Men då har vi istället problemet att vi behöver förstärka i söder på något annat sätt.)
Jag har svårt att se hur 2022/2023 ser bättre ut än 2017/2018 produktionsmässigt.
Man kan tolka det som att i ett kontrafaktiskt scenario där OKG renoverar klart och effekthöjer O2, samt att en av Ringhalsreaktorerna inte läggs ner, och enbart den vindkraft som var planerad redan innan man bestämde sig att lägga ner kärnkraftverken blir byggd (och därför hann producera under 2017), så hade vi haft ett bättre läge till lägre total kostnad (sett över samtliga aktörer). Kanske inte lägre elpriser, men elproduktionen hade varit mer ändamålsenlig.
Det finns tex. belägg för att kritisera tyskland. Men den som gör det får smisk här för att man säger att de ger oss pungslag i stället för det faktan påvisar - att det är en muskeldödare på överarmen. Så blir det en debatt om det.Z Zodde skrev:
Ungefär så ser jag på den fakta många tar fram, och använder för att motbevisa argument här.
Snyggt presenterat. Det är i princip det jag menar.K krfsm skrev:Jag tycker inte att produktionen säger samma sak. Visst, produktionen nu är helt klart större, speciellt som man bör räkna med den ökade produktionen för eget bruk via solceller. Men är den tillräckligt mycket större än t.ex. 2017-2018 för att säga att produktionen nu är bättre än någonsin?
Jag tycker att flera aspekter bör funderas på:
Jag tycker siffrorna i graferna ser helt korrekta ut, men det är samtidigt mycket enklare att bedöma om den totala produktionen gått upp eller ner, snarare än vad som påverkat den.
- Rensa för rena slumpfaktorer (i praktiken vattenkraften, som har gått upp eller ner några MW installerad kapacitet över åren, men i praktiken ligger på mellan 16,3 och 16,5 GW installerad kapacitet under perioden 2015-2023. Jag tycker inte att elproduktionen kan räknas som bättre om man har tur med vädret och får 80 TWh ett år, och inte heller att sagda elproduktion helt plötsligt är kass när den producerar knappt 60 TWh året efter pga torka.
(Vindkraften har i princip viss sån här effekt också, men den kan vi i stort ignorera just nu.)- Var är kraftproduktionen belägen? Med nuvarande konsumtionsmönster i Sverige är det mer ändamålsenligt att ha kraftproduktion i söder, där behovet just nu är störst och tillgången minst, än i norr - allt annat lika.
- När är produktionen tillgänglig? Allt annat lika så föredrar jag produktion som är tillgänglig exakt när den behövs över produktion som alltid ger samma, som i sin tur är bättre än produktion som ger lite vad som beroende på slumpen.
Om man tar siffrorna från SCB (som tyvärr är bruttoproduktion, men jag hittade inte lättillgängliga siffror för elområden och sol annars - siffrorna är lite högre än SVKs siffror här, speciellt för värmekraft) och rensar bort vattenkraften (som åtminstone jag tycker är fullt likvärdig från 2015 till 2023), respektive vatten+värme (som också är någorlunda oförändrad) får man följande fina diagram:
[bild]
Jag har svårt att se det här som påtagligt bättre 2022-2023 än 2017-2019, speciellt inte som förbehållet är att det försvunnit kontinuerlig produktion och tillkommit varierande produktion.
Tittar vi dessutom på var sagda produktion är belägen, och återigen rensar för vatten+värme (som inte flyttat på sig i någon större omfattning), så får vi följande mindre glada diagram:
[bild]
Dvs vi har ungefär samma produktion, men den är nu i betydligt större utsträckning belägen där vi inte har behov av den. (Om vi planerar att bygga en massa ny elkonsumtion i norr är det här ett mindre problem, förstås. Men då har vi istället problemet att vi behöver förstärka i söder på något annat sätt.)
Jag har svårt att se hur 2022/2023 ser bättre ut än 2017/2018 produktionsmässigt.
Man kan tolka det som att i ett kontrafaktiskt scenario där OKG renoverar klart och effekthöjer O2, samt att en av Ringhalsreaktorerna inte läggs ner, och enbart den vindkraft som var planerad redan innan man bestämde sig att lägga ner kärnkraftverken blir byggd (och därför hann producera under 2017), så hade vi haft ett bättre läge till lägre total kostnad (sett över samtliga aktörer). Kanske inte lägre elpriser, men elproduktionen hade varit mer ändamålsenlig.
Det är sant, det blev lägre än 2023, som var lägre än 2022.D djac skrev:
Vi får gå tillbaka till 2020 för att hitta lägre priser (och alltid retar det väl någon att få veta att då hade vi precis stängt ner Ringhals 2 (31 dec 2019)..
Men 2024 blev ett billigt år, som sagt
Elpriser för 2024
Nedan hittar du historik över elspotpriserna för 2024 på den nordiska elbörsen Nordpool. Priserna i tabellen nedan är i öre/kWh och inkluderar inte kostnad för elcertifikat, eventuellt påslag från elleverantören, energiskatt, moms eller elnätskostnader.Månad | SE1 | SE2 | SE3 | SE4 |
---|---|---|---|---|
Januari | 61,08 | 61,20 | 80,30 | 84,02 |
Februari | 44,79 | 44,94 | 50,34 | 55,42 |
Mars | 56,61 | 56,61 | 59,47 | 63,36 |
April | 50,47 | 50,79 | 56,31 | 62,45 |
Maj | 17,64 | 17,64 | 23,71 | 50,58 |
Juni | 24,04 | 24,04 | 27,27 | 62,70 |
Juli | 20,55 | 20,49 | 20,72 | 43,34 |
Augusti | 8,86 | 8,51 | 8,54 | 45,93 |
September | 9,57 | 10,89 | 16,44 | 30,67 |
Oktober | 12,60 | 13,52 | 22,97 | 30,15 |
November | 24,96 | 18,09 | 66,95 | 84,65 |
December | 12,59 | 11,21 | 58,25 | 69,35 |
Genomsnitt | 28,65 | 28,16 | 40,94 | 56,88 |
https://elen.nu/elprishistorik/elpriser-2024/
såhär såg det ut 2023
Elpriser för 2023
Nedan hittar du historik över elspotpriserna för 2023 på den nordiska elbörsen Nordpool. Priserna i tabellen nedan är i öre/kWh och inkluderar inte kostnad för elcertifikat, eventuellt påslag från elleverantören, energiskatt, moms eller elnätskostnader.Månad | SE1 | SE2 | SE3 | SE4 |
---|---|---|---|---|
Januari | 70,38 | 70,38 | 92,58 | 104,43 |
Februari | 52,03 | 52,03 | 82,54 | 102,79 |
Mars | 56,49 | 56,49 | 80,62 | 91,79 |
April | 66,47 | 66,47 | 68,70 | 73,87 |
Maj | 27,77 | 27,84 | 39,02 | 73,50 |
Juni | 51,61 | 51,61 | 53,06 | 103,39 |
Juli | 37,40 | 37,40 | 37,65 | 41,76 |
Augusti | 23,76 | 23,76 | 36,96 | 49,54 |
September | 10,89 | 10,89 | 24,32 | 51,33 |
Oktober | 17,58 | 17,58 | 33,06 | 35,95 |
November | 60,90 | 60,90 | 82,13 | 84,72 |
December | 72,60 | 72,60 | 79,18 | 80,24 |
Genomsnitt | 45,66 | 45,66 | 59,15 | 74,44 |
Jo angånde det tyska hyckleriet och de gröna dumheterna och så uselt hur man kan köra ner ett land.S Snikholt skrev:Det finns tex. belägg för att kritisera tyskland. Men den som gör det får smisk här för att man säger att de ger oss pungslag i stället för det faktan påvisar - att det är en muskeldödare på överarmen. Så blir det en debatt om det.
Ungefär så ser jag på den fakta många tar fram, och använder för att motbevisa argument här.
https://www.radiantenergygroup.com/reports/restarting-germanys-reactors-feasibility-and-schedule
Det finns de som köper en kopp kaffe i pappmugg på väg till jobbet för 25 spänn utan att blinka, för att sen på kvällen göra en hemma för under 2 kr ...D djac skrev:Det mesta skulle jag säga, en del produkter köper vi med lyft pris så att vi inte ska märka det men kika på råvaror, tex kaffe så ser du att det svänger.
Man kan köpa el på det sättet också, fastpris, då behöver man inte fundera.
Vanliga matvaror varierar ofta mycket för mig, kan lätt vara halva priset eller att de dubblas ibland.
Och kaffet man gör hemma är ju dessutom godare...
Så för alla, och för vissa varor, är det tydligen inte så viktigt med samma låga pris jämt.
Vilka belägg tänker du på?S Snikholt skrev:
Att de exporterat el varje år mellan 2002-2022.
Att de varit bidragande till att Skandinavien hade rekordlåga priser 2012-2020.
Själv menar jag kritiken mot Tyskland här på BH bygger på myter å osanningar.
Ett slående exempel::
När jag påtalade att Tyskland å SE4 i stort sett hade samma prisnivå 2015-20 så blev jag inte trodd. Det stämde ju inte med narrativet som ivrigt predikats här på BH.
Dvs Att Sverige numera (sen 2021 när priserna steg) hade fått kontinentala priser.
Energiewendes stora haveri!Z Zodde skrev:Vilka belägg tänker du på?
Att de exporterat el varje år mellan 2002-2022.
Att de varit bidragande till att Skandinavien hade rekordlåga priser 2012-2020.
Själv menar jag kritiken mot Tyskland här på BH bygger på myter å osanningar.
Ett slående exempel::
När jag påtalade att Tyskland å SE4 i stort sett hade samma prisnivå 2015-20 så blev jag inte trodd. Det stämde ju inte med narrativet som ivrigt predikats här på BH.
Dvs Att Sverige numera (sen 2021 när priserna steg) hade fått kontinentala priser.
Men så kostar inte kaffet flera tusen i månaden heller.Mikael_L skrev: